• 2 0 1 2

Jag tog en chansning...

... och köpte ringar som såg fina ut på Ebay.2750 kronor. De kom hem och VAR jättefina! Jag hade redan en förlovningsring, men fick nu en till, plus en vigselring (köpte ett set om 2). De var använda tidigare men det gör mig ingenting. Efter vigseln ville jag ha ringarna ihopsatta (de två nya alltså, den första förlovningsringen är en eternity med diamanter hela vägen runt) för att de inte skulle glida runt. Jag gick till en stor kedja och frågade vad det skulle kosta, 2300 kronor för sammansättning. Vidare hade de höga priser på att rhodiera om ringarna (den ena var ju mer använd än den andra, därför hade de fått lite olika färg) samt att värdera dem, jag tror detta skulle kosta runt 2500 kronor för båda. Alltså skulle det kosta drygt 5000 kronor att göra i ordning ringarna.

Jag tyckte det kändes som så mycket pengar och bad att få fundera, sedan gick jag av en händelse förbi en mindre guldsmedsbutik som jag aldrig sett tidigare. Slank in där och frågade, de tog 800 kronor för att sätta ihop ringarna, 300 kronor för att rhodiera om dem (eftersom det blir EN ring när de satt ihop dem), 300 kronor för att värdera dem. Alltså 1400 kronor för tre behandlingar, där den större kedjan hade tagit 900 kronor mer för bara sammansättningen! Tjejen i kassan observerade också att den största diamanten höll på att lossna, och för ytterligare 600 kronor lagade de kronan och säkrade diamanten. Totalt 2000 kronor.

När jag hämtade ringarna såg de helt nya ut - jättevackra och glänste som aldrig förr. Och värderingen? 20.800 kronor. Man kan lugnt säga att jag är nöjd, både med servicen vi fick och med fyndet vi gjorde!

Här är de;

• Svar på tråden Jag tog en chansning...
  • CoG
    2 0 1 2 skrev 2012-08-17 14:52:23 följande:
    Jag ska inte säga att jag inte tänkt tanken själv... när det är så enkelt att beställa hem, låta göra i ordning, och sälja? Dock tror jag att man hade fått problem med skattmasen om man hade satt det i system!

Främsta anledningen till att jag lät värdera ringarna var att jag vill ha papper på dem så att de ingår i hemförsäkringen, utifall att jag skulle bli av med dem. Vi reser till Thailand i december och ärligt talat är jag lite nervös för att bli rånad (men letar efter liknande ringar i silver att använda under resan/utekvällar, kanske en god idé?).
    Ja, det finns många liknande i silver och billigt.
    Känns ju onödigt om du ska vara nervös över ringarna och det är ju inte kul att behöva åka utanringar då man är nygift heller.
  • 2 0 1 2
    CoG skrev 2012-08-17 14:56:09 följande:
    Ja, det finns många liknande i silver och billigt.
    Känns ju onödigt om du ska vara nervös över ringarna och det är ju inte kul att behöva åka utanringar då man är nygift heller.
    Precis! Jag vill aldrig ta av mig dem. Jobbigt när jag jobbar extra inom vården och måste ta av mig dem på jobbet, men sånt är livet. På vår bröllopsresa ska jag ha ringar på mig i varje fall! Problemet för mig är att hitta med tillräckligt små stenar; är det CZ-stenar öser de på med karaten eftersom stenarna är så billiga, men jag vill ju att de ska se ut som mina ringar..! =0)
  • Chicita
    2 0 1 2 skrev 2012-08-17 14:57:42 följande:
    Precis! Jag vill aldrig ta av mig dem. Jobbigt när jag jobbar extra inom vården och måste ta av mig dem på jobbet, men sånt är livet. På vår bröllopsresa ska jag ha ringar på mig i varje fall! Problemet för mig är att hitta med tillräckligt små stenar; är det CZ-stenar öser de på med karaten eftersom stenarna är så billiga, men jag vill ju att de ska se ut som mina ringar..! =0)
    Svårt att hitta samma stil tror jag, men kan något av dessa duga?
    http://www.chanti.se/P-Ringar-I_silver?gclid=CKTG65ve7rECFagvmAod218AnA#P-Ringar-Alliance-Med_cubic_zirkon 
  • 2 0 1 2
    Chicita skrev 2012-08-17 15:15:59 följande:
    Svårt att hitta samma stil tror jag, men kan något av dessa duga?
    www.chanti.se/P-Ringar-I_silver?gclid=CKTG65v...#P-Ringar-Alliance-Med_cubic_zirkon 
    Tack för tipset Chicita! Men hittat mer liknande modeller på ebay för ett par hundralappar, ska bara försöka hitta en med tillräckligt små stenar innan jag slår till
  • Chicita
    2 0 1 2 skrev 2012-08-17 15:26:52 följande:
    Tack för tipset Chicita! Men hittat mer liknande modeller på ebay för ett par hundralappar, ska bara försöka hitta en med tillräckligt små stenar innan jag slår till
    Ja då är det bara att köra sen då Glad
  • 2 0 1 2
    Chicita skrev 2012-08-17 15:35:15 följande:
    Ja då är det bara att köra sen då Glad
    Ja, scannar runt lite då och då! Vi har fyra månader innan vi åker så jag ska nog hinna hitta något som passar. Det känns främmande att ha en ring som inte liknar min vigselring på semesterbilderna från bröllopsresan, därför jag letar!
  • Purple

Alltid riktigt roligt när man gör fynd!

Dock skulle jag inte ta bort vigselringen för att åka till Thailand. Är mera rädd att bli rånad här i Sthlm än i Thailand. Sen så finns det kassaskåp på dom flesta hotellrummen, om man inte vill ha på sig den under en dag på stranden t.ex.

• Pernilla634

Kul med fynd! Har själv kikat runt på Ebay efter ringar, vi gifter oss i maj så det är ju ett tag till! Vill inte ha min förlovningsring som är i rött guld utan tänkte köra på vitguld alt. platina istället i nya ringar. Det är ju ruskigt billigt på E bay men är så rädd för att bli lurad! Hur gjorde du när du hittade dessa? :)

• 2 0 1 2
    Pernilla634 skrev 2012-09-10 13:18:08 följande:
    Kul med fynd! Har själv kikat runt på Ebay efter ringar, vi gifter oss i maj så det är ju ett tag till! Vill inte ha min förlovningsring som är i rött guld utan tänkte köra på vitguld alt. platina istället i nya ringar. Det är ju ruskigt billigt på E bay men är så rädd för att bli lurad! Hur gjorde du när du hittade dessa? :)
    Jag sökte på ebay.com efter "diamond wedding ring set" eller något liknande. Då får man upp sida efter sida efter sida... med ringar! Jag kanske hade tur med mina Exempel;

www.ebay.com/sch/i.html&_sacat=281&_odkw=ring+set&_osacat=281
  • Äriqa

Jag har också chansat nu. 2 i 14k och en i platina. (de sitter ihop)
    dock saknas stora stenen och en av de små.
    Men hoppas på att kunna fynda certifierade diamanter på nätet. 

Svar på tråden Jag tog en chansning...