• FruNov­ember
    Äldre 11 Sep 13:54
    9820 visningar
    28 svar
    28
    9820

    Vilket bubbel kan du rekommendera?

    Dags att börja titta på dryck till brudskålen.. Jag har verkligen ingen koll, så behöver tips på prisvärt mousserande/ champagne, gärna under 200:-/ flaskan!

  • Svar på tråden Vilket bubbel kan du rekommendera?
  • Syllis 2012
    Äldre 11 Sep 14:08
    #1

    Hej!
    På vårat bröllop hade vi  Chapel Hill Sweet sparkling ,vitt mousserande.Kostar 49 kr flaskan.Det var gott! Glad

  • mirre0­1
    Äldre 11 Sep 14:14
    #2

    vi kommer att köra törley mousserande vin smakar som skumpa men kostar 56 kr flaskan alla älskar den 

  • Tokig
    Äldre 11 Sep 14:17
    #3

    Oj, det finns ju flera. Som sagt beroende på prisklass.


    Henkell Trocken tycker jag är förvånandsvärt bra, 69 kr


    Annars tycker jag att Cava och Prosecco är minst lika bra som champagne och betydligt mer prisvärt. Fråga på systemet, det flera bra Prosecco under 100-lappen.


    Min favoritcava är Freixenet Reserva Real Brut, den finns i systemets beställningssortiment, 169 kr. Jättegod. Slår de flesta champagnesorter.Men även Codorníu är bra. T ex Anna de Codorníu.


     

  • Äldre 11 Sep 14:37
    #4

    Vi hade Codorníu, är supernöjda med det. :)

  • Äldre 11 Sep 14:41
    #5
    http://www.systembolaget.se/1918
    Vi hade detta, 29  kr flaskan. Supergott!
  • lovisa­86
    Äldre 11 Sep 15:53
    #6

    Detta är mitt ämne! Har jobbat flera år på systemet (nu bytt jobb, lönen var för dålig för den kompetensen) och mitt ansvarsområde var rosé, mousserande och vitt vin.


    Det är jätteolika vad människor föredrar och hur mycket gästerna bryr sig. Det ungerska vinerna är ju helt okej, som törley och chapel hill, men kanske inte så spännande? Vill inte trampa på någons tår här, det beror ju på vad man letar efter såklart och alla har olika preferenser. Det som händer när du går upp i pris är ofta (inte alltid) att du får mer syra i vinet, mer nyanserade smaker, du kan hitta mer olika smaker. Dessutom kommer bubblorna i en äkta champagne hålla många gånger längre än i en chapel hill. Champagne och en hel del annat lite ”finare” skumpa görs på ett speciellt sätt med dubbel jäsning och med jästfällning kvar i flaskan vilket gör att bubblorna blir finare och skumpan kan bli lite kraftigare om tillverkaren väljer detta. Ungerska bubbel görs i stora tankar om jag inte missminner mig.


    Däremot vill jag inte säga att man måste köpa champagne! Absolut inte. Det finns många cremant de bourgogne (testa ex Blason de Bourgogne Crémant de Bourgogne Rosé Brut 7687) för 93 kr, som man inte känner någon skillnad på äkta champagne och en skumpa från bourgogne (alltså jag tror inte någon känner nån skillnad men det finns de som påstår sig göra det). De görs på samma sätt men eftersom champagne bara får komma från champagne så blir det billigare från ett närliggande distrikt som inte har champagnes historiska rykte som trissar upp priserna. Sen finns det Cava som är spansk ”champagne”. Spanska viner har ett historiskt dåligt rykte (sedan spanskt lantvin lanserades) och därför är priserna väldigt låga, men det finns många riktigt bra Cava, extremt prisvärt. Kolla på systemet vad som finns, Freixnet är den mest kända.


    Jag tipsar gärna om Rotari (både rotari rosé 7701 och vanlig vit 7567) och tänkte servera dem på vårt bröllop J Det är kvalitet från Italien för 99 kr med mycket smak, den vita är ganska kraftig och passar till lite tilltugg.


    Det man brukar avråda från är att servera något sött innan maten eftersom det hämmar aptiten. Exempelvis Törley rosé är relativt söt och ingen bra aptitretare. Kolla på sötmaklockorna på systemet, vanlig Törley är också ganska söt, Henkel trocken också. Men är det flera timmar kvar till middagen spelar det mindre roll.  För att öka aptiten serverar man istället ett torrt vin och de flesta skumpor är torra.


    Personligen ogillar jag henkel trocken, tycker det är ovärt pengarna till och med. Men som sagt finns det fina prosecco under hundralappen. Alla prosecco jag vet har en ganska tydlig piggelinton som är väldigt lättsam, det är inget avancerat vin som går att jämställas med en bourgogne eller champagne i min mening men ett bra vin utan krux. Jag rekommenderar Prosecco Pizzolato (7870) som är ekologisk för 79 kr eller la robinia (7486) som har lite mer sötma för 85 kr.


    Om ni vill ha äkta champagne finns det flera som ligger precis under 200 kr, och alla jag testat är bra.


    Oj vad jag saknar att jobba på systemet :)

  • Äldre 11 Sep 16:06
    #7
    lovisa86 skrev 2012-09-11 15:53:25 följande:

    Tack for ett mycket intressant inlagg - verkligen bra information, vare sig man letar bubbel till stundande brollop eller annan fest

  • FruNov­ember
    Äldre 11 Sep 17:15
    #8

    Alltså, lovisa86, TACK för ditt inlägg, vilket proffs! nu känns det så himla mycket lättare i djungeln! Självklart tack till er andra också för era svar, tur att det finns så mycket kloka människor här på bt! :)

  • lovisa­86
    Äldre 11 Sep 20:11
    #9

    Åh vad roligt att höra! Älskar sånt här! 

    Ett tips är att köpa hem ett par flaskor (kolla på SBs hemsida om det finns halvflaskor, man kan beställa hem dem till sitt bolag om de inte finns i närheten) man fått nys om och ha miniprovning hemma innan så man vet vad man vill ha och sedan bjuder på. 

    Graham beck (7639) glömde jag att nämna, är också ett bubbel som är väldigt bra, 99 kr, och fått bra betyg. 

    Hoppas ni hittar nåt ni tycker om!!  

  • sirifr­edde
    Äldre 18 Sep 16:07
    #10

    Jag fundrar på Moet på vår bröllops skål har du ngt tips på ett lite "billigare" bubbel men med samma känsla. Den känsla jag skulle vilja ha är lyx för liten slant;) Hälsningar blivande fru Wadman

Svar på tråden Vilket bubbel kan du rekommendera?