• Äldre 10 Sep 01:30
    6105 visningar
    21 svar
    21
    6105

    UVI 17år tips, stöd, hjälp!! :(

    Hej. Antar att de flesta är äldre här än jag eftersom det är en bröllops sida?
    Men jag behöver all stöd, tips och hjälp man kan få. Det är så att jag lider av UVI, de kommer hela tiden.
    Har varit sexueltaktiv sedan jag var 13 snart 14, är snart 18. De har fungerat jätte bra å kissade aldrig efter sex, fick en UVI som kändes mycket men gick över fort. 1, sen ungefär 3 år senare började helvettet, Har haft en kille i ett år nu, fick en UVI vid nyår, den kändes lite även fast jag tog pencilin men det gick över efter ett tag. Sen i typ mars fick jag en som sedan gick över med pencilin. Sedan i maj kände jag UVI känslan igen, så jag bad om pencilin direkt utan att det kollade om jag hade det för ja kände igen känslan. Men då gick det inte över, så bad om en till pencilin kur men känslan var fortfarande kvar, hade sex nån gång under denna tid med. Sedan tog jag ett test efter å det visade inte att jag hade något. Sen fick jag UVI igen och fick pencilin å sen igen å fick pencilin osvosv sen har jag tagit tester utan att jag haft det. Vårdcentralen har i princip bara skickat hem mig, har bett om remiss till urulog men han tyckte ej de var nödvändigt. Jag har typ tagit 6/7 pencilin kurer på 9 månader. Hade UVI en vecka och fick pencilin sedan fick jag det direkt veckan efter och tog pencilin igen.
    Jag kissar alltid efter sex, jag klunkar i mig citron vatten varje dag, jag tar tranbärstabletter, UVA-E, d vitamin, Lactobas(lr vad det heter, för att tarmfloran ska bli stabil efter som pencilin slår ut alla bra bakterier) jag tvättar inte rent så ofta utan sköljer bara, kan ha intimtvål ibland, jag kissar hyfsat ofta å bra, slappnar alltid av, sover med värmekudde, försöker att inte äta så mycket socker, torkar mig rätt osvosv. Jag gör allt. Även fast jag inte har infektionerna så känner jag mig kissnödig å de käns irriterad å jobbit. Detta tar livet av mig, det förstör mitt sexliv! Jag kan inte göra normala saker längre, allt kretsar runt det här. Käns som man aldrig kommer hitta någon anledning till detta, utan att det bara är så. Vad ska jag göra ?? snälla hjälp. FÅr jag en til UVI kan jag inte ta mer pencilin. Sägs att man får UVI pågrund av att man tagit för myckeet pencilin. Någon som känner igen sig ? vet vad jag ska göra ? har tips ? Vad som helst. Jag blir sjukt deprimerad och förstörd av detta.

  • Svar på tråden UVI 17år tips, stöd, hjälp!! :(
  • Anna20­13
    Äldre 10 Sep 13:06
    #11

    En kompis till mig hade liknande problem och inga pencillinkurer hjälpte. Till slut gjorde de en cystoskopi och kom fram till att infektionen satt i urinblåsan och inte i urinvägarna. Då ska man ha en annan pencillinsort och det hjälpte. 

    Gå tillbaks till läkaren!
    http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Undersokningar/Cystoskopi/


     

  • Äldre 10 Sep 13:09
    #12
    Anna2013 skrev 2012-09-10 13:06:36 följande:
    En kompis till mig hade liknande problem och inga pencillinkurer hjälpte. Till slut gjorde de en cystoskopi och kom fram till att infektionen satt i urinblåsan och inte i urinvägarna. Då ska man ha en annan pencillinsort och det hjälpte. 

    Gå tillbaks till läkaren!
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Undersokningar/Cyst...

     
    Om jag känt såhär i 5 månader? kan det vara de i alla fall. Käns som jag borde vart ganska körd i njurarna i så fall vid de här laget :P
  • aviman
    Äldre 10 Sep 13:17
    #13
    keiraknightley skrev 2012-09-10 13:01:10 följande:
    Så du menar att det är ''dåligt'' att ha mens ? :)
    Inte dåligt att ha mens, men tamponger kan ju irritera slemhinnorna - beroende på uppsugningsförmåga. Det är ju inte mensen i sig som är dålig, utan mer mensskydden.
  • Äldre 10 Sep 13:18
    #14
    aviman skrev 2012-09-10 13:17:25 följande:
    Inte dåligt att ha mens, men tamponger kan ju irritera slemhinnorna - beroende på uppsugningsförmåga. Det är ju inte mensen i sig som är dålig, utan mer mensskydden.
    Du tänker så, hur äre med binda då ? det funkar väl eller ? :)
  • aviman
    Äldre 10 Sep 13:19
    #15
    keiraknightley skrev 2012-09-10 13:18:10 följande:
    Du tänker så, hur äre med binda då ? det funkar väl eller ? :)
    Det kan fungera, men jag tänker att med binda så blir det ju lite mer ohygieniskt för underlivet. Det får ju inte andas på samma vis som med en tampong. Jag tyckte mina UVIn blev värre när jag var ung och använde binda.. Men det är ju så olika. Det lättaste är nog om du testar dig fram och ser vad som fungerar för dig.
  • Tessa
    Äldre 10 Sep 14:55
    #16
    keiraknightley skrev 2012-09-10 12:15:38 följande:
    Låter intressant. Har hört att man kan stoppa in en tampong med baby olja? något du hört ? Vad använde du för ''kräm'' ? Taaack :)
    Använd ALDRIG babyolja eller vaselin på slemhinnorna! Det finns som någon tidigare nämnde i tråden, speciella intimoljor som säljs på apoteket som är utformade för att passa just slemhinnor. Babyolja, massageolja och vaselin lägger sig som en hinna och täpper igen slemhinnornas "porer". Eftersom vi kvinnor har ett självrengörande underliv och de naturliga vätskorna hjälper till att hålla underlivets bakterieflora i balans kan du ju tänka dig vad oljor gör för slemhinnorna... Det tar 3 veckor innan kroppen lyckats arbeta bort oljan och på den tiden hinner balansen bli rubbad och i värsta fall kan du få svamp eller något liknande. Viktigt är också att inte tvätta sig med vanlig tvål i underlivet. Det torkar ut slemhinnorna och gör att du får ännu mer besvär. För de flesta räcker det med varmt vatten, men vill man så har apoteket speciella underlivstvålar för det ändamålet också.

    Jag kan tipsa om Pjurs silkonglidmedel som är toppenbra för torra och irriterade slemhinnor! Går att använda vid allmän torrhet, vid rakning, vid sex såklart, som silikondroppar i håret, pälsglans på djur och som smörjmedel till knarriga dörrar! Flört

    Min bästa kompis hade också jättemycket UVI i tonåren när hon blev aktiv med en kille. Hans bakterier tillsammans med för mycket tvättande gjorde bara saken värre. Eftersom hon hade haft ganska mycket UVI när hon var liten - och när man väl fått det en gång får man det bara lättare hela tiden - så gick det så långt att hon fick kronisk njursvikt. Idag är hon transplanterad. Jag vill inte skrämma dig, men ibland är det så att man själv måste kämpa på mot vårdcentralen för att få en remiss, för att de ska kolla upp saken ordentligt. Viktigt är också att de alltid tar en odling vid misstänkt UVI då bakterierna kan vara olika för varje gång och du kan äta "fel" penicillin som gör att det inte alls hjälper. 

    Stå på dig mot läkarna tills du får detta ordentligt utrett! Ta med dig nån förälder kanske, ibland hjälper det att någon som är mer "vuxen" kräver detta. 
  • Äldre 11 Sep 08:47
    #17
    Tessa skrev 2012-09-10 14:55:44 följande:
    Använd ALDRIG babyolja eller vaselin på slemhinnorna! Det finns som någon tidigare nämnde i tråden, speciella intimoljor som säljs på apoteket som är utformade för att passa just slemhinnor. Babyolja, massageolja och vaselin lägger sig som en hinna och täpper igen slemhinnornas "porer". Eftersom vi kvinnor har ett självrengörande underliv och de naturliga vätskorna hjälper till att hålla underlivets bakterieflora i balans kan du ju tänka dig vad oljor gör för slemhinnorna... Det tar 3 veckor innan kroppen lyckats arbeta bort oljan och på den tiden hinner balansen bli rubbad och i värsta fall kan du få svamp eller något liknande. Viktigt är också att inte tvätta sig med vanlig tvål i underlivet. Det torkar ut slemhinnorna och gör att du får ännu mer besvär. För de flesta räcker det med varmt vatten, men vill man så har apoteket speciella underlivstvålar för det ändamålet också.

    Jag kan tipsa om Pjurs silkonglidmedel som är toppenbra för torra och irriterade slemhinnor! Går att använda vid allmän torrhet, vid rakning, vid sex såklart, som silikondroppar i håret, pälsglans på djur och som smörjmedel till knarriga dörrar! Flört

    Min bästa kompis hade också jättemycket UVI i tonåren när hon blev aktiv med en kille. Hans bakterier tillsammans med för mycket tvättande gjorde bara saken värre. Eftersom hon hade haft ganska mycket UVI när hon var liten - och när man väl fått det en gång får man det bara lättare hela tiden - så gick det så långt att hon fick kronisk njursvikt. Idag är hon transplanterad. Jag vill inte skrämma dig, men ibland är det så att man själv måste kämpa på mot vårdcentralen för att få en remiss, för att de ska kolla upp saken ordentligt. Viktigt är också att de alltid tar en odling vid misstänkt UVI då bakterierna kan vara olika för varje gång och du kan äta "fel" penicillin som gör att det inte alls hjälper. 

    Stå på dig mot läkarna tills du får detta ordentligt utrett! Ta med dig nån förälder kanske, ibland hjälper det att någon som är mer "vuxen" kräver detta. 
    OJ, tack för infon, de visste jag inte ! Kan de bli fel bakterieflora med killen även fast man har kondom ? Ja ska försöka få en remiss idag, annars får nog arga mamma följa med. Tog hon pencilin varje gång hon fick UVI eller lät hon det gå bara å de var därför hon fick njursvikt ?
  • Äldre 11 Sep 09:25
    #18
    Anna2013 skrev 2012-09-10 13:06:36 följande:
    En kompis till mig hade liknande problem och inga pencillinkurer hjälpte. Till slut gjorde de en cystoskopi och kom fram till att infektionen satt i urinblåsan och inte i urinvägarna. Då ska man ha en annan pencillinsort och det hjälpte. 

    Gå tillbaks till läkaren!
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Undersokningar/Cyst...

     
    Syns inte det om man tar kissprov å odling på kissprovet då ? :)
  • Äldre 11 Sep 14:03
    #19
    keiraknightley skrev 2012-09-11 09:25:36 följande:
    Syns inte det om man tar kissprov å odling på kissprovet då ? :)
    Jo, men man kan inte se vart infektionen sitter, bara att det finns en... Vilket jag antar att det fanns bakterier i ditt prov eftersom du trots allt har en urinvägsinfektion... 

    Så om du tror att det finns risk för  att det är något mer omfattande än en lokal infektion i urinvägarna, gå till läkaren och be dem kolla detta. Ingen vits med att gå och vara osäker när det finns behandling. =)
    Why is it that, as a culture, we are more comfortable seeing two men holding guns than holding hands?
  • Tessa
    Äldre 11 Sep 19:08
    #20
    keiraknightley skrev 2012-09-11 08:47:34 följande:
    OJ, tack för infon, de visste jag inte ! Kan de bli fel bakterieflora med killen även fast man har kondom ? Ja ska försöka få en remiss idag, annars får nog arga mamma följa med. Tog hon pencilin varje gång hon fick UVI eller lät hon det gå bara å de var därför hon fick njursvikt ?
    Det är ju såklart mindre risk att din bakterieflora rubbas med kondom. Men sen sysslar man ju med andra saker inom sexområdet som inte bara har med penetration att göra. Bakterier på händer tillexempel... Nu låter jag som att jag har bacillskräck, det är inte riktigt meningen. Glad 

    Hon hade något som kallas för tyst UVI när hon var liten. Dvs att man har den där "kissnödig"-känslan, svårt att gå på toa, men man har inte ont. För det tog hon aldrig penicillin för hon visste inte vad det var och gick inte till doktorn. Sedan var det ju vanlig UVI hon fick och för det har hon ätit penicillin. Däremot har hon haft ganska aggressiva bakterier vilket gjort att hennes njurar tog mycket stryk i kombination med all obehandlad UVI hon haft innan.

    Ta med din arga mamma! De är bäst! Flört 
  • Sofiii­z
    Äldre 17 Sep 11:39
    #21

    Skulle kräva en remiss av läkaren, eller gå till en annan läkare om de inte lyssnar! Så du får svar på varför den är återkommande! Du kanske behöver äta mediciner i förebyggande syfte också, finns många som gör de när de har tätt återkommande.

    Eller har förbokade besök till läkaren med 1-2 månaders mellanrum enbart för att lämna urinprov för odling.
    Prov på sticka visar inte alltid om de är UVI och odling kan visa vilken typ av bakterier de är för att få rätt medicin.

    Får du ingen remiss så finns de mottagningar utan remisskrav.
    http://www.urogyn.se/

Svar på tråden UVI 17år tips, stöd, hjälp!! :(