• Milljor

    Ditt bästa tips/råd...vad får man inte glömma

    JAg gifter mig 1/9...och ni som gift er och ni som planerar vet att det är typ en miljon olika grejer att tänka på. Känner mig lite lagom stressad :) Jag efterlyser ditt bästa tips eller råd för en lyckad dag/fest. Alla tips/råd, glöm inte, tänk på är välkomna.

  • Svar på tråden Ditt bästa tips/råd...vad får man inte glömma
  • ThereseV
    Strawberry skrev 2012-08-29 10:50:17 följande:
    Att vara i kyrkan i riktigt god tid är även det ett tips, vi fick höra av prästen att man inte behöver vara där förrens tidigast 20 minuter innan, Vi var där 30 minuter innan för att hinna smita in före alla gäster kom, men nästan alla gäster vara redan där och stod ute och pratade, fick tvinga in alla i kyrka snabbt för at vi skulle kunna smita in i rummet vi skulle vara osedda. 
    Vad olika det kan vara. Vår präst sa åt oss att komma  typ 5 min innan vigseln börjar, för då hinner att gäster gå in och sätta sig:P 
  • TheD

    30 min? Vi kom ca 5 min innan när alla satt inne i kyrkan och dörrarna var stängda.

  • MariaochDaniel

    MIna bästa tips är att ta vara på dagen. NJUTA, för dagen kommer ju inte igen. Och att göra som man vill själv, inte lyssna så mycket på andra.
    Och sedan att se till att sina tärnor eller någon annan tar hand om praktiska saker, bär ens väska och så.
    Men i slutändan är alla småsaker bara....småsaker! =)

  • Moignon

    Vi var 5 min innan med. Tillsammans med en extremt sen gäst... En sak som många glömmer, hörde om det senast denna vecka, är tårtspadar! Skriv en lista med alla inblandade som musiker, fotograf, kökspersonal osv och ge till toastmaster. På det sättet behöver ingen fråga er om saker. Om ni har 2/3-rätters: lägg in pauser mellan rätterna för att ge folk chans att sträcka på benen, kissa, ta lite luft och bara mingla. Oerhört effektivt för oss!

  • FruForsmark

    Småtips; se till att hålla brudbuketten i rätt höjd. Det är lätt att man håller den som mick. Ta med bekväma skor att byta till vid dansen. Se till att serveringspersonal (vid hyrd lokal) har fått bordsplaceringarna så att de dukar med rätt antal per bord. Se till att tärna har säkerhetsnålar och annat smått och gott i sin väska. Men som sagt, gör listor, listor listor. Och självklar, släpp alla måsten och bara njut på själva bröllopsdagen :)

  • amerika
    Strawberry skrev 2012-08-29 10:50:17 följande:
    Ett av de bästa tipsen vi fick, av en kompis som nyligen hade gift sig, var att direkt på morgonen ge bort våra telefonen till någon i sällskapet. Bestman fick ansvaret för min blivandes telefon och mor min tog hand om min telefon. Att veta att det är någon som svarar och löser eventuella problem som kan uppstå(vilsen gäst, florist med frågor eller kanske catering som undrar något) är otroligt skönt och att inte behöva ha telefonen med sig och det stressmomenten det kan innebära med även den enklaste av alla frågor var otroligt skönt. Vet en kompis som en halvtimme innan fick försöka guida en vilsen bröllopsgäst över telefonen.... 
    För 18 år sen när jag gifte mig första gången var det knappt nån som ens hade mobiltelefon, än mindre hade man med sig den på ett bröllop!! Så det var ett bra tips för mig som dessutom är mobilberoende!
  • Jenny1986

    Jag är inte gift ännu, men när vi hade dop för min son så hade vi med oss en bok som skickades runt bland borden. Där kan alla gäster få skriva några rader till brudparet.
    Inget måste till ett bröllop, men det är ett otroligt fint minne att ha kvar. Vi hade en kompis som tog ett foto på varje par/familj under kvällen och sen har vi i efterhand klistrat in fotot under varje familjs hälsning. 

  • sommaren13
    ThereseV skrev 2013-07-04 18:23:15 följande:
    Vad olika det kan vara. Vår präst sa åt oss att komma  typ 5 min innan vigseln börjar, för då hinner att gäster gå in och sätta sig:P 
    Vi ska oxå vara där 5min innan, våran präst ser till att alla är inne senast 7min innan det börjar, då stänger han dörrarna, så kan vi gå upp i lugn och ro.
  • Kala

    Jenny1986 skrev 2013-07-05 23:29:20 följande: Vi hade en kompis som tog ett foto på varje par/familj under kvällen och sen har vi i efterhand klistrat in fotot under varje familjs hälsning. Det där tipset har jag hört förut (iaf att se till att det blir ett foto per sällskap) och tycker det verkar toppen! Det behöver ju inte vara proffsfotografen som tar just dessa utan funkar bra med en vän. Det viktiga är ju att man inte missar någon. Superbra idé att para ihop foto med kommentar i gästboken!

Svar på tråden Ditt bästa tips/råd...vad får man inte glömma