• Annamo­lly
    Äldre 22 Aug 11:00
    7461 visningar
    53 svar
    53
    7461

    "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?

    Det ar jattemanga yngre som har fragat mig rent ut nu: Varfor gifter ni er inte borgerligt?
    Varfor fragar man sa, egentligen? Ar det for att dom sjalva ar ateister, och darfor tror att alla rund deras alder (25-30) ocksa ar det?
    Ar det for att dom inte tycker att vi har ratt att gifta oss i kyrkan eftersom vi inte brukar ga dit till vardags?

    Jag ar inte ateist, men jag passar inte heller under etiketten "kristen" och jag gar inte i kyrkan om det inte ar nagon hogtid eller speciellt tillfalle. Jag ar val en sadan person som tycker att det passar sig att blanda in Gud vid stora handelser men att resten av tiden ar min tro personlig for mig och inget jag behover dela med andra.
    Jag ar dopt, konfirmerad och min farmor var en djupt kristen manniska. Jag har aldrig ens haft tanken att vigas borgerligt. Men jag tycker inte jag ska behova saga allt detta till de som fragar. Hittills har jag bara sagt: "For att vi inte ar ateister". Ar det ett bra svar? Eller later det som att jag domer dom for att dom ar det? 

  • Svar på tråden "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?
  • Tokig
    Äldre 22 Aug 11:01
    #1
    "För att vi vill!"

    Det räcker väl som svar?
  • CoG
    Äldre 22 Aug 11:16
    #2
    Tokig skrev 2012-08-22 11:01:49 följande:
    "För att vi vill!"

    Det räcker väl som svar?
  • Pertin­ax
    Äldre 22 Aug 11:20
    #3

    För oss var det tvärtom. Inte från kompisars håll (de har inte ifågasatt nånting alls), men från familjen. "Men varför ska ni inte gifta er kyrkligt???"


     


    Det enda du behöver svara är att det är så ni vill ha det. Kyrkligt bröllop är väl fortfarande det "normala" i det här landet, så vad är det att ifrågasätta? Det är väl MASSOR av människor som inte tror på gud som ändå gifter sig i kyrkan. Att säga att det är för att ni inte är ateister tycker jag är lite dömmande mot oss som gift oss borgerligt. Jag är inte uttalad ateist på nåt sätt. Jag tror på nånting större men inte det man kallar gud och ville heller då inte stå i kyrkan och lova "inför gud och denna församling".

  • Celnns
    Äldre 22 Aug 11:21
    #4

    Beror på hur mycket tid och ork jag har.

    Dum fråga dumt svar, hade jag kört med. om jag hade tid och ork som sagt.

    Annars hade jag sagt, för tradition, för att det är fint,  för att vi gillar cermonin eller bara för att vi vill.
    förstår ite varför du känner dig tvungen att lämna ett bra svar, eller försvara dig.
    För de skall väll skita i hur ni väljer att ha erat bröllop?

    Be dem fara och flyga...

  • Celnns
    Äldre 22 Aug 11:22
    #5

    För att mosken var inte ledig :D

  • Annamo­lly
    Äldre 22 Aug 11:30
    #6
    Pertinax skrev 2012-08-22 11:20:03 följande:

    För oss var det tvärtom. Inte från kompisars håll (de har inte ifågasatt nånting alls), men från familjen. "Men varför ska ni inte gifta er kyrkligt???"


     


    Det enda du behöver svara är att det är så ni vill ha det. Kyrkligt bröllop är väl fortfarande det "normala" i det här landet, så vad är det att ifrågasätta? Det är väl MASSOR av människor som inte tror på gud som ändå gifter sig i kyrkan. Att säga att det är för att ni inte är ateister tycker jag är lite dömmande mot oss som gift oss borgerligt. Jag är inte uttalad ateist på nåt sätt. Jag tror på nånting större men inte det man kallar gud och ville heller då inte stå i kyrkan och lova "inför gud och denna församling".


    Jag forstar vad du menar, det later domande. Det ar val inte bara ateister som gifter sig borgerligt. Fast jag tror att de som fragade var det.

    Min blivande ar Grek, vi gifter oss i Grekland i den ortodoxa kyrkan, och de flesta som stallt fragan ar (yngre) greker. Jag vet inte om det ar for att Ortodoxa kyrkan ar mer traditionell och konservativ. I Sverige ar ju kyrkan ganska modern nufortiden sa den ses val inte som en del av 'etablissemanget', i samma utstrackning.
  • Daludd
    Äldre 22 Aug 11:34
    #7

    Prästen frågar vanligtvis sådant också under prästsamtalet när man viger sig i svenska kyrkan - så det är inte en så konstig fråga tycker jag utan en helt legitim fråga som det nog är vettigt att ha ett svar på för sig själv. Sen är det klart att man inte måste dela med sig av det till främlingar eller bekanta ens, men ändå, frågan är inte konstig.

    Man kan ju tycka att svaret "för att det är tradition" är lite grunt, lite ytligt och kanske inte så genomtänkt. Om man tänker igenom frågan ordentligt och resonerar kring den och så vidare kommer man ofta fram till något, som sedan känns bra att förstå.

    Så upplever jag det i alla fall med folk omkring oss och oss själva. 

  • Äldre 22 Aug 11:36
    #8

    Hoppsan! Den frågan har jag aldrig stött på. Jag tänker att det är en fruktansvärt dum fråga. Håller helt med "Tokig", för att vi vill borde räcka utmärkt.

    Klumpiga människor med sina dumma frågor..

  • disney­prinse­ssan
    Äldre 24 Aug 16:14
    #9

    den frågan har jag aldrig fått!
    men där emot min vännina som gifte sig borligt har fått fråga "varför vill ni inte gifta er i kyrkan?"

    jag håller med Tokig om att det bårde räcka med "för att vi vill" som svar!

  • Shinin­g
    Äldre 24 Aug 16:49
    #10

    För att ni vill så klart!

    Vi gifte oss borgerligt i stans vackra gamla rådhus inför familj släkt och vänner, 60 st närmare bestämt. 

    Vi fick tvärtom frågan... Varför gifter ni er inte i kyrkan?

    Vissa trodde vi skrivit fel på inbjudan, de tog för givet att vi skulle gifta oss för oss själva med två vittnen och att de endast skulle få komma på festen...  "för så gör man ju normalt"...

    Andra trodde de var speciellt utvalda att att endast de två skulle få närvara på vigseln och blev förvånade då alla gäster dök upp...

    För andra var det inget konstigt alls...

    Vissa visste inte att man "fick" behålla sina egna efternamn... "för kvinnan tar ju mannens efternamn"..

    ja men ni hör ju vilka funderingar och förutfattade meningar folk har... och så är det ju, människor är olika och så skönt att man kan välja som man vill haha
     

Svar på tråden "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?