• LyckligaBruden

Min mamma verkar totalt ointresserad av vårt bröllop =(

Jag vet inte om jag begär för mycket men blir ledsen för min mamma verkar totalt ointresserad.

Vi berättade i mitten av juli att vi gifter oss i februari och då blev hon glad och överraskad. Vi visade bilder på kyrkan och så.

Sen efter det så varje gång jag pratat om bröllopet och vad vi planerar så har hon knappt sagt nåt. Skickade en länk till stället vi tänker ha festen på och då skrev hon tillbaka dagen efter att det ser jättefint ut.

Men det är väl det. Hon ringde nyss och frågade vad som händer i helgen och jag sa att vi ska sitta och planera bröllopet. Berättade att vi gjort en lång checklista på allt som sa ordnas, en lista på vad som ska vara klart till i oktober och en lista på vad vi ska ha kommit fram till/fixat i helgen.

Hennes svar var : "Jaha, oj". Sen började hon prata om nåt annat.

Jag fattar ingenting. Hon har inte ställt EN enda fråga om nånting.

Berättade för nån vecka sen att vi tänker åka upp till Dalarna (där vi gifter oss) i september för att titta på gården vi ska vara på, planera tillsammans med de som har den och även boka tid hos ett bageri för provsmakning av tårta, försöka få så mycket gjort som möjlig på en gång då det inte går att fara fram och tillbaka från Stockholm när som helst. Det enda hon sa då var "Ja men ni kommer ju behöva åka upp fler gånger".

Jag frågade nån gång varför hon låter så avig och hon sa "Nej, nej, jag är glad för din skull!". Och så har hon sagt när jag frågat, att hon kanske har lite svårt att förstå att jag faktiskt ska gifta mig. Det sa hon väl nån vecka efter att vi berättat.

Men kom igen.. jag är snart 30 år. Hon verkar fortfarande inte ha tagit in det i så fall. Och hon har vetat om det här i en månad.

Blir så ledsen.

Min svärmor är totalt ointresserad också och min pappa med, han har inte ens träffat min m2b (pga att vi haft en dålig relation men som blivit bättre nu) och svärfar gick bort i mars. Så ingen av våra nära verkar bry sig.

Hur är era mammor?

Hur har era mammor varit?

• Svar på tråden Min mamma verkar totalt ointresserad av vårt bröllop =(
  • Pekkiisch4
    LyckligaBruden skrev 2012-08-17 19:00:34 följande:
    Men usch vad tråkigt! Varför är han inte glad? Alltså om man är sån som inte tror på giftermål och att bröllop bara är ett jäkla bullshitspektakel så kanske man inte refklekterar över det alls och därmed inte bryr sig även om det är ens egen dotter även om det låter konstigt.

Kul att din mamma är med på noterna iaf! Har en kompis som också ska gifta sig och hennes mamma är som din och jag blir så avundsjuk! Verkar mysigt.
    Vet inte alls faktiskt, har slutat bry mig, vill han inte komma behöver han inte. Visst vi har haft en strulig relation, men accepterar varandra idag, men inte ang bröllop tydligen.
    Kan tillägga att jag är hans enda dotter som han kommer se stå brud.

Men jag är lycklig att mamma är på och tycker mina väderingar i och gifta sig är bra osv. gifter mig ju ändå väldigt ung.! :)
  • MalinH84
    LyckligaBruden skrev 2012-08-17 19:04:13 följande:
    Tror att jag spontant ska ringa mamma och fråga lite om blommor och fråga om vill vara med och hjälpa mig hitta passande blommor och prata lite färg och så. Återkommer och redovisar reaktion sen :P
    Det tycker jag absolut du ska göra. Jag tror som många tidigare skrivit att många mammor, och framför allt svärmödrar, inte vågar lägga sig i för att de är rädda att trampa på tårna. T.ex. vet jag att mina svärföräldrar inte riktigt förstår hur man kan lägga ner så mycket pengar på ett bröllop, det är ju bara en dag. Vi har pratat mycket om det tidigare, innan det blev bestämt att vi skulle gifta oss. Men jag har alltid stått på mig och hävdat att det är en så fantastisk dag att jag inte vill åka t.ex. utomlands (som de gjorde) och vara utan mina nära och kära. Och nu tror jag de är väldigt glada att vi gör på det här sättet =)

I början av sommaren erbjöd sig min mamma att göra blomsterarrangemangen. Så vi har pratat en hel del om dem och hur de ska se ut, vart de ska stå osv. Jättebra sätt att släppa lite själv (för det är ju trots allt fruktansvärt mycket som ska fixas), och få in henne mer i planeringen. Sen har hon även hjälpt mig att sy servetterna, en hel dag spenderade vi med att klippa ut alla och sicksacka alla kanter, så har jag sedan hemma suttit och gjort resten.

Var även ute och åt middag med mamma, svärmor och en av mina småsystrar i somras och då gick vi förbi bröllopsbutiken och tittade på slöjor. De har iof inte sett klänningen så de kunde ju inte säga säkert vad de tyckte skulle passa till, men de gav ändå sina åsikter på hur de tyckte en slöja ska se ut.

Så ring din mamma, prata om blommor och dukning och allt du kan komma på. Hon kommer säkert bli jätteglad =)
  • nopperabo
    majjja skrev 2012-08-17 20:10:21 följande:
    nu vet jag ju inte hur gamla era föräldrar är men mina föräldrar gifte sig på sjuttiotalet. Det var inte så stort ståhej kring bröllopen då. Visst var det vanligt att folk gifte sig, i rätt unga år dessutom om man jämför mot idag, men det var inte ett års planering in i minsta detalj. Jag tror att våra föräldrar helt enkelt har svårt att förstå allt ståhej kring det hela. 

MIna föräldrar tex, de gifte sig med bara några kompisar och närmsta familjen närvarande. (min mamma har visserligen 7 syskon så de var ju några stycken iallafall)
    De gifte sig i kyrkan, mamma hyrde en klänning i en butik som hade bara en enda i hennes storlek så då blev det den. Guldsmeden skulle stänga igen och hade bara en enda ring kvar, som dessutom passade, och det var ju praktiskt så de slapp åka till en annan stad. Pappa valde ut mammas bukett och kom med till henne, och festen hade de hemma hos sig.
    När jag gifte mig första gången så hade mamma inte alls något större intresse av mitt bröllop, hon verkade inte tycka att det var så noga med allt och att jag planerade lite väl mycket. Men väl på dagen D så hjälpte hon till och fixade med saker som kunde tänkas behövas hjälp med och så. Ja både hon och pappa som lyst med sin frånvaro under planeringen var helt plötsligt rätt engagerade och skjutsade, hämtade, grejade.

Nu höll ju inte det äktenskapet och jag kommer gifta mig med min nuvarande partner. Denna gång blir det litet intimt och inte "stort ståhej" mer än att det är en stor sak för oss förstås. Mina föräldrar verkadeviserligen kunna relatera till denna sortens bröllop mer, men inte var de särskilt engagerade nu heller. Och det gör ingenting, bröollpsfrossande är helt enkelt inte deras "grej". 
    Nja det där stämmer kanske för vissa, mina föräldrar hade ett bröllop med 150 pers och stor firning på 70 talet. Tror det var lika individuellt som nu på just kostnadsfronten. Däremot var det ju mer sed att man Fick ett bröllop av föräldrar än att man skötte det ekonomiska själv. Idag verkar de flesta gå ut från principen att betala det själv. 
  • Oslomyran

Hej

Nu har jag inte läst alla svar du har fått, men min första tanke är att hon kanske inte vill att ni ska känna att hon lägger sig i? Hon kanske tänker att du/ni frågar om ni vill ha hjälp/råd i planeringen. Men att hon inte vill styra och vara allt för nyfiken i rädsla för att ni ska känna att det är påträngande?

• Principisessan
    nopperabo skrev 2012-08-18 12:30:17 följande:
    Nja det där stämmer kanske för vissa, mina föräldrar hade ett bröllop med 150 pers och stor firning på 70 talet. Tror det var lika individuellt som nu på just kostnadsfronten. Däremot var det ju mer sed att man Fick ett bröllop av föräldrar än att man skötte det ekonomiska själv. Idag verkar de flesta gå ut från principen att betala det själv. 
    ja självklart är det ju individuellt. Men just det här planerandet med färgteman som noga planeras från inbjudan till servetter till blommor till plastrong till skorna på brudnäbben är ju sådant som tillkommit på senare år.
    Och nu hade ju mina föräldrar ett budgetbröllop, men även om det var ett större bröllop så var det ju inte samma energi man behövde lägga på planeringen som idag.
    Och det tar självklart inte samma tid att planera ett bröllop som inte måste matcha och alla val övervägs väldigt noga, om det så handlar om färg och form på kaffeservetten eller om det handlar om någon större sak. 

Sen var det väl lite ohippt att gifta sig på 70-talet egentligen om jag fattat det rätt, till skillnad från idag när bröllopen fått en uppsving. Jag tror inte att folk i regel drömde om hollywood bröllopet på 60-70-talet vilket i dagsläget verkar vara den största inspirationskällan för många. 

• fresan

Ville bara säga att jag förstår din sorg över en oengagerad mamma, jag har en likadan!
    Mina blivande svärföräldrar är världens bästa, hjälper till med både pengar och fysisk hjälp - underbart! Min mamma har inte den ekonomiska möjligheten att hjälpa till, vilket är helt okej men jag hade nog ändå förväntat mig att hon kanske skulle erbjuda sig att hjälpa till med något, barnpassning under dagen eller vad som helst - men icke. Häromdagen frågade hon (första frågan om bröllopet och vi gifter oss om tre veckor) om det räckte att hon kom till kyrkan vid kvart i tre, eller om hon kanske behövde vara där redan (!!!) kl. halv tre. Vi gifter oss vid tre som ni förstår.
    Så tråkigt!

• LyckligaBruden
    fresan skrev 2012-08-18 18:07:20 följande:
    Ville bara säga att jag förstår din sorg över en oengagerad mamma, jag har en likadan!
    Mina blivande svärföräldrar är världens bästa, hjälper till med både pengar och fysisk hjälp - underbart! Min mamma har inte den ekonomiska möjligheten att hjälpa till, vilket är helt okej men jag hade nog ändå förväntat mig att hon kanske skulle erbjuda sig att hjälpa till med något, barnpassning under dagen eller vad som helst - men icke. Häromdagen frågade hon (första frågan om bröllopet och vi gifter oss om tre veckor) om det räckte att hon kom till kyrkan vid kvart i tre, eller om hon kanske behövde vara där redan (!!!) kl. halv tre. Vi gifter oss vid tre som ni förstår.
    Så tråkigt!
    Vad trist. Man brukar väl alltid komma lite tidigare vid såna här tillfällen, ter sig som självklart kan man tycka...

Kan ju vara så att sånt här med bröllop och allt som krävs, liksom går vissa människor totalt förbi. Det finns liksom inte i deras värld på nåt vis. Jag vet inte men det är tråkigt vilket som!

Tror att min mamma blir mer intresserad ju mer hon tänker på det, alltså som igår när jag ringde och hon liksom började tänka på det efter att jag frågat om hon vill vara med och hjälpa till. Så får hoppas på det =)
  • Anonym (Blir galen)

Min mamma hjälper till jätte mycket och tycker det är jättekul. Däremot mina blivande svärföräldrar verkar inte bry sig mer än på sina egna villkor vilket stör mig. Dom ska betala lite av bröllopet och tycker dom ska bestämma allt. Dock har dom i gen uppfattning om vad något kostar och när vi väl frågar och hjälp eller vill berätta något för dom så tycker dom bara vi är jobbiga. Sen säger do hela tiden att dom inte känner sig delaktiga???? Så för mig är dom bara knäppa ch konstiga. Så vi prata nästan bara med min mamma och bröllopet och sen får hans föräldrar fråga om de bryr sig jag orkar inte bryr mig och lägga enargi på två människor som bara vill ha uppmärksamhet och bryr sig när dom känner för de.

• Sara 120707

Det här var inte riktigt samma sak men jag har alltid haft en lite allmän personlighetskrock med min svärmor.

Inför bröllopet ville hon gärna hjälpa till och vara delaktig men hon är väldigt nervöst lagd, hispig och oroar sig för allt, ber om hjälp gör man ju för att bli avlastad men ber man henne om hjälp så kräver det typ 10 ggr så mkt energi att guida henne igenom det än att göra det själv.

Hon menar oerhört väl och är jättesnäll men den där nervositeten och oron suger verkligen musten ur mig...

Tillslut fick hon uppdraget att fixa 6 st röda rosor att ha i bänkradsvaserna men kontakten fick gå genom min svägerska.

Det krävde 2 telefonsamtal och 4 sms inom loppet av 1 timme för att hon skulle vara HELT säker på exakt hur det skulle va. Lite av poängen var att jag verkligen inte brydde mig så mycket om exakt hur det såg ut och det sa min svägerska till henne.

• Anonym

Tja, vi har medvetet valt att inte berätta för någondera av våra föräldrar eftersom vi anser att det är för tidigt ännu (vi gifter oss i slutet av april 2013). Dels väntar vi eftersom jag har varit gift en gång tidigare, å när jag lite skämtsamt tidigare sagt att vi kanske gifter oss någon gång, så har min mammas reaktion varit " Man behöver inte samla giftermål på hög". Min mor och jag kommer inte så bra överens numera, sen skilsmässan från min tidigare man.

Känns lagom kul att berätta sen. Så de får veta det runt julen när vi skickar ut inbjudningskorten. Det är bara min tärna och min dotter som vet om det. Och så får det vara ett bra tag till!

• LyckligaBruden

Min mamma fällde några tårar när jag skickade en bild på mig i brudklänning. Var och provade förra lördagen och hittade en jättefin som satt som en smäck, men det blev inte den utan en annan ännu finare. I vilket fall som helst så kändes det bra att hon blev rörd för det visar ju att hon faktiskt är glad =)

Sen har hon ju börjat engagera sig mer efter att jag tog med henne för att titta på tyger och har frågat om jag testat att tvätta linnetyget vi tänker sy sevetter av och om jag har köpt en provbit av tyget som nog kommer bli löpare. Så nu känns det bättre =)

• Anonym (Ziggy)

Jag vet hur du känner det. Eller ja, på ett ungefär i alla fall.

Jag berättade för min familj att jag och min sambo skulle gifta oss och responsen har väl varit i stort sett icke-existerande. Ärligt talat, varje gång jag nämnt det är det som om dom har glömt bort det? Frustrerande! Vi har alltid varit en ganska tight familj, i min uppfattning, men sedan jag berättade att jag skulle gifta mig måste jag säga att jag blivit tvungen att omvärdera min relation till min familj. Inte bara på grund av deras svala intresse, utan även av andra skäl.

För min del så har det gjort mig väldigt ambivalent mot att gå igenom med vad jag ursprungligen velat, det vill säga ett bröllop med en stor fest där familj och vänner är inbjudna. I dagsläget har jag och min sambo lagt planerna lite på is, tills jag känner mig lite mer bekväm med hela "släktsituationen" (som sagt, det är inte bara ointresset som är ett problem, även om det är en stor del av det). 

Jaja, det var ju inte så upplyftande läsning kanske. Hur som helst... Det är svårt med familjen ibland. Jag hoppas att det löser sig för alla andra med samma eller liknande problem. Det är jag säker på att det kommer att göra för mig, på ett eller annat sätt. =)

• Anonym (kylig respons)

Ziggy: Det är precis samma för mig! Känns jättesorgligt och väldigt deprimerande att ens familj, och särskilt ens mamma, inte kan vara bekväm nog med att visa känslor för att ens vara glad när man kommer med en sådan nyhet. Min familj är socialt sett lite efterblivna, dvs är inte mycket för att gå på stora kalas, ordnar inte något stort firande när det händer något inom familjen utan det firas lite "lagom" hemma inom familjen. Känns aldrig som att man är värd något när det alltid ska tonas ned på detta sätt! Nu när vi äntligen bestämt att vi ska gifta oss så vill vi fira det, och vi förväntar oss inte att alla tycker att det är världens grej, men jag hade verkligen räknat med lite gladare miner än detta. Men vi får väl hoppas på att de mjuknar så småningom och inser att det här med att fira bröllop faktiskt kan vara något kul. Kram på dig!

• Anonym (same same)

Känner igen mig TS. Min mamma engagerar sig inte heller alls och frågar inget, tror det handlar om okunskap. Bröllop idag tenderar att bli ganska "stora" i den bemärkelsen att det planeras, det är teman och ja..det är "inne" att fixa och hålla på. DET tror jag inte att mamma har alls koll på, hon har knappast varit på bröllop. Däremot engegerar hon sig mer än pappa som tycker att det är tramsigt att gifta sig, eller syrran som i princip har sagt att hon inte kommer. Mina föräldrar är separerade och pappa och syrran ganska speciella. Förväntar mig inga tal eller liknande och pappa tycker att vi gör en alldeles för stor grej av det trots att vi bara kommer att vara 40 pers och ha ganska mkt budgetlösningar....

Svar på tråden Min mamma verkar totalt ointresserad av vårt bröllop =(