Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

    Tårtan!!!!!!

    Det här dyker upp lite då och då och jag kan ju ta två exempel...

    Brudpar 1 - 30 gäster
    Jag bakade en 4 våningstårta för det var min första någonsin och jag ville inte riskera att det tog slut.
    Dom fick halva nedre botten kvar.

    Brudpar 2 - 60 gäster
    Jag bakade en 4-vångingstårta + en extra bottendel och tänkte att det kanske blir snålt, men det borde räcka.
    Dom fick båda bottentårtorna över + halva näst nedersta.

    Det gick alltså åt mer tårta på bröllopet med hälften så många gäster.

    Jag skulle räkna med 1 bit / person, för jag står hellre med tårta över (som går utmärkt att frysa bara man packar in det lufttätt i dubbla lager plastfolie och sen tinar långsamt i kylen när man ska äta) - än att dom sista gästerna blir utan. 

  • Chicita
    Linda1983 skrev 2012-08-14 19:47:02 följande:
    Mm.. Bara de hur fasen man får plats med tio tårtor i kyl som e som en sko kartong :/ men får väl låna plats någon stans! Tack iaf :)
    Varför göra så många tårtor?

    Gör några färre, men större istället.
    Och om du gör dom högre än "normalt" så går det också åt mindre yta för att förvara tårtan Glad 
  • Chicita

    Oh... köp inte färdiga bottnar Skrikandes

    Dom är trista och tråkiga.
    Köp / låna ihop 5 större formar istället, eller baka rulltårtsbottnar i långpanna och dela dom på mitten så du får typ "fyrkantiga" bottnar och gör 3-4 st sådana (alltså du får baka fler bottnar då, det går ju åt 3 stycken för att få 2 tårtor om du förstår hur jag menar Flört
    Eller om du gör 3 tårtor men med 4 bottnar och 3 sorters fyllningar så dom blir högre och maffigare

  • Chicita
    Linda1983 skrev 2012-08-14 21:30:26 följande:
    Chicita: ja de e så jag brukar göra mina barn tårtor! Rulltårtsbottnar fast delar dom aldrig utan gör fullstora.. Får te å provbaka lite här hemma :)
    Jo jag tänkte mest på att det kan vara svårt att få in 2 sådana i kylen bara, lättare att klämma in 3-4 st hälften så stora istället Flört
    Och dom går kanske till och med att förvara i liggande kylväskor som jag gör om jag måste frakta tårtor långt
  • Chicita
    Linda1983 skrev 2012-08-14 22:15:56 följande:
    Chicita: jo jag förstod det :) ja jag får prova mig fram till bästa resultat :)
    Gör så, det är ju inte helt fel att provbaka Flört

    ... och ännu mindre att proväta Oskyldig
  • Chicita
    drömmer skrev 2012-08-15 13:05:04 följande:

     


    Jag gör egna rulltårtebottnar, runda. Har en springform på ca 30-32cm. Ska tårtan serveras på lördagen så bakar jag bottnarna torsdag och bygger ihop tårtan antingen torsdag kväll eller fredag morgon och dekorerar tårtan fredag kväll. Inför mitt bröllop tänker jag dock göra tårtan helt klar redan på torsdagen då det är så mycket annat på fredagen .


     


    Precis så resonerar jag också.
    Men jag använder ett annat recept på hela anslag som man delar sen eftersom att jag personligen tycker att rulltårtsbottnarna blir lite söta. (goda men söta)
  • Chicita
    mirre01 skrev 2012-08-16 09:38:32 följande:
    jag är bagare och en vanlig tårtbotten från butik sägs vara 6-8 bitar men du skall alltid räkna 8 bitar på en tårtbotten som är27 cm annars får gästerna minimala bitar 
    Oj... 
    Om jag gör tårta till 6-8 personer så använder jag minsta formen som är 15 cm i diameter. Förut använde jag min näst minsta som är ca 20 cm i diameter, men då fick jag alltid hälften över så det där beror nog väldigt mycket på vilken typ av tårta det är. Vilket innehåll det är i den och hur hög den är.
    Mina tårtor som är 25 cm räcker till 20 personer... Utan problem

    Härom veckan så gjorde jag och svägerskan en tårta som väl var ca 27 cm i diameter och vi var 13 vuxna och 2 barn som åt (om jag inte glömt någon). De flesta tog om och tog en bit till men dom fick ändå ställa undan den bit som var dekorerad med blommor...


     
  • Chicita

    Prinsesstårtor med vitt marsipanlock måste nog vara en av de vanligaste tårtorna någonsin på bröllop Flört
    Så det tror jag knappast ska vara något konstigt eller något problem.

    Största problemet med att köpa färdigbakta bottnar på affären (dom där inplastade) är att dom är små.
    Man måste göra väldigt många tårtor om man ska göra sådana, och då får man problem med förvaring.
    Så beställ hellre tårtbottnar (färdigskurna) på ett konditori. 

  • Chicita

    Lillsyrran: 
    Priserna varierar säkert lika mycket som på färdig tårta.

    Testa det här receptet annars

    175 grader ugn
    Gräddas i nedre delen av ugnen i ca 40 min

    4 ägg
    2 dl socker
    1 dl potatismjöl
    1 dl vetemjöl (jag använder siktat dinkelmjöl, tycker det blir saftigare då)
    2 tsk bakpulver

    Vispa ägg och socker pösigt (viktigt att man vispar tills det börjar bli skum, alltså ordentligt med skum, inte bara lite bubblor. Smeten ändrar då också färg och blir ljusare. Ju vitare den kan bli destå bättre )
    Blanda mjölsorterna och bakpulvret i en separat skål (eller sikta i dom direkt i bakbunken)
    Vänd ner mjölblandningen i formen och blanda väl. (jag brukar vispa lite här, men väldigt lite, annars går luften ur smeten och du får en platt och kompakt kaka.

    Smöra formen (typ en vanlig rund sockerkaksform utan mittpigg) och lägg i ett bakplåtspapper i botten + sätt remsor som är ca 12 cm höga runt kanten (insidan alltså) så släpper kakan väldigt lätt och du slipper få en skorpa med strömjöl eller mjöl.
    Baka sen enligt instruktionerna ovan. 

  • Chicita

    Ja jag vill gärna höra Solig

    Ett annat tips, om du inte har en tårtdelare och tycker att du alltid får sneda våningar när du ska dela med kniv så kan du använda en kraftig sytråd (gärna björntråd, men det går bra med vanlig också, bara det inte är den allra billigaste varianten)
    Du slår sytråden ett varv runt tårtan och ser till att den är på nivån du vill skära på. Sen korsar du ändarna (dom ska vara ca 20 cm längre än precis nå runt tårtan). Korsa inte armarna, utan korsa ändarna på trådarna och sen drar du bara jämt och försiktigt så kommer tråden att dela kakan åt dig 

  • Chicita
    Lebendig skrev 2012-08-22 20:26:31 följande:
    Tänka sig vi använder av oss samma tårtbottenrecept! I love it, men nästa gång ska jag prova med dinkelmjöl! Jag har väldigt svårt för det här med köpta tårtbottnar...då låter jag hellre bli att göra tårta! Det är så otroligt enkelt att göra egna - godare och billigare dessutom!
    Jag fick det av Sofia (som jag alltid handlade av förut) Dekorera mera hette butiken då.

    Jag gillar verkligen receptet. Det har aldrig gjort mig besviken (om jag inte vispat dåligt eller gräddat i för varm/ kall ugn eller nåt) 
  • Chicita
    LILLSYRRAN skrev 2012-08-27 01:57:42 följande:
    Det finns extravit marsipan både på tårtdecor och kakburken. Så det är inte svårt att hitta. Men dom är ju inte färdigkavlade då.

    Prinsesstårta är väl prinsesstårta?
    Hallonsylt, vaniljkräm och grädde? Annars är det väl inte prinsesstårta?
    Men det går väl att göra varianter kanske och då är det väl bara din fantasi som sätter gränser.
    Kanske hjortronsylt och chokladkräm + grädde eller nåt? Glad 
Svar på tråden Tårtan!!!!!!