• brudpar2013

Bröllop på en söndag -hjälp!

Nu vänder jag mig till er som har haft bröllop på en söndag/till er som kan föreställa sig att gå på någons bröllop på en söndag.

1. tips på hur man får det till en lika bra brakfest som om det vore en lördag?

2. kan man skriva i inbjudan att man "rekommenderar" gäster att ta ledigt på måndagen, just för att folk ska kunna slappna av och festa som om det vore helg nästa dag?

• Svar på tråden Bröllop på en söndag -hjälp!
  • daniiel

Vi hade definitivt inte tagit ledigt en måndag för att gå på en "brakfest" en söndag. Jag hade absolut kunnat tänka mig att gå på en vigsel en söndag, även gå på en bröllopsmiddag. Vi hade dock inte druckit någon alkohol och vi hade nog gått hem som senast vid 23.00.

Jag tror att ni får räkna med att ganska många väljer att göra så. Eventuellt dricka någon öl/vin till maten, men de flesta väljer nog att inte bli fulla och att gå hem relativt tidigt kan jag tänka mig. Nu vet jag ju dock inte vad ni har för folk i er omgivning som ni tänkt bjuda in. Många kanske har möjlighet att vara lediga eller är vana att gå ut söndagar ändå, då funkar det väl.

Ni kan inte tänka er att lägga bröllopet på en lördag ändå? Antar att det skulle innebära att ni måste byta datum. Eller byta koncept på bröllopet? Att ha en lite lugnare middag eller ett sk. tebröllop?

• Principisessan

när är bröllopet? Om det är så att ni har bröllopet då när folk i er omgivning brukar ha semester, så är det nog lättare. Men att ta ledigt är nog inte så populärt. Dels så kostar ju kläder, eventuell resa, övernattning, present. Och så, att två personer från ett hushåll ska ta ledigt från jobbet en hel dag, det är ju väldigt dyrt. 
    Jag tror att risken finns att många väljer att gå hem tidigt, eller inte komma om resan är lång.

Av ren nyfikenhet, varför vill ni ha en sån fest på en söndag? Pga ett visst datum?

• erik2710

Vi skulle absolut inte ha något problem att ta ledigt en måndag för att kunna gå på en bröllopsfest på en söndag. Har inte de allra flesta möjlighet att ta ledigt en måndag med betalning? (Alltså ta en semesterdag.) Jag vet att inte alla kan det men de flesta borde kunna det. Jag är lärare så jag kan INTE göra det, jag får ta tjänstledigt utan betalning, men jag tycker absolut att det skulle vara värt det för en bröllopsfest.

• majflicka

Aldrig varit på bröllop en söndag. Hade inte tagit ledigt på måndagen utan tagit det lugnt med alkoholen. Varit kvar till ca kl 01 och varit trött på jobbet dagen efter hade jag dock kunnat kosta på mig ;) Om det var min absolut bäst vän hade jag såklart kunnat ta ledigt men annar shade jag aldrig gjort det måste jag säga.

• mirre01

jag hade inte kunna tänkt mig ta ledigt en söndag pga av en vigsel alldeles för mycket inkomst bortfall, dessutom skulle de bli ett jäkla strul med barn osv så nej jag skulle då enbart gå på vigseln

• Pertinax

Vi gifte oss en onsdag. Vårt bröllop var alkoholfritt så nån brakfest var det aldrig tal om. Inte många som hade tagit ledigt dagen efter så sista gästerna gick vid 24 ungefär.

• brudpar2013

Tack för alla kommentarer!

Anledningen att det inte kan vara på en fre eller lör är för att vi kommer ha många judiska gäster som håller sabbaten... så det är av hänsyn till dem :)

• majflicka

Ahh ok. Vi var bjudna på judiskt bröllop förra året men kunde inte gå men nu när jag tänker efter så var det ju faktiskt på en söndag * slår sig för pannan* tänkte jag inte på. De hade "avancerat mingel" i brist på bättre ord efter sin ceremoni och ingen fest, så slapp de undan "problemet" nu när jag tänker efter. Kanske är vanligt inom judiska kretsar att man tar ledigt dagen efter en stor bröllopsfest? Ni får kanske höra er för bland era gäster om den traditionen finns. Personligen så hade vi som sagt inte tagit ledigt men vi hade ju varit glada över att bli bjudnaoch  kommit och haft kul så länge vi orkade och tagit det lungt med alkoholen :) Lite trött på jobbet kan man ju som sagt vara en dag;)

• brudpar2013
    majflicka skrev 2012-09-09 18:27:08 följande:
    Ahh ok. Vi var bjudna på judiskt bröllop förra året men kunde inte gå men nu när jag tänker efter så var det ju faktiskt på en söndag * slår sig för pannan* tänkte jag inte på. De hade "avancerat mingel" i brist på bättre ord efter sin ceremoni och ingen fest, så slapp de undan "problemet" nu när jag tänker efter. Kanske är vanligt inom judiska kretsar att man tar ledigt dagen efter en stor bröllopsfest? Ni får kanske höra er för bland era gäster om den traditionen finns. Personligen så hade vi som sagt inte tagit ledigt men vi hade ju varit glada över att bli bjudnaoch  kommit och haft kul så länge vi orkade och tagit det lungt med alkoholen :) Lite trött på jobbet kan man ju som sagt vara en dag;)
    Jaha, så kan man ju också göra ;) Men jag vill ju att det ska bli den roligaste festen vi någonsin har haft, så vi slipper inte undan problemet så att säga haha. Jag vet ju att de närmsta, som du sa, kommer att ta ledigt om de kan och festa hela natten.. Men efter att ha läst alla kommentarer så kan jag iallafall tänka mig ungefär hur stämningen kommer vara, för majoriteten är ju inte de "närmsta". Ska bli kul att se hur det blir ändå, är alltid kul med lite annorlunda fester också. 
  • Jenny121212

Jag hade tagit ledigt. Jobbar inom vården och då även helger. Det är många gånger jag har tagit ledigt för det är ju nästan alltid på helger som det är middagar/bröllop/dop m.m Så för min del spelar det ingen roll om det är en måndag eller lördag jag tar ledigt. Vi ska gifta oss en onsdag o hoppas att det blir en fest, men räknar också med att några kommer åka hem. Många av våra gäster jobbar skift på olika ställen så även om vi skulle gift oss en lördag kommer några få ta ledigt om de vill komma.

Svar på tråden Bröllop på en söndag -hjälp!