• Hoffsennanen Tottoplex

Vad va det första du köpte till bröllopet?

Ja som rubriken lyder!
    Vill börja införskaffa saker ja...lite bra för att Så ge mig lite tips nu!  

• Svar på tråden Vad va det första du köpte till bröllopet?
  • Juni 2012

Min make hade ett efternamn och ett mellannamn. Först strök han sitt mellannamn. Sen ville han byta efternamn till sitt släktnamn, men för att få göra det så måste man bevisa att släkten har hetat så i flera generationer bakåt. Den är en enkel grej i Sverige där vi har personbevis och Skatteverk som fixar sådana bevis, men eftersom hans släkt är dansk så tog det ca 8 månader att byta namn. Sen fick jag hans danska släktnamn vid vigseln.

Börjar man efter vigseln går det ju inte att gifta sig till det namn man vill ha :)

• Hoffsennanen Tottoplex
    Juni 2012 skrev 2012-08-29 19:27:57 följande:
    Min make hade ett efternamn och ett mellannamn. Först strök han sitt mellannamn. Sen ville han byta efternamn till sitt släktnamn, men för att få göra det så måste man bevisa att släkten har hetat så i flera generationer bakåt. Den är en enkel grej i Sverige där vi har personbevis och Skatteverk som fixar sådana bevis, men eftersom hans släkt är dansk så tog det ca 8 månader att byta namn. Sen fick jag hans danska släktnamn vid vigseln.

Börjar man efter vigseln går det ju inte att gifta sig till det namn man vill ha :)
    hm...okej...för vi velar mellan tre olika släktnamn... det ena heter sambon redan. om det är så att vi båda vill byta tex till min mammas namn, måste jag då hade innan bröllopet?
  • Nimrin
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2012-08-29 19:34:54 följande:
    hm...okej...för vi velar mellan tre olika släktnamn... det ena heter sambon redan. om det är så att vi båda vill byta tex till min mammas namn, måste jag då hade innan bröllopet?
    Det är mycket lättare om den ena byter till sitt släcktnamn innan vigseln och sen tar maken/makan dennes namn efter vigseln
  • Willow

En fin anteckningsbok som jag skrev ner alla ideer, tankar, detaljer, ja typ allt om brollopet och runt i kring. Sen lyckades jag glomma den pa flyget nar jag var pavag hem till Sverige veckan innan brollopet - typiskt mig! :-/

• Tilda93

Vad det första var.. oj.. det kommer jag inte ihåg!

Vi gifter oss 7 juni 2013 och det här har vi fixat.

* Har dekorerat en pärm som vi sätter in alla viktiga papper, kvitton m.m.

* Till mig: Klänning, strumpband, korsett, tiara, halsband, öronhängen och armband.

-Ska köpa till stay up´s , en gördel och kanske några snygga underkläder.

* till brudgummen: Shorta, kavaj, slips , byxor och vi väntar på hans skor ska komma, han får speciall beställa skor då han har 51 i skor :)

- vi ska fixa en väst till honom, han ville inte ha en först men nu vill han det :)

* till dekorationen och till festen: 15 lakan som dukar, röda dekorations diamanter, 20 ljusasietter + blockljus och band till att göra rosett runt om dem, 12 st vasar , 70+ champanje glas till vuxna. 40 st små ljusstakar. köpt 200 st sarvetter och har vikt 100 st av dem. 300 st sugrör till baren på kvällen. en gästbok som jag har dekorerat.

- köpa till : svarta löpare , vanliga ljus , blommor till vasarna , köpa kulor(som man lägger i vatten så svullnar dem upp). en korg för att ha cd-skivor i.

* Inbjudningskorten: själva korten, stämplar, stämpeldynor, papper till att skriva på , band till att ha runt om dem, kyvert.

* Min blivandes brors flickvän bakar tårtorna, hon har en tårtställning och vi har köpt tårtbestik (kniv och spade).

* till viglsen: 100 st vita organza påsar till riset. om vi får kasta!

- köpa ris, näsdukar och dekurera dem. korg till rispåsarna.

Har även bestämmt hur brudbuketten ska se ut och kollat hur mycket den kommer kosta.. mellan 500-1000 kr.

Jag har säkert glömt något ;) men lite tips iallafall :)

• tinaalpfält

Willow: Du har inte kollat med flygbolaget om den finns kvar i nåt lost and found nånstans? Jag glömde min kalender på en Swebus för ett par år sedan men lyckades få tillbaka den.

• Elin86
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2012-08-28 20:48:20 följande:
    Ja som rubriken lyder!
    Vill börja införskaffa saker ja...lite bra för att Så ge mig lite tips nu!  
    Jag har köpt min bröllopsklänning :) Ska sy den så den sitter perfekt 2 veckor innan bröllopet. Är en underbar känsla att ha den hemma, pirrar och man kan titta på den :)
  • Elin86
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2012-08-29 18:53:07 följande:
    Åh vad spännande att höra allt!!!
    Bra inspiration!

Men måste fråga, varför tog det så lång tid med namnbytet? Trodde man började med det efteråt?
    Våran vigselförättare sa att vi skulle skicka in det direkt tillsammans med hindersprövingen så det är gjort nu :)
Svar på tråden Vad va det första du köpte till bröllopet?