Jag tog en chansning...
... och köpte ringar som såg fina ut på Ebay.2750 kronor. De kom hem och VAR jättefina! Jag hade redan en förlovningsring, men fick nu en till, plus en vigselring (köpte ett set om 2). De var använda tidigare men det gör mig ingenting. Efter vigseln ville jag ha ringarna ihopsatta (de två nya alltså, den första förlovningsringen är en eternity med diamanter hela vägen runt) för att de inte skulle glida runt. Jag gick till en stor kedja och frågade vad det skulle kosta, 2300 kronor för sammansättning. Vidare hade de höga priser på att rhodiera om ringarna (den ena var ju mer använd än den andra, därför hade de fått lite olika färg) samt att värdera dem, jag tror detta skulle kosta runt 2500 kronor för båda. Alltså skulle det kosta drygt 5000 kronor att göra i ordning ringarna.
Jag tyckte det kändes som så mycket pengar och bad att få fundera, sedan gick jag av en händelse förbi en mindre guldsmedsbutik som jag aldrig sett tidigare. Slank in där och frågade, de tog 800 kronor för att sätta ihop ringarna, 300 kronor för att rhodiera om dem (eftersom det blir EN ring när de satt ihop dem), 300 kronor för att värdera dem. Alltså 1400 kronor för tre behandlingar, där den större kedjan hade tagit 900 kronor mer för bara sammansättningen! Tjejen i kassan observerade också att den största diamanten höll på att lossna, och för ytterligare 600 kronor lagade de kronan och säkrade diamanten. Totalt 2000 kronor.
När jag hämtade ringarna såg de helt nya ut - jättevackra och glänste som aldrig förr. Och värderingen? 20.800 kronor. Man kan lugnt säga att jag är nöjd, både med servicen vi fick och med fyndet vi gjorde!
Här är de;