• Äldre 17 Sep 10:04
    3910 visningar
    24 svar
    24
    3910

    Hur sminkar du dig?

    Hur mycket smink har du till vardags? Vad använder du? Hur sminkar du när det är dags för fest? Och hur gör/gjorde du med make up på bröllopet?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur sminkar du dig?
  • Hockey­tjejen
    Äldre 17 Sep 10:09
    #1

    jag använder bara mascara på vardagen och på fest så blir det mer noga med puder och fundeschen (stavning?)

  • Äldre 17 Sep 10:29
    #2

    Vad är det man ska svara på? Är det frågan i rubriken som man ska rösta på, eller är det alla frågorna i inlägget?

    Jag sminkar mig ganska lika, alltid. Vardag och fest. Lite puder och/eller foundation, lite rouge, ögonbrynsskugga och lite mascara. Ibland till fest händer det att jag använder ögonskugga och till bröllopet hade jag även primer och concealer.


  • BodyMi­ndSoul
    Äldre 17 Sep 10:43
    #3

    Jag sminkar mig nog mer än de flesta till vardags, precis som Daniiel så gör jag ingen skillnad på vardag och fest mer än på nyans av ögonskugga.


    Tillvardags har jag


    Primer, Foundation, consealer, puder, rouge, lite solpuder, ögonbrynsfärg, mascara, kajal, ögonskugga och läppglans. Jag lägger ca 30-40 minuter på make på morgonen.

  • Alylly­ra
    Äldre 17 Sep 14:06
    #4

    Jag sminkar mig i princip aldrig. Kanhända har jag lite mascara och ev läppglans till fest. Jag sminkade mig mycket när jag var yngre, men orkar helt enkelt inte längre... Plus att det känns mer "festligt" när jag tar på mig smink, det blir som en speciell grej.

  • Aniara­4
    Äldre 17 Sep 17:38
    #5

    Jag valde "lite mascara", men det är inte riktigt sant, för jag har börjat färga ögonfransarna och då behöver jag ingen mascara. Jag ser sminkad ut direkt jag vaknar på morgonen, det är toppen! Jag har långa och täta men väldigt ljusa ögonfransar, så det gör verkligen jättestor skillnad.

    Så helst sminkar jag mig inte alls. Orkar inte hålla på, och sen tycker jag inte hyn blir bra efteråt. Innan jag började färga ögonfransarna, eller om det snart är dags igen, så kan jag dra på lite mascara om jag ska till jobbet, ska jag bara vara hemma och kanske gå och handla så skiter jag i det.

    Till fest blir det lite mer, då brukar jag ha foundation och puder, rouge, ögonbrynspenna (färgar ögonbrynen också, men de kan behöva definieras lite mer ibland) och kanske lite extra mascara ändå, och så läppstift, läppenna om jag känner mig ambitiös. På bröllopet var det förstås ännu mer, med concealer, ögonskugga osv, som ett proffs fick lägga på.

    Men det handlar ju inte bara hur mycket smink man använder, det handlar ju också om vilken färg det är på sminket. Många tänker nog färgstarkt när de tänker "mycket smink", men det är ju också en konst att sminka så att det inte syns! Män som hävdar att de gillar naturliga, osminkade tjejer kan peka ut en bild på en påfallande jämnspacklad tjej som exempel på detta utan att förstå att hon kanske har tio gånger så mycket smink som den "spacklade" som har knallblå ögonskugga och inte så mycket mer. De skulle förmodligen inte alls bli så imponerade av att se den "naturligt snygga" tjejen utan smink på riktigt...

  • sommar­vinter
    Äldre 17 Sep 17:51
    #6

    På vardagarna sminkar jag mig väldigt sällan (är hemma), ska jag ut på större ärenden använder jag mascara och fyller diskret i mina ögonbryn.

    Är det fest eller liknande så använder jag eyeliner på övre ögonlocket, ögonskugga i bruna toner, ögonbrynspenna/skugga och eventuellt något ganska diskret på läpparna. Så ganska markerade ögon och väldigt diskret i resten av ansiktet. Är väldigt noga med mina ögonbryn, det tycker jag gör mycket.

  • Äldre 17 Sep 18:30
    #7

    Håller med daniiel. Flera frågor men endast svar för att kunna svara på en av dem men det är inte definierat på vilken svara men frågar!


     


    Till vardags mascara. Ibland inget alls. På scen är det lösfransar och en jäkla massa smink. Fest/middagar är det mascara, foundation och rouge...Men det beror lite på vad det är för look jag är ute efter.

  • Äldre 17 Sep 18:31
    #8

    Första stycket blev lite fel på andra raden ;) Ni förstår nog hur den egentligen ska se ut haha

  • Äldre 17 Sep 19:25
    #9

    Till vardags använder jag mineralfoundation, solpuder, rouge, puder och mascara. Till fest har jag ungefär samma bas, ibland använder jag primer och ibland flytande foundation. I övrigt kör jag på lite olika looker beroende på tillställning och humör men oftast ett par ögonskuggor (och då ögonskuggsprimer så stor skillnad!), highlighter, eyeliner och läppglans.

  • Äldre 17 Sep 21:00
    #10

    Nu satte jag bara "lite mascara"

    Förut har jag inte sminkat mig alls. Jag är jag, duger jag inte som jag är utan förbättringar så kan den som tycker annat titta åt ett annat håll Tungan ute 
    Men nu med nya jobbet så känner jag att jag inte bara säljer kläder, utan en image och en möjlighet att "du kan också se så här bra ut även om du inte är storlek 34".
    Så nu använder jag ögonskugga och mascara och sminkar ögonen rätt noga.
    Men eftersom jag har såpass bra hy som jag har så använder jag inte foundation mm eftersom det bara är risk för att jag täpper till porer och får sämre hy i slutänden då.
    Ibland har jag på lite rouge och läppglans, men jag behöver sällan rouge egentligen...

    Om jag ska ut så lägger jag mycket krut på ögonen, ibland lösögonfransar och hela paketet där...

Svar på tråden Hur sminkar du dig?