• Aleksandra

Varför har vi inte tänkt på detta tidigare :(

Jag skriver här mest för att skriva av mig för jag gör inget annat än gråter :(

I augusti i år bestämde jag och min sambo oss för att gifta oss i juli 2013. Vi var såå otroligt lyckliga ochvi planerade och planerade och till slut bokade vi kyrka, dj, cateringfirma, lokal. jag har hittat min drömklänning och vi skulle på ett ungefär bli runt 70 stpå bröllopet.

Vi har berättat för de närmaste om våra planer och alla blev glada och tyckte det var kanon och var verkligen glada för vår skulle.

Men nu i söndags satt jag och min sambo i soffan och började prata lite om alla gäster och hur mycket det skulle kosta oss och helt plötsligt insåg vi att vi inte har råd :'(
    Bröllopet skulle kostat oss runt 50 000 kr, så det är inte "mycket" pengar för ett bröllop men det är mycket när man inte har. Vi har sparat och har sagt att vi kommer spara fram till juli nästa år men ändå så kommer vi inte lyckat spara ihop så mycket.

Så i söndags kväll insåg jag att det enda som jag har sett fram emot finns inte längre, det känns som om hela min värld rasar samman. Vissa av er kommer tycka att jag är korkad som känner så och att det finns värre saker att vara ledsen och gråta för. Men det är så hgär jag känner, jag har inte gjort annat än gråtit sen i söndags :(

Jag fattar bara inte hur vi tänkte när vi bestämde oss för att gifta oss? Vi visste att det skulle kosta en del men det fanns inte på kartan att vi inte skulle klara det och nu helt plötsligt slog det oss att det inte finns en chans till att vi kommer kunna gifta oss sommaren 2013 :(

Jag kände bara att jag behövde skriva av mig lite!

• Svar på tråden Varför har vi inte tänkt på detta tidigare :(
  • daniiel

Och ni kan inte kompromissa på något sätt för att kunna få ner kostnaderna? Alternativt önska er bidrag till bröllopet i present? Kuvertavgift? (Jaja, ve och fasa!)

Har ni gjort upp en budget för bröllopet? Vill du dela med dig av den? Då kanske många här kan hjälpa till med billigare alternativt tex.

• FruNovember

Nej, nej nej!

Ni ska visst gifta er i juli nästa år!

Visa oss hur ni planerat så ska vi säkert hitta en lösning,

det finns de som lyckats med bröllop för typ 15000:-,

ge inte upp er dröm nu! :)

• Tokig

*usch* Känner verkligen för dig.

Men är du säker på att det är så illa?

Hur mycket kan ni spara ihop?

Kan ni spara in på något? Är allt lika "viktigt" för er? T ex DJ, skulle Spotify kunna funka? Eller är det någon som t ex har någon kontakt så att det kan bli billigare?

Cateringfirma - finns det billigare alternativ? Kan ni laga maten själva? Finns det någon restaurangskola eller liknande i närheten som kan göra maten billigare?

Drycken? - finns det billigare alternativ till det?

Det jag menar är, om ni ser över alla utgifter och försöker vara kreativa så kan ni säkert hitta sätt att få ner priset något.

Sätt er ner och prata, försök resonera vad som är viktigast, att gifta er nästa sommar eller att gifta er på ett visst sätt. Det finns massor av sätt att göra fantastiska bröllop till en lägre kostnad. Finns ju t om flera trådar här på BT om just detta.

Annars är ju alternativen 1) kuvertavgift eller 2) att skjuta på bröllopet.

Men lycka till... och du, GRATTIS till att du funnit kärleken, det är väl ändå det viktigaste?

• Hockeytjejen

tänkte precis skriva det daniiel har skrivit!

tycker att ni absolut kan gifta er nästa sommar så kan ni inte prata med era föräldrar och se om dom kan hjälpa till och se det som en bröllopspresent från dom? 

• Aleksandra

Vi har försökt att tänka om som att bjuda bara släkten på vigsel och bröllopsfest och vid ett senare tillfälle ha en fest för alla vänner. Men det skulle inte heller funka.

Vi hade aldrig någon exakt budget eftersom vi gick utifrån min syster och hennes bröllop som kostade runt 160 tusen. Vi började lite lätt men det är maten som är dyrast och därmed blir allting mycket dyrare än vad vi hade trott :( maten skulle gå på runt 16-17 000 kr. Men vi sa från första början att vi tror inet att det kommer gå över 50 000 och det kommer det inte göra heller men som sagt när man har dåligt med pengar så är allt mycket. Jag är mammaledig så jag jobbar inte, därav bristen på pengar :(

• Hockeytjejen

kolla med ett gymnasium som har florist programet om du skulle vilja göra brudbuketen m.m, det brukar bli billigare då dom ser det som ett utbilningstillfälle =)
    linkande med hotell och resturang programet =) 

• Tokig

Kanske jättedumma förslag, men -  önska er bara pengar i julklapp/födelsedag etc som är kvar. Alt önska er bröllopsrelaterade saker. T ex önska er bröllopstårtan i julklapp osv.

Även om ni inte vill laga all mat själva så kanske ni kan endast catera t ex varmrätten. Det går att göra förrätt ganska enkelt, gott och billigt till många. Och tårta kan man ju baka själv eller köpa på ICA eller liknande. SJukt mycket billigare än på kondis (oftast iallafall)

+ har ni räknat på/med skatteåterbäringen. Om ni är några av dom som har turen att få tillbaka pengar så hinner ni ju få det innan sommaren.

• FruNovember

Förstår att det känns hopplösty, men det låter ju verkligen som

att maten borde kunna bli billigare?

hur ser lokalen som ni ska vara i ut?

Finns det kyl/ frys?

Vill ni ha trerätters eller buffé?

Hur viktig är maten för er,

kan ni tänka er en kall buffé så brukar man kunna hitta det för ca 100:-/ person..

Gör man det själv kommer ,man undan ännu billigare! :)

• söt nöt

vi började med räkna på vad det skulle kosta. Insåg att oj vad dyrt det blev.
    Så nu har vi tänkt om och börjat räkna igen. Lagar middag själv till 50 personer. Det blir potatisgratäng, kallskuret, 2 sortes soppa, grönsaker , smör, ost och bröd. Klänningen ska jag hitta antingen på rea eller beställa från Kina, musiken blir soptify, en kompis som är hobby fotograf (med utbildning) tar portätten, hon fixar även en del av dekorationerna billigt från sitt jobb, knoppa lakan på boden och skulle borden lysa igenom så blir det ett lager med fiberväv (som man har i trädgårdar) under. Binder buketter och övriga blommor själv osv. Totalt kommer vi upp i 24.000 med hotell men jag tror och hoppas att det ska gå att få ner lite till..

Allt går, bara man vill! Det säger alltid min gammelfarmor och hon är en mycket intiligent kvinna som levt länge. Så ge inte upp!  

• Tokig
    Aleksandra skrev 2012-09-18 11:43:05 följande:
    Vi har försökt att tänka om som att bjuda bara släkten på vigsel och bröllopsfest och vid ett senare tillfälle ha en fest för alla vänner. Men det skulle inte heller funka.

Vi hade aldrig någon exakt budget eftersom vi gick utifrån min syster och hennes bröllop som kostade runt 160 tusen. Vi började lite lätt men det är maten som är dyrast och därmed blir allting mycket dyrare än vad vi hade trott :( maten skulle gå på runt 16-17 000 kr. Men vi sa från första början att vi tror inet att det kommer gå över 50 000 och det kommer det inte göra heller men som sagt när man har dåligt med pengar så är allt mycket. Jag är mammaledig så jag jobbar inte, därav bristen på pengar :(
    Brudbukett - gå in samma dag och beställ en vanlig bukett, redan där sparar du några tusenlappar.

Mat - Jag vet inte vad ni har räknat på för mat. Men det går att komma under 230 kr/kuvert utan några problem. Jag har lagat mat till stora sällskap inkl. bröllop flera gånger och då haft kuvertbudget på mellan 70-110 kr och fått tre rätter med råge. Var i Sverige bor ni (var ska bröllopet vara)?

Och återigen, sätt er ner och gå igenom vad som är det viktiga och vad ni kan kompromissa med. För min del så tänker jag t ex, maten äts upp, blommorna vissnar. Däremot är ringen och musik väldigt viktigt för mig så det har vi inte kompromissat med.
Svar på tråden Varför har vi inte tänkt på detta tidigare :(