Vilket bubbel kan du rekommendera?
Dags att börja titta på dryck till brudskålen.. Jag har verkligen ingen koll, så behöver tips på prisvärt mousserande/ champagne, gärna under 200:-/ flaskan!
Dags att börja titta på dryck till brudskålen.. Jag har verkligen ingen koll, så behöver tips på prisvärt mousserande/ champagne, gärna under 200:-/ flaskan!
Hej, absolut. Jag har testat de vanligaste champagne som säljs på SB och Moet är bra men lite väl dyrt kan jag tycka. Moet lever mycket på marknadsföring och smygreklam, och i just det fallet betalar man mycket för ett känt namn (samma sak med Pol Roger och Veuve de C). Tror en Moet ligger närmare 400 kr nu och för de pengarna kan du nästan få två flaskor av en lite mer okänd champagne som är minst lika bra, så det lönar sig att titta runt lite. Om du vill ha champagne så är Palmér (7372, 234 kr) en skumpa (lite underdog men som kommit starkt det senaste) som har fått väldigt bra i de blindtester jag varit på och även i olika tester, ex i tidningarna allt om mat/ allt om vin. Det finns också ibland en årgångsvariant för nån femtiolapp till. Jag gillar också Collet (Raoul Collet, 7776, 249 kr). Det finns också ännu billigare champagne runt 200-lappen som är bra. Massé är en känd lågprisare bland champagne t.ex. Jag tycker absolut att om du ska bjuda på champagne så ta en runt 200-250 kr och dissa de stora märkena för 400, det är precis lika gott bara det är väl kylt :)
Om du inte vill bjuda på äkta champagne, se mina tips tidigare i tråden.
lyx för en liten slant som inte är champagne är bubbel från bourgogne btw, kostar runt 90 kr. eller rotari.
Vi ska köpa all alkohol i tyskland och som bubbel före maten funderar vi på Medi Prosecco DOC Frizzante 11%, två flaskor för 60 kr!
Någon som känner till det här Medi? Det är ju ett väldigt bra pris men ingen aning hur det smakar, hehe.... Lite riskabelt kanske??
Det är detta http://www.calle.dk/Default.aspx?ID=117&SID=SHOP2&GroupID=SHOP2_676&ProductID=SHOP2_500026284
Vi hade palmér på vårt bröllop. Vi tycker den är en otroligt prisvärd champagne! Slår lätt moet (som lever på sitt goda namn).
Angående att inte känna skillnad på cremant de bourgogne och riktig champagne håller jag inte riktigt med... Jag var på champagneprovning för några år sedan, där det var en cremant bland champagnerna. Det var inte svårt att gissa sig till vilken den var för någon av oss. Det syntes till och med på färg och bubblor (och då är jag inte någon vinkännare...). Däremot håller jag med om att det är ett mycket prisvärt mousserande vin! Brukar köpa de ofta!
Du har rätt, jag generaliserade nog lite mycket där. Det finns väldigt bra cremant som absolut mäter sig med champagne och då man inte känner någon skillnad, men det finns cremant som inte är så vassa (ex. den vanligaste bouilliot eller vad den heter). Cremant de bourgogne har inte riktigt samma hårda kvalitetsbestämmelser som champagne har och därmed kan kvaliteten vika emellanåt. Men jag tycker absolut det är värt att köpa hem och testa och bestämma själv istället för att köpa champagne för att det är ett säkert kort, det rör sig om mycket pengar som kan sparas :)
Amadeus!! Kostar ca 59 kr/flaskan. Bubbligt, lättdrucket och jättegott, varken surt eller sött, skulle säga syrligt! Jag älskar det!
Haha, jag skulle precis fråga om någon druckit Amadeus ju :) får köpa hem en flaska och prova helt enkelt :)
Någon som testat Mionetto? Funderar på den till vårt bröllop, mest för ettiketten går i vår färgtema
Vi ska köpa ett billigt på bolaget.
Istället för att köpa stora flaskor och hälla upp, så kommer vi köpa en liten flaska till varje gäst.
En flaska innehåller 2 dl och kostar 23kr.
Tycker det ser lite lyxigt och kul ut att alla får varsin flaska!
Hungaria Extra Dry
Haha, Teresa L... Du har fel :)) Amadeus var lite för sött för vår smak, säkert gott en het sommardag men vi söker nog något lite torrare, mer bubbelprovningar nu... Vad köper ni andra?
och jag skulle behöva råd på rosé bubbel om någon druckit något gott i sommar ;)
Bubbel: nåt med rosé för en hundring. Champagne: Deutz.
jag kan varmt rekommendera Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne Brut (nr 7685)
Väldigt prisvärd. Gjort enligt champangemetoden men inte i Champanje och får därför inte kallas det. Men jag tycker den är super god och vi har använt det på flera fester.
Rotari rosé (7701) kostar 99 kr
den ha ja testat den kommer vi att ha =)
Vi körde på rosa Cremant de Bourgogne, och som alkoholfritt valde vi Tundra Lngon och Chili. Snygg färg, och jättegod. Fräsch och inte altför söt.