Inlägg från: Heobea |Visa alla inlägg
  • Heobea

    Bröllop 29/6-2013

    Det där med datum, vi har delat en googelkalender med vår tostmaster. Skrivit in vilka av alla helger som är upptagna, har inplanderade saker i sig. Har tre helger kvar nu som verkar rimliga. Skulle inte bli förvånad om det blir om två veckor....... Hehe! Annars blir det i mitten av maj!

  • Heobea
    Annica70 skrev 2013-04-07 15:14:33 följande:

    Vi pratade oxå om att ha Spotify först men sen började vi prata om det och vi var på bröllop igår där dom hade det och det byttes låtar hela tiden. Alla var framme för att leta upp låtar om vill höra. Så vi ändrade oss...


    Min m2b har en systerson som är DJ på olika bröllop och nattklubbar så vi hyr in honom lite billigt istället. Då fixar han allt från minglemusik till brudvals och sen festmusik. Det känns jättebra faktiskt. Men jag kan inte så mycket om datorer och spotify,Om man har spellistor kankse det inte går att ädra så lätt ..


    Man kan låsa datorn så att endast de som har lösenordet kommer in och därmed kan ändra i listan. Går även att justera på spotify så att låtarna överlappar och därmed inte blir tyst mellan låtarena. Men en DJ är ju fantastiskt.
    Vi ska ha liveband först (som spelar vals och lite annan dansmusik), sedan blir det spotify för hela slanten.
  • Heobea
    Moignon skrev 2013-04-09 11:29:38 följande:
    Min syster är i NY april ut så vet att det blir tidigast i maj. Har en förmåga att boka in en massa... Så får väl se. :) räknar med en trevlig möhippa och är inte speciellt nervös, mest förväntansfull och nyfiken! Vi hade tänkt ha dj, kompis till min syster men hon drog sig ur så vi kör på spotify, har däremot en riktig musikanläggning så vi skulle kunna ha dj. Hur gör man med spotify för att få överlappande?? Har bett vår kock komma med vinförslag om man skulle köpa alkohol i Tyskland. Fick förslag men fick sedan ett mail till där han rekommenderade att vi skulle köpa på bolaget eftersom kvalitén kan variera. Hade räknat att vi bara skulle spara ca 1900. Hur gör ni? Fördelen är ju dessutom att man kan lämna tillbaka det som blir över. Räknar inte med någon jättekonsumption men man vill ju inte att det tar slut!
    Du klickar ctrl+P, eller går in under fliken Edit och klickar på preferences. Scrolla ned till rubriken playback, där bokar du i rutorna för gapless playback om du inte vill ha något mellanrum, crossfade tracks om du vill att de ska överlappa, gissar att runt 10sek blir lagom.

    Alkohol, vi räknade på det hela och kom fram till att resa samt boendet för att åka till Tyskland gjorde att det bara diffade ett par hundra kronor.  Därför tänkte vi köpa allt från systemet istället och då ha möjligheten att lämna tillbaka obrutna flaskor. Har väl ca 130mil tor, så nått boende måste vi ha. Hade vi bott längre söderut och klarat att köra över dagen hade det definitivt blivit tyskland.
  • Heobea

    Det där med dryck tycker jag är det knepigaste. Vi har dock pratat om att ha flaskor med vin istället för boxar, men jag vet inte, vi måste nog räkna ordentligt på priset någon dag. Vi har tänk att provsmaka lite vin, men eftersom jag är allergisk mot rödvin och sambon inte så förtjust i det hela har vi lite bryderier på den fronten. Men der rer sig säkert.

    Mitt största bryderi just nu är klänningsjäveln. Tyget ligger i skåpet och blänger på mig, grundmönstret blir bara sämre och sämre. Får väl ta mig en tripp till IKEA och sedan till mamma för att få lite hjälp. Ynk ynk ynk!

  • Heobea
    Jessica B skrev 2013-04-12 13:14:07 följande:
    skall du sy din egen klänning? Va spännande! Va skall det bli för någon fin?
    Japp jag ska sy den med rätt möe stöd av min mamma! Hehe! Denna klänning är inspirationsklänningen www.kikstockholm.com/brud71.html. Men det blir en helt annan ringning då jag inte alls passar i v-ringat eftersom min ena axel är sned och mkt kortare än den andra.
    Hittade fantastiskt thai-siden på rea så jag slog till, långt innan jag ens hade en tanke på att sy den själv. Hehe! Har en målbild i huvudet på en klänning, men som inte finns, någonstans. Hehe!
  • Heobea

    En trött Heobea här! Blev möhippad igår. Kan säga att jag har liiiiite blykepa idag. Ojoj! Men det var nog det roligaste jag gjort senaste året. Ojoj! Mina vänner prickade precis rätt måste jag säga. Tyll, glitter, lösmustascher, bubbel, pyssel och gipsavgjutningar. Allt avslutades med en fest tillsammans med sambon och hans svensexa. Som sagt, galet roligt. Sambon blev utklädd till mario och fick köra mariocart, lite andra mariorelaterade saker och en stund på Dennis (frisören ni vet). Jag som varit lite orolig för vad min vänner ska hitta på. Men ojoj, de prickade preciiiis helt jäkla rätt. Lagom pinsamt, lagom galet och lagom med bubbel. Roligt också när ens vänner finner varandra trots att de egentligen inte har något gemensamt.

    På bröllopsfronten går det långsamt men framåt i alla fall. Nästa vecka ska det produceras dekorationer, ljusen ska målas och lite så. Det kommer bli kanonbra men det krävs nog lite tid.

  • Heobea

    Min mamma ska göra våra tårtor. Hon gör en fantastisk hallonmousstårta som både jag och min sambo älskar. Det är sådär att man slickar fatet för att få i sig.

    Dryck: hua hua, så svårt. Vi har några riktiga stordrickare och några riktiga smådrickare samt några som inte dricker alls. Men så ska man tänka ut nån bra kombo. Fick rådet av våra vänner som gifte sig för något år sedan att inte glömma bort att även de som dricker alkohol vill ha slödricka och defintivt om det är varmt.....
    Annars lästa vi 2glas bubbel, ett glas till förrätt, två glas till huvudrätt och ett glas till efterrätt (vin) och sedan 1glas/person/h på festen (ev. två den första timmen). I mina öron låter det mycket, skulle jag dricka så mkt själv skulle jag bli ganska glad i hatten. Är själv ingen stordrickare trots år av studentikosa aktiviteter till både höger och vänster.

    Nanaaaa, snart snart snart är klänningen klar!

  • Heobea

    Åh vi borde också dansträna, framförallt för min skull. Min kära sambo är rätt dansant och har dansat rätt mkt i sina dagar. Jag är mer som ett stelt kylskåp på rullskridskor. Men det ordnar sig nog.

    Gästbok, där ska vi köpa kort i vykortsstorlek som gästerna får trycka dit sina fingeravtryck på. Tanken är sedan att korten ska ramas in och hängas upp på väggen som minne. En gästboksvägg liksom. Så man ser den oftare än bara ibland.

    Nananananananananananananananana batman,.... eller jag menar, förbenade klänningsjävel! Den bara strular och blir konstig.

  • Heobea
    Annica70 skrev 2013-05-30 21:08:47 följande:
    Heobea: Vad är det som strular med din klänning?
    Jag har olika breda axlar vilket gör att alla klänningar sitter snett på mig. Har ritat om mönstret typ 3000ggr och är fortfarande inte riktigt nöjd. Men ska nog ta maskinen och åka hem till min mamma så hon kan hjälpa mig.
  • Heobea

    här blir det också bröllopspyssel hela helgen. Vi ska göra klart det sista i festhäftena och så. Hoppas bara att publisher samarbetar med mig. Sedan såklart sy på klänningen.
    Sambon ska dock städa så att vi har en ordentligt städad lägenhet inför sista bröllopsrycken. På måndag blir det stora racet med ostbeställning, jurist, bank, kort och ikea..... spännande. På onsdag blir det ett kortare race till vingåkeer för att köpa kostym till sambon.

    Till de där personerna man inte känner så väl har vi frågat den respektive om lite infor, fakta osv. för att kunna skriva en liten rad om alla i festhäftet.

  • Heobea

    Här har vi handlat klart allt som behöver handlas av skjortor, smink, håratteraljer, extra porslin osv. Kvinnan i kassan på ikea tittade ganska undrande på oss när vi köpte 30st tekulor, sju salladsskålar, en drös salladsbestick, tallrikar, skålar etc. Överst låg en handuk med en flamingo på. Hehe, inte alls till bröllopet men den var fin. Så nu svämmar lägenheten över av dekor, ljus, ikeaprylar osv.
    Dock är jag skeptisk till om all dekor får plats, men det löser sig.

  • Heobea
    Marjasinus skrev 2013-06-11 20:18:59 följande:
    Nae vi tror inte så mycket på skrock så det blir inga gamla Engelska traditioner :)

    Ska ta och åka till Systemet och köpa massa vin på torsdag så vi kan pyssla och smacka på nya ettiketter på flaskorna.

    Nån som ska göra nån typ av snittar själv? Har ni några recept? 
    Snittar, jag har systrarna Eisenmans mingelmat hemma, däri finns det miljoners med bra snittar etc.
    www.recept.nu/lisa_eisenman_frisk_och_monica_eisenman/smaratter_och_tillbehor/frukt_och_bar/fikon_och_bresaola/ och www.recept.nu/lisa_och_monica_eisenman/tilltugg__och_tapas/fisk_och_skaldjur/kanapeer_med_varmrokt_laxrora/ är några av mina favoriter. De med fikonen är äckligt goda.
    Tunnbrödssnurror med lax och typ philadelphiaost, nått med löjrom, räkor, serranoskinka etc. brukar ju vara klassiska. Smördegssnurror med nått bra innehåll www.recept.nu/lisa_och_monica_eisenman/tilltugg__och_tapas/agg_och_mejeri/pinnar__snurror_och_palmiers_i_smordeg/
    Här finns tusen förslag www.ica.se/recept/snittar/
    En grej som jag vet att min svägerska gjort och som alltid går hem är snittar med vattenmelon och fetaost. Göragod kombo.

    Vi har planer på att baka lite blandade ostkex mm att som drinktilltugg. Till kvällen/natten blir det ostbricka och godis.
  • Heobea

    Nått gammalt, lånat, blått och nytt, vet i sjutton om jag tänker följa. Inte så svensk tradition tycker jag. Har dock sytt in ett litet hårstrå i fållen på klänningen. Det sägs bringa lycka och tur med sig, Så varför inte....

  • Heobea
    Marjasinus skrev 2013-06-12 15:33:57 följande:
    Jag får lite samma känsla som när ungarna springer runt och skriker "bus eller godis"
    hahahaha jag med! Eller alltså, jag förstår inte riktigt. Men jag är å andra sidan född tant så jag brukar säga att det är min inneboende natur som gör mig skeptisk till att anamma andras traditioner. Min kära sambo brukar säga att det handlar om utveckling och framsteg och att jag inte ska vara så framstegsförgentlig. Jag är som sagt; tant.....
  • Heobea

    Hahaha, så komiskt marjasinus! Hehe! Så kan det gå.
    Jag trodde jag kände min karl jag med efter 3,5år tillsammans och typ 10år som vänner, men nej då. Igår kom han hem med en rosa skjorta. Herregud! Jag blev mer än rätt paff.

  • Heobea

    Här har vi shoppat sprit för en större förmögenhet, eller ja, eh, två kundvagnar senare. Kan säga att vi fick många kommentarer om: äre fest elle..... Min pappa lär dock få sig en chock när han kommer hem från sin jobbfest ikväll för vi har belamrat ett av deras rum med all sprit utan hans vetskap. Väntar glatt på sms:et ikväll.... hehe

    Annars har jag syförbud från ortopeden eftersom mina muskelfästen är så galet inflammerade vilket inte är så himlans smidigt eftersom jg har tre sömmar kvar på klänningen. Men det ska nog lösa sig.

    En annan fråga, jag har just insett att jag är gravid! Tack vare en klok människa på apoteket som säger till mig: du får absolut inte ta dessa mediciner om du är gravid, så säkerställ det innan du tar första tabletten fick jag lite lätt panik. Köpte med mig ett test hem och det visade ett starkt plus, på typ 3sek. Så hur fan gör man för att dölja det med alkohol på bröllopet? Funderar på att ta och berätta för toastmastern som är min allra bästa vän. Hon får en flaska vin vi fyllt med flädersaft istället (ettiketten ska sitta kvar) som hon kan fixa fram till oss (som att hon vill serva oss med vin liksom). Bubblet får hon också ta till oss. Ingen skulle nog tänka på det eftersom hon själv är gravid, blir som att hon tar till sig. Oavsett, knepigt. Vill liksom inte att alla gäster ska veta men skulle de se att jag inte dricker bubbel blir de nog jäääävligt misstänksamma.... aja, det löser sig.

  • Heobea

    Tack kära vänner!
    Ja första barnet, galet oplanerat och otajmat. Glömde någonstans i förvirringen bort att antibiotikan jag fick mot ett infekterat sår slår ut ppiller. Hehe! Men det gör inte det hela mindre välkommet.

    Syförbudet kan jag leva med, har iof tusen syprojekt i tanken men de får vänta. Har sytt så mkt sista tiden att jag bara vill kräkas på det.

  • Heobea

    Vi blev också gifta! Helt otroligt! Vi har slitit hårt sista veckan, så hårt att ja, eh, vi glömde nog bort att tänka på slutet. Hehe!
    Det blev inga större missöden alls faktiskt, mer än att vi försov oss igår, en timma. Men då får man jobba mer effektivt efter istället. Visst, cateringen hade glömt att mära upp vissa lådor osv. Men ja, shit happens. Det löste serveringspersonalen finofino.

    Idag är vi rätt stukade an man nog säga. Sov kansk 3h i natt och har röjt i hela bygdegården idag. Sedan lunch med tjocka släkten. Nu ska vi nog påbörja projekt inskottning i lägenheten. Dvs, hitta igen oss själva och våra saker. Tror inte ens att jag vet var tandborsten finns.

Svar på tråden Bröllop 29/6-2013