Toastmaster/madame och värdpar hjälp!
blir alldeles förvirrad kan någon förklara för mig vilken skillnad det är mellan toastmaster/madame och värdpar?
Serverar värdparet maten om man inte har serveringspersonal?
vem gör vad?
blir alldeles förvirrad kan någon förklara för mig vilken skillnad det är mellan toastmaster/madame och värdpar?
Serverar värdparet maten om man inte har serveringspersonal?
vem gör vad?
Värdparet var förr traditionellt brudens föräldrar eftersom att det var dom som bekostade bröllopet.
Nu för tiden så kan man utse ett par (eller bara en person) som tar emot anmälningar, kollar allergier, svarar på frågor, hjälper till med att boka boende eller rekommendera hotell / vandrarhem osv. Alltså det som brudens föräldrar förr gjorde helt enkelt för att det var dom som bjöd in till festen.
Värdparet är alltså en avlastning för brudparet men behöver inte vara en förälder längre då brudparet ofta själva står för kostnaderna.
Toastmaster håller koll på tal, och om inget värdpar finns så hälsar denne välkommen och ser till att allt flyter under middagen så att brudparet kan få njuta av kvällen i lugn och ro.
Ingen av dom ersätter serveringspersonal
Men om man har ett värdpar och en toastmaster kan då toastmastern hålla i gång festen typ.Och värdparet kan dom ex se till att maten kommer fram på buffebordet och så får gästerna själva ta upp maten.Vem kan man ha som står i köket och fixar maten om då inte har serveringspersonal,kan då värdparet ha hand om detta?
Eller hur gör man med maten om man inte har inhyrd serveringspersonal?
Hur du löser det där med maten är nog upp till dig.
Men själv skulle jag inte kunna tänka mig att låta mina gäster jobba i kök och med servering under bröllopet.
Att kalla några för värdpar och be att dom sköter maten är inte shysst. Då är det bättre att fråga om dom vill fixa maten istället och betala dom för det.
Jag kan inte annat än hålla med Chicita. Vill ni ha någon/några som ordnar med maten, så är det bättre att ni frågar någon om de vill jobba i köket/med servering. Att sätta ett värdpar eller toastmaster/madame på det känns inte helt snällt.
Vi hade ett toastpar, ett syskonpar som vi är vänner med, och de höll främst koll under festen. Toastmadame visade gäster vart de skulle sitta i kyrkan och hälsade alla välkomna där. Toasmastern var då med i brudföljet. Efter vigseln åkte de i förväg till festlokalen och kollade så att allt stod rätt till där. Vi hyrde en lokal på ett hotell och personalen där dukade och ställde iordning. Sedan var det toastparet som hade koll under kvällen, de hade kontakt med köket och serveringspersonalen, de hade koll på lekar och aktiviteter och det var till toastparet som gästerna kunde vända sig vid eventuella frågor under kvällen. Jag tycker det var toppen och flöt på bra.
Vi hade ju dock som sagt kökspersonal från hotellet som lagade maten och serveringspersonal från hotellet som serverade. Jag hade aldrig kunnat sätta toastparet på den uppgiften. Då hade vi nog hyrt in serveringspersonal, om det inte hade "ingått i lokalen" så att säga.
Jag vet inte hur detta funkar är ny på allt som har med bröllop att göra.
Vi har en kock i släkten och hon skulle jätte gärna ställa upp på att stå i köket men är det även hon som ska sätta ut maten på buffebordet?
Om jag har uppfattat det rätt så ska då värdparet och toastmaster dela på uppgifterna under festen.
mina föräldrar ska vara värdpar för dom är med och betalar bröllopet men jag vet hur min mamma funkar hon kommer nog springa och hjälpa till med att ställa fram maten på buffebordet,men är det ok att hon gör det eller är det förbjudet som sagt?
Du har bara några få måsten.
1- du måste ha en godkänd hindersprövning som är inlämnad till den som viger er i tid.
2- du måste ha en godkänd vigselförrättare oavsett om det är präst eller borgerligt
3- du måste ha någon att gifta dig med
Förutom det så kan du hissa upp mamma i taklampan om hon går med på det liksom
Fråga din mamma hur hon vill göra.
Jag kan inte säga att kocken inte får ställa ut maten.
Men frågan är om hon hinner det, och vill inte hon också sitta och äta med er?
Jag kan inte heller säga att din mamma inte får hjälpa till, för det får hon väl.
Men vill hon verkligen springa runt och serva alla, fylla på och byta ut tomma fat och alltså missa hela middagen själv?
Klart hon ska sitta ner vid middagen.Men hon älskar att hjälpa till,hon gör det automatiskt.
Ge mig gärna fler tips hur man gör med maten.Alla tallrikar som ska användas under hela kvällen är dukade på borden innan gästerna anländer och vi kommer ha ett buffe bord som alla själv får ta,tänkte det var lättast för då kan gästerna själv välja vad dom vill ta.alla kanske inte äter eller gillar allt som serveras på bordet.
Vi måste utse någon eller några som hjälper till med maten mm för annars kommer alla samlas i köket och vilja hjälpa till,min släkt är veldigt hjälpsamma,så undrar hur vi ska göra?
jag vet ju när vi hade dop för barnen alla ville hjälpa till så att vi inte behövde göra något.snällt av släkten men det blev trångt i köket när alla ska hjälpa till.
hur gjorde ni som inte hade inhyrd serveringspersonal?
Jag läste i Amelias bröllopstidning (tror jag det var) om ett par där brudens mamma hade varit serveringspersonal och hon hade inte fått göra annat än hålla på med maten... Jag tycker nog att det är lite trist för både mamman och dottern att mamman inte kunde vara med i firandet på samma sätt som de andra gästerna.
Om du har en bekant som är kock så är ju det perfekt! Känner hon någon som kan hjälpa till att servera? Annars kanske någon kompis har ett småsyskon (alltså någon som är äldre tonåring/ung vuxen) som kan tänka sig att servera för en liten peng? Det bästa är nog om serveringspersonen inte är en gäst, för den kommer inte att hinna vara med på festen, utan få jobba stora delar av kvällen ju. Fast nu verkar ni ju ha synnerligen hjälpsamma gäster, så de kanske gärna vill servera, vad vet jag. Jag själv skulle dock inte bli så glad om jag blev inbjuden som gäst och sen förväntades servera hela kvällen.
Klart hon ska sitta ner vid middagen.Men hon älskar att hjälpa till,hon gör det automatiskt.
Ge mig gärna fler tips hur man gör med maten.Alla tallrikar som ska användas under hela kvällen är dukade på borden innan gästerna anländer och vi kommer ha ett buffe bord som alla själv får ta,tänkte det var lättast för då kan gästerna själv välja vad dom vill ta.alla kanske inte äter eller gillar allt som serveras på bordet.
Vi måste utse någon eller några som hjälper till med maten mm för annars kommer alla samlas i köket och vilja hjälpa till,min släkt är veldigt hjälpsamma,så undrar hur vi ska göra?
jag vet ju när vi hade dop för barnen alla ville hjälpa till så att vi inte behövde göra något.snällt av släkten men det blev trångt i köket när alla ska hjälpa till.
hur gjorde ni som inte hade inhyrd serveringspersonal?