• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Lenblo
    Chicita skrev 2013-03-05 21:04:57 följande:
    Jag vet fortfarande inte riktigt vad det är du kommenterar. Har försökt leta bakåt för att hitta inlägget jag skrev om någon trasig tå men kan inte hitta det.
    Det senaste jag skrev om en tå hade inte mycket med att bryta något att göra...
    Dessutom har jag aldrig fått någon tå röntgad, ens när jag har kommit in med dubbelt så stora och illblåa tår efter att ha blivit trampad av hästen eller slagit i dom någonstans.
    Tår kan dom ändå inte göra något åt, eller tja dom kan väl, men dom gör det inte...
    Så att först försöka få en läkartid för att undersöka om tån kanske kan vara bruten och sen få åka till röntgen kan ta en vecka eller mer om man inte åker in akut.
    Och jag skulle aldrig åka till akuten för en tås skull om det inte var så att den bara hängde i en slamsa då Flört 

Och när det gäller hur länge jag kommer att ha ont så litar jag inte på läkarna efter de erfarenheter jag har.
    Det är nu över ett år sen jag fick ont i fingret och inte längre kunde ha ringarna där. Efter 1 operation och massa sjukgymnastik och annat så skulle det ha gått över för över ett halvår sedan. Men det gör fortfarande ont och dom vet inte varför, dom kan inte hitta någon knöl med varken skelettröntgen eller ultraljud. Men den känns när man sätter fingret på den. Nu ska jag få göra en magnetkameraröntgen och hittar dom inget där heller så blir det nog operation igen.

Och det är över 11 år sen jag bröt ett ben i foten. Det gör fortfarande ont...
    Så någon tidsbegränsning på hur länge det gör ont... Nej det tror jag inte på Flört 
    Det gör ont så länge det gör ont helt enkelt... 
    Jag har röntgat mer än en tå i mina dar. Men mest för att ta reda på att de inte är så felställda inuti någon led att man faktiskt måste operera. Och nej, som du har märkt alldeles för väl så finns det ingen bortre gräns för hur länge saker kan göra ont. Däremot kan man ibland säga att något borde göra ont MINST si och så länge.

Vissa verkar ha anlag för att dra på sig kroniska smärtor och andra läker komplicerade frakturer hur bra som helst. Då tänker jag på en man som frontalkrockade och hade ena benet splittrat i åtminstone 20 bitar. Han gick smärtfritt 2 månader senare.

Vi ska renovera köket och vill ha skåp hela vägen upp till taket (260 cm). Med de lägre skåpen på IKEA är det  50 cm kvar och jag hittar inga IKEA-skåp som har den höjden och har bredderna 40, 60 eller 80 cm. Med de högre skåpen glipar det 30 cm. Någon som har några alternativ?
  • Chicita
    Lenblo skrev 2013-03-07 18:52:36 följande:
    Jag har röntgat mer än en tå i mina dar. Men mest för att ta reda på att de inte är så felställda inuti någon led att man faktiskt måste operera. Och nej, som du har märkt alldeles för väl så finns det ingen bortre gräns för hur länge saker kan göra ont. Däremot kan man ibland säga att något borde göra ont MINST si och så länge.

Vissa verkar ha anlag för att dra på sig kroniska smärtor och andra läker komplicerade frakturer hur bra som helst. Då tänker jag på en man som frontalkrockade och hade ena benet splittrat i åtminstone 20 bitar. Han gick smärtfritt 2 månader senare.

Vi ska renovera köket och vill ha skåp hela vägen upp till taket (260 cm). Med de lägre skåpen på IKEA är det  50 cm kvar och jag hittar inga IKEA-skåp som har den höjden och har bredderna 40, 60 eller 80 cm. Med de högre skåpen glipar det 30 cm. Någon som har några alternativ?
    Tja hur länge det kommer att göra ont minst är jag inte så intresserad av att veta... Flört
    Och som sagt att få en röntgentid här kan ta en bra stund.
    Jag tar inte upp akuttider för saker som jag inte tycker är akuta. Och att gå via vårdcentralen kan ta 2-3 månader innan man får en röntgentid och då borde det redan vara läkt om det är något som kan läka Glad

Jag ska dock prata med ortopeden nästa gång jag ska dit och se vad hon säger.

Sätt dom höga skåpen hela vägen upp till taket och montera öppna hyllor under? 
    Sånt man använder ofta / dagligen funkar ju att ha öppet så Glad
    Men annars kan det nog vara svårt.
    Ni kan alltid köpa höga, smala skåp och montera på "fel ledd" så att säga i värsta fall. 
  • daniiel

Huhu... sitter och ptjåtar på med fotoboken där nu. 30 sidor räckte för att få med dom viktigaste bilderna, jag har 1-2 bilder per sidan. Det är till och med över några sidor på slutet, vad kan man lägga in där? Jag har hjärnsläpp just nu och det har tagit evigheter att lägga in och fixa alla bilder, så jag vill inte börja flytta om och lägga till fler bilder.

• Chicita

Du kan använda textrutorna (antar att det finns) för att skriva en liten berättelse om fotografierna i boken och vad ni har gått igenom exempelvis, och så avsluta med någon eller några fina bilder på en pigg och glad dotter som kontrast till sjukhusbilderna

• daniiel

Ja, jag funderade på att göra slutet till en textdel så att säga, så har börjat försöka skriva lite. Det är dock svårt, svårt att inte bara stapla datum och beskrivningar av operationerna. Vill gärna att det ska vara lite mer än så. Vi har en jättefin bild från midsommar på omslaget, där man ser hennes ärr lite, så funderar på att lägga in någon fler sådan fin bild på slutet. Har lagt in en bild från då hon var med i tidningen som avslut just nu.

• Chicita

Berätta om era känslor. Hur kändes det när ni var där?
    Oron innan, lättnaden efter... 

• Nikkita

Jisses vad ni har skrivit mycket.... Läser allt jag kan för att komma ikapp!!!

snowstars: Välkommen hit Solig Ja det där med renovering i hyresrätter är inte alltid så lätt. Jag tror att hantverkarna tycker att det är ganska skönt om de får jobba ifred utan någon som hänger över axeln på dem. Jag sa alltid till dem att om de ville något så fanns jag i rummet intill. Så lagade jag kaffe & sa att de bara kunde ta om de ville ha! Alltid lika uppskattat Flört
    Skönt att ni får så mycket utbytt & fixat.
    Vi fick också ganska mycket nytt då vi flyttade in i vår förra lägenhet. Hyresgästerna innan oss hade nog inte städat under de 2 åren då de bott där, såg ut som en soptipp. Varken ugn, fläktskydd, diskbänk el. toaletter gick att få rena så det bara bytte dem med en gång. Sedan kaklade de om & vi fick färg att måla alla rummen med. 

Nu är det dock skönt att ha flyttat till eget hus, så att alla renoveringar & upprustningar är våra Skrattande 

daniiel:  Vilken bra idé med en fotobok av dotterns sjukhusvistelse. Det kommer hon att tycka jätte mycket om även när hon har blivit äldre! Barn är oftast nyfikna (& mottagliga för att lära) när det kommer till saker de inte alltid vet så mycket om. Då är det en toppen bra sak att ha med sig till skolan för att kamraterna ska få mer förståelse för hennes situation.  

Idag var jag på sjukhuset & fick mitt väl beprövade järnpreparat "Ferinject" & allt gick bra. Nu väntar jag med spänning några veckor för att se om det ger effect så att jag slipper denna extrema trötthet. Hade varit skönt att kunna vakna en morgon & känna mig utsövd för en gångs skull. 

• Chicita
    Nikkita skrev 2013-03-08 19:43:22 följande:
    Idag var jag på sjukhuset & fick mitt väl beprövade järnpreparat "Ferinject" & allt gick bra. Nu väntar jag med spänning några veckor för att se om det ger effect så att jag slipper denna extrema trötthet. Hade varit skönt att kunna vakna en morgon & känna mig utsövd för en gångs skull. 
    Vi håller tummarna för att det funkar nu Glad
  • daniiel

Jag håller på med fotoboken där ännu, men idag har jag bakat hela dagen känns det som. Det blev fyra plåtar med kanelsnurror, två plåtar chokladsnittar och två plåtar brysselkex. Imorgon ska jag göra citronkladdkakan som Nikkita tipsade om tidigare :)

Jag håller också tummarna för att det ska funka bra för dig Nikkita! Det måste ju vara jättejobbigt att vara så trött.

• TheD

Nu har jag läst de senaste inläggen :) jag kommenterar enkelt med: okej, intressant, jaså, hm... ;) haha. Jag jobbade inatt och kommer jobba lördagar till påsk och sen när jag är hemma praktik hoppas jag att folk är sjuka så jag får jobba mer. Behövs när man är student. Tydligen får jag inte jobba på Chicitas jobb :p

Svar på tråden BT-Veteraner