• Schumeline

    slapp bröllopsfest? HJÄLP!!

    jag längtar tills nästa sommar då jag ska stå brud med min underbara kille! men, jag gruvar mig till festen :(
    jag har aldrig tyckt om fester för mig själv, ända sedan jag var liten. jag slutade tidigt med födelsedagsfester, och även idag tycker jag det är hemskt otrevligt och stressande att stå för en fest. tankar som - tänk om ingen kommer, tänk om det blir tråkigt, inte ska väl jag.. osv
    suck.
    att jag skulle haft en "vanlig" bröllopsfest med middag, tal, spex, lekar gör mig superstressad. det är kul på andras bröllop, men jag vill inte ha så själv.
    hur kan man få en bröllopsfest att bli lite slappare och bara trevlig? 
    jag har ett stort skönt vännegäng i sverige som alla känner varann sedan barnsben som är slappa och sköna och kommer stortrivas i varandras sällskap. också min släkt är avslappade och urtrevliga och har kul hur som helst. mitt norska gäng är nog lite-lite stelare och min m2bs familj likaså.
    vi ska inte ha dans, nästan inga vänner är såna som dansar tror jag.
    väldigt lite alkohol kommer det bli, bara lite vin till maten, jag kommer från en kristen familj som inte dricker så mycket och uppskattar det mindre bra.

    vigseln är 14.00, mingel och foto till 15.20, så fotografering fram till 17.00. gästerna kan få gå till festlokalen, mingla med eventuell gästbok och nåt att dricka och småäta. sen middag från 17.00, slänger väl in tal och grejer, kanske tre timmar. och sen.. vad gör man då?

    det jag nästan funderade på var om vi skulle ställt fram spel på några bord att folk kan få sitta å spela spel de som vill, min släkt ÄLSKAR spel, och det tycker jag är lite mysigt och visar på slapphet, så att säga. ;) men är det helt galet? vad kan man annars göra? så att jag sliper vara nervös och nevrotisk inför..? 

  • Svar på tråden slapp bröllopsfest? HJÄLP!!
  • 1700tal
    Schumeline skrev 2012-08-08 18:20:40 följande:
    kotthare, vi ska inte ha dans för att det är inte så aktuellt från gästerna. är från ett lite strängare kristet miljö från barndomen, och de som är uppvuxna där är lite stela av sig, samma gäller de flesta av mina andra vänner, samt vissa släktingar. tror inte vi ska ha dans, för jag tror ingen kommer dansa ;) eller kanske de skulle det. men det är liksom lite osäkert.. hmm.. fick mig en tankeställare.
    Men gillar man inte dans för att man är strängare kristen? Har varit en del kring frireligiösa och mkt troende kristna och de har alla uppskattat sällskapsdans/pardans till dito musik. Det är ju skillnad på nattklubbsröj med massa alkohol och traditionell sällskapsdans under ordnade former till musik som tilltalar alla åldrar. Om ni nu är lite sugna på sånt. Känns det bara jobbigt så skippa det. Men man kan ha det jättekul på en fest trots att man tror på gud och dricker måttligt med alkohol. Jodå.
  • Anneli256

    Har inte läst igenom alla inlägg så jag vet inte om någon gett förslaget innan. Även om ni inte vill ha dans så kanske ni kan tänka på att ha en trubadur eller något. Personligen tycker jag det ger stämning. Tror att dom flesta även om dom inte gillar att dansa tycker om att lyssna på musik Var på en 70 års fest där det var en trubadur som spelade irländska folkvisor- jättetrevligt. En annan fest hade ett par som kände jubilaren satt ihopa typ ett "melodikryss" relaterat till honom- även detta jättetrevligt. Många roliga kommentarer och skratt under tiden dom underhöll.

  • Frédéric684

    1700tal: jodå, det vet jag allt om, att man kan ha det minst lika trevligt! just därifrån jag kommer av just mina vänner så är det lite stelt på just den fronten, mina kompisar känner sig inte helt bekväma, det är bara det! även om de inte tycker det är fel så har de inte fått in det i sin vardag så att säga. vi ska ha dricka och antagligen brudvals, men jag vet inte om så många hade dansat om vi hade lagt upp till det :) men nu vill plötsligt min kille ha dans ändå, så vi får väl se vem som vinner diskusionen ;)

  • imoen

    Vi ska inte heller ha dans (eller alkohol). Hade vi haft alkohol skulle vi i alla fall inte ha dans.... Ingen av gästerna går ut och dansar, varken partyparty eller styrdans. Och finns det något jag ogillar med utgång är det att musiken blir så hög att konversationen blir lidande. Så jag tycker inte alls att det är märkligt att man väljer att inte ha dans. Jag tror att man kan få en fantastiskt mysig och uppsluppen stämning ändå. Som kubb etc om man är utomhus.. Men inomhus är jag lite nervös för. Vår lokal är rätt liten så jag är rädd att man typ kommer sitta i knä på varandra, så tips på inomhussyssla vid dåligt väder tar jag gärna emot :)

  • tinaalpfält

    Beroende på hur lokalen ser ut kan man kanske ha lite bord, stolar, fotöljer och dylikt utspridna med lite tända ljus eller något sånt för lite myskänsla. Sen kan det ju finnas ett bord med lite sällskapsspel, kortlekar och dylikt som man kan plocka av om man vill. Om inte kan man sitta ett par stycken och prata över något glas mineralvatten/alkoholfri drink/ kopp te? Jag tänker lite pubmys fast utan alkohol Skrattande

    Om man vill vara så seriös (eller om det kanske uppfattas för osocialt??) kan man kanske ha några filmer att välja på som folk kan få titta på i nåt rum. Kanske mest aktuellt för barn annars?? 

    En annan grej som jag precis kom på som kanske inte är supergenomtänkt är att ha någon typ av klurig gåta/detektivmysterium eller något sånt i lag eller individuellt. Man kanske kan ta den typen av ordlek som de hade i fångarna på fortet alternativt såna där gåtor som finns i tidningar ibland där man får ledtrådar som ger olika mycket poäng och ju snabbare man klurar ut det ju mer poäng får man. Brukar kunna vara städer, författare osv. Men det går ju att anpassa helt efter vad ni vill ha. Då kan man säga till när festen börjar att för de som vill vara med kommer en ny ledtråd att släppas varje halvtimme/timme?

  • Anna2013

    Det är faktiskt inte dans på alla fester och gästerna har supertrevligt ändå bara genom att mingla och prata. Det är ju inte en regnig kväll på sommarstället som ska fördrivas med kortspel och yatzy. 

    Jag var på ett bröllop utan dans, men bara mingel efteråt och ingen "fest" i den meningen att folk drack massa vin. Det var jättetrevligt. Bröllopet avslutades "tidigt" (22 kanske?) med ett fyrverkeri och att alla gästerna vinkade hej då till brudparet. De som ville kunde fortsätta ut på stan för fest, men jag tror de flesta valde att avrunda. Det är ju trots allt en lång dag ändå.

     

  • erik2710

    Du ska bara göra saker du själv vill!


     


    Vi kommer att ha middag utan tal och absolut ingen dans eftersom vi inte är intresserade av det.


     


    Vigsel 16.00, till bords cirka 19.00, tårta cirka 21.30, slut ungefär 22.30-23.00.


     


    Vi har i inbjudan skrivit att vi bjuder på middag med god mat och dryck, INTE fest med tal och dans.


     


    Man får göra precis hur man vill!

  • Gerdsmygen

    Vi kommer att ha tillgång till stora gräsytor i anslutning till festlokalen där vi planerar att ha lite olika utomhusspel (kubb, boccia, jätteplockepinn, kasta hästsko osv), nått mindra dansgolv senare på kvällen (har ingen aning om ngn av gästerna vill dansa dock), ett bartält (går utmärkt att ha alkoholfria drycker ist) med sittplatser där vi kommer ha lite småspel + ngn form av filmhörna till barnen (vilka blir minst 15 st).


     

  • J2012

    Mina tips är att utse en väldigt bra toastmaster/madame och ett värdpar . Även om det är ni själva som planerar och bestämmer hur det ska vara så ska ni kunna slappna av på själva bröllopsfesten och inte tänka på något annat än ha trevligt med varandra och era gäster.

    Något som gör jättemycket för stämmningen är faktiskt musik! Jag var precis som du orolig för att det skulle vara lite stelt och tråkigt på vårt bröllop, har en ganska "tråkig" släkt, verkligen inga festprissar. Vi tänkte så här: Om det är stelt och ingen pratar och skrattar så kan man faktiskt "luras" och skapa en god stämmning med glad musik. Under minglet hade vi en bärbar cd-spelare med gamla svenska "sommarhits", alltså inte Tomas Ledin utan Evert Taube och sådant. När vi väl kom till minglet så möttes vi av ett glatt gäng som hade haft det jättetrevligt innan vi kom. 
    Detsamma gällde efter middagen, vi hade verkligen tänkt igenom låtlistan (vi hade bara spotify). Vi räknade med att ingen skulle dansa, men valde ändå musik som gick att dansa till om man kände för det. Återigen, glad musik som inte "stör" ifall man bara vill sitta och prata istället, vi hade mycket Aretha Franklin, Frank Sinatra osv. Tro det eller er, det blev faktiskt riktigt många som dansade!

    Som motvikt kan jag berätta om ett bröllop jag var på för några år sedan, båda familjerna var riktiga partygäng och brudparet hade nog laddat för att det skulle bli ett jättekalas med dans hela natten. Men toastmastern var inte helt bekväm i sin roll och tog aldrig riktigt kommandot, vilket gjorde att ingen riktigt visste vad som skulle ske och stämmningen blev lite stel under minglet medan paret blev fotade. Dessutom var det inte ett enda tal under för- och huvudrätten vilket faktiskt gjorde folk lite nervösa ("Hjälp, ska ingen säga något, stackars brudpar!") Efter middagen hade de fixat med liveband men bandet (som antagligen tänkte att de skulle börja lite lugnt) körde jättedeppig musik vilket gjorde att när partylåtarna kom efter en timme så var all feststämmning som bortblåst. Så deras fest blev faktiskt mycket stelare än t.ex vår!

    Tro mig, det kommer inte bli svårt att fylla tiden. Ni ska antagligen dansa en brudvals, be restaurangen låta tårtan och kaffet stå kvar så man kan fortsätta fika under kvällen, alla har suttit ner och är nyfikna på att få prata med de andra gästerna och framförallt ER, tiden kommer att gå oavsett folk dansar eller inte :)
     

  • Schumeline

    J2012: vilken bar ide med luras-musik. har så klart tänkt att ha musik på i bakgrunden som stämningsskapare, men aldrig riktigt på att det ska vara sånn musik. det tror jag verkligen vi ska göra! och evert taube! myys! :) va bra att er fest blev så lyckad! grattis!
    vad trist det lät om det andra bröllopet.. där ser man hur viktigt det är med rätt personer som har hand om festen!
    men jag har aldrig riktigt fattat vad det är för skillnad med toastmaster och värdpar. är det bara att de delar på uppgifterna lite? att toastmaster håller hand om schema och värdpar aktiviteter, för att säga det kort? 

  • Schumeline

    tinaalpfält: vad roligt det lät med gåta av nåt slag, min släkt hade blivit överförtjust ! ;) 
    nu har vi bokat lokal, som är slottslokaler, tre rum i anknytning till varann, har egentligen inte sett på möbler än vad det har, men räknar inte med att de har soffor. hade de haft det hade alla problem varit lösta känns det som. där folk bara kan sitta o slappa. vi hade hoppats på en annan lokal först, men de har precis ändrat sina regler över till vem de vill hyra ut, så det sket sig tyvärr.. och då var det inte så många andra lokaler som passade, sedan vi vill hålla oss i centrum på grund av olika anledningar.

    tusen tack alla för alla svar och kommentarer!  :))) 

  • J2012

    Det klassiska är väl att toastmastern har hand om schemat under dagen, framförallt under middagen. Han eller hon presenterar vem som ska hålla tal och styr också vem som får prata när. Det kanske låter "oslappt", men min erfarenhet är att så länge man har en toastmaster som är väl införstådd med att man inte vill ha det hyperhögtidligt och håller det på en skön nivå, så blir det MER avslappnat när det finns någon som styr det hela. Även om det bara är tre tal under hela middagen är det skönt för pappa eller faster Ulla att någon bara har lite koll och kan berätta när det passar för dem att hålla sitt tal.
    Värdparet delar ut vigselprogram, håller kanske brudskålen och är helt de som säger "Nu går vi till festlokalen, brudparet ska fotas" osv. Vi hade t.ex inget uttalat värdpar, vi delade upp sådant på tärna och bestman samt föräldrar. 
    Det bästa tipset vi fick när vi pratade med några vänner som gift och berättade att vi vill ha det avslappnadt och inte så uppstyrt var faktiskt det här: Planera jättenoggrant! Tänk igenom hela dagen! Det kanske känns fånigt men det är egentligen inte märkvärdigare än att bestämma att det t.ex är tärnan som utropar "Ett fyrfaldigt leve för brudparet, hurra hurra hurra hurra" när ni kommer till minglet, så undviker man att alla står tysta och ingen vågar säga något. Bröllop är lite speciellt, det är en högtiddstund och alla kommer att vara lite tagna av allvaret, så att då ha någon social person som drar det hela så kommer folk känna sig mycket mer avslappnade. 

    Jag är precis som du en person som aldrig firar mig själv med födelsedagsfest och var väldigt nervös för bröllopet, tyckte det kändes fånigt och jobbigt att vara i centrum, men det var verkligen i onödan. Det är en dag då man samlar alla människor som betyder mest för en och som alla bara vill en allt gott i världen. Och av din beskrivning så låter det som att alla är ganska trevliga människor (hellre en lite stel kusin än en jobbig farbror som alltid blir full och förolämpar folk!), så försök att inte oroa dig för mycket :)

  • passionsblomman

    Jag instämmer helt med J2012. Min erfarenhet -även av så "enkla"saker som julfirande eller andra familjeillställningar hemme i huset, är, att ju MER vikt man lägger vid att stämningen och känslan ska vara att allt bara flyter och är spontant-desto mer behöver någon ha tänkt och förberett och planerat (läs jag, för i min familj är det jag som gör det).
    Man behöver ha allt hemma för matlagningen, ha en plan med tider och veta när man behöver börja med vad-och ha styrt upp innan vem som ska göra vad. då kan man sedan stå där i köket och känna att "vi hjälps åt och lagar tillsammans". Men jag har bestämt upplägget och givit förutsättningarna. Allt ifrån vilka bunkar och fat som behövs till vad och så vidare. Vissa vill gärna utpeka en som kontrollfreak och så, men faktum är att det behövs en projektledare, eller en kapten på skutan så att säga.

    Ska man då ställa till med fest av lite större format, så blir det ännu viktigare att någon håller i trådarna. helst inte brudparet-för det är faktiskt ett jobb att med fördel lämnma över till någon annan, så man själv lkan ägna sig åt att vara social och delta. Ju bättre planerat, destommer avslappnat och naturligt kommer det att kännas.

    Sedan är ju dans (som ett exempel) verkligen ingen egen faktor för att en tillställning ska vara lyckad. Flera bröllop jag varit på hade tjänat på att skippa den höga musiken och låta folk umgås-eftersom de uppenbart ändå inte var intresserade av det där dansgolvet.

    Skillnaden på toastmaster och värdpar är noll i de fall man regionalt använder termen värdpar istf toastmaster. Men traditionellt sett, eller etikettsmässigt, så är eg värdparet de som står för festen. förr alltså vanligen bruden föräldrar, men numera oftast brudparet själva. Men som sagt, på somliga håll använder man termen i samma betydelse som andra använder toastmaster.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden slapp bröllopsfest? HJÄLP!!