• Chicita

    Beställa fotobok?

    Håller med om Fuji. Det enda jag skulle råda till är att hålla muspekaren över fotona när du kollar igenom boken innan du godkänner.
    Man ser inte ramen (alltså den "osynliga" ramen som är runt sidan) om man inte markerar bilden.
    Så jag hade råkat få ett kort att hamna lite utanför så att skuggningen och några mm av själva överkanten på en bild blev "bortklippta" första vändan vi beställde.
    Ett annat tips är att göra bilderna större än det föreslagna formatet också.
    (bara klicka och dra)
    För när dom två album jag beställde som test kom hem så var det inte bara en bit "bortklippt" av en bild, som jag beskrev ovan, utan även väldigt onödigt mycket luft mellan bilderna även om jag tyckte att det såg bra ut på skärmen.

    Så dom två "mindre lyckade" albumen blev gåvor till våra två toastmasters som egentligen inte skulle ha fått fotoalbum, utan bara fina bilder på sig själva... 

  • Chicita
    kickanw skrev 2012-08-16 14:29:55 följande:
    Fujidirekt är nog bland det mest lågkvalitativa man kan välja, men då är det ju en smaksak också hur noga man är med det!
    En riktig fotograf har nog kontakter och kan beställa från duktiga personer, de levererar oftast bara till just fotografer också, så bäst är nog om du kan beställa genom din fotograf! :)
    Hur gör man om man inte hade en proffsfotograf då men ändå vill ha en fotobok?
    Eller om man vill pyssla ihop en själv?

    Det där lät lite snobberi i mina öron faktiskt.
    Om man inte är jättepassionerad när det gäller fotografier så duger Fuji bra. Vi har gett bort 6 fotoböcker och alla har varit jättenöjda med albumen och tyckt att dom sett jätteproffsiga ut.
    Om man inte är proffsfotograf själv så kan det vara svårt att se någon annan skillnad mellan dom olika albumen, annat än priset. 
  • Chicita
    wahlstrm skrev 2012-08-16 17:10:54 följande:
    En bok för 10 000kr blir ju inte automatiskt bättre om man inte skickar in bra material. 
  • Chicita
    xanthine skrev 2012-08-16 17:53:17 följande:
    FujiDirekt 
    Det är svårt att anpassa bilder till de fasta ramarna som är i böckerna och man kan inte anpassa bilden när den väl ligger i ramen. 
    Jag har inte haft några problem
    Du väljer "anpassa" längst ner i menyn för fotoboken.
    Markerar bilden och väljer "beskär" och då kan du dra ramen så den passar bilden.
    Och vill man flytta bilden i ramen bara så väljer du ju "redigera bild" i menyn som kommer upp när bilden är markerad.

    Det finns ramar att välja på, clipart (en hel del) olika bakgrunder och man behöver inte välja en bok med färdiga bakgrunder även om det finns teman. Det finns även rätt ok med fonter att använda för text.
    När jag gjorde bröllopsboken så använde jag mig av clipart (sparsamt) och några ramar på enstaka bilder, samt en helt neutral bok från början.
  • Chicita
    xanthine skrev 2012-08-16 18:41:26 följande:
    Ja det var bara min personliga åsikt... Alla har vi olika krav av vad vi vill få ut av fotoboken. Jag tycker inte att jag kunde redigera på det sättet jag önskade om jag jämför med andra sidor jag beställt ifrån.
    Ok. det var mer en reflektion på vad du skrev, då jag tycker att man nog visst kan redigera eftersom man inte är "fast i ramarna" då dom går att ändra i princip hur man vill även i onlineversionen. 
    Och att du tog upp att ett annat program hade ramar och andra tillbehör, vilket fuji också har.

    För mig är det ju viktigt att ge en verklighetsbaserad bild. Och det låter ju på din beskrivning som att man inte kan göra något alls och att det inte finns några funktioner på fuji.
    Möjligtvis har du kanske inte använt alla funktioner eller inte hittat dom.
    Men när dom finns så ska man ju inte säga att dom inte finns, eller utelämna att möjligheten finns där också. Oavsett vad man tycker om programmet i sig...
    (tycker ju jag)

    Jag har inte använt något annat än fuji när jag gjort fotoböcker så jag kan inte säga att det är bättre än något annat.
    Men jag uppfattar det som användarvänligt, flexibelt och helt ok kvalité till ett bra pris i alla fall Glad 
  • Chicita
    xanthine skrev 2012-08-16 22:28:23 följande:
    Man får nog testa sig fram tills man hittar sin favorit, alla gillar ju olika som med det mesta här i livet.
    Precis Glad
  • Chicita
    kickanw skrev 2012-08-16 22:42:36 följande:
    Jo men på ditt inlägg så "lät" det som att det enda godtagbara alternativet var att låta fotografen beställa fotoböcker.
    Och att allt annat var helt förkastligt.

    Självklart får man det man betalar för.
    Men som privatperson, om man vill göra ett album själv och alltså inte beställa det arbetet av någon annan så är fuji ett bra alternativ. (och även andra sidor som några rekommenderar här).
    Speciellt eftersom det är lättanvänt och billigt.
    För om det inte blev som man tänkt så slängde man ju inga stora summor i sjön och kanske har råd att göra om försöket. Flört 

    Vad gäller färgåtergivning så beror det ju lika mycket på vad man har för inställningar för skärmen också, och inte bara på deras utskrifter. 
  • Chicita
    kickanw skrev 2012-08-16 23:27:13 följande:
    Nä, då tycker jag att du misstolkade mig rätt rejält.

    "Fujidirekt är nog bland det mest lågkvalitativa man kan välja, men då är det ju en smaksak också hur noga man är med det!
    En riktig fotograf har nog kontakter och kan beställa från duktiga personer, de levererar oftast bara till just fotografer också, så bäst är nog om du kan beställa genom din fotograf! :)"

    Förstår inte vad jag skrev som fick det att låta så förkastligt. Det ÄR ett lågbudgetalternativ och har väldigt dålig kvalitet, det står jag fast vid. Men jag skrev ju då också att det är skillnad i hur noga man är med kvaliteten! På vilket sätt är det som om det vore förkastligt att göra på något annat sätt? Jag skrev att BÄST är nog att beställa genom sin fotograf, inte att det är det enda godtagbara!

    Tycker det är lite trist om man ska läsa det folk skriver och tolka det värsta ur det! Jag försökte verkligen att låta trevlig i min ton, därav smileyn också!

    Och självklart spelar färgkalibreringen i skärmen roll, men det är inte det jag syftar på här utan att de helt enkelt inte använder tillräckligt bra utrustning utan framkallar i jättestora skrivare i tyskland. Det är inget riktigt labb med färgprofiler.

    Jag har alltså inte gjort någon fotobok hos Fujidirekt utan bara sett deras fotoutksrifter på papper men det är fakta att det inte är något kvalitetslabb. Det var väl egentligen bara det jag ville skriva, eftersom så många skrev att de är superbra. De är superbra om man vill ha billigt, men inte annars! :)
    "Fujidirekt är billig skit som ingen vettig människa skulle välja, beställ via din fotograf istället".

    Så tolkade jag det du skrev.
    Eftersom du talar om hur dåligt fuji är och att det är en smaksak så låter det som att folk som beställer där inte har någon smak utan nöjer sig med vad som helst och att alla väl använde proffsfotograf.

    Därav min tidigare fråga "hur gör man om man inte hade en proffsfotograf då, eller om man vill göra albumet själv".

    Och nu låter det som att jag försökt förvränga det du skrev för att kunna tolka det så illa som möjligt.
    Men det har jag inte, det var så jag uppfattade det du skrev när jag läste det första gången. 
    Utopstecken brukar tyda på ilska eller upprördhet, alternativt "punkt slut, gör som jag säger".
    Så utropstecknen efter båda meningarna där som du citerade från dig själv bidrog till min tolkning betydligt mer än smileyn som jag inte ens reagerade på att den var där.
    Utropstecknen fick mig alltså att se det som att du var arg, upprörd eller snorkig. Och därför tolkade jag innebörden därefter.
    Om vi byter ut dom mot punkter så får det en helt annan känsla.

    Vi kan debattera det i evigheter men det tänker jag inte göra, jag har förklarat vad jag menar och om inte det duger så får det vara så.
    Jag sitter inte och analyserar inläggen och bryter ner dom för att göra omtolkningar för att vara elak. Utan jag läser rakt av, och reagerar på vad jag läser och tolkar då automatiskt innehållet precis som alla andra. 
Svar på tråden Beställa fotobok?