Inlägg från: majemma |Visa alla inlägg
  • majemma

    Vi som gifter oss 15 september

    Har haft en så effektiv bröllopsplanerar dag idag. Jag är föräldraledig på halvtid så den här veckan är jag hemma med vår lilla tjej.
    Idag har vi:


    Pratat brudbukett med floristen och lämnat in bilder och färgprov till min klänning så att hon kan beställa blommor som passar. Beställt blommor till kyrkan Bokat tid för manikyr och pedikyr Lämnat in bandet som ska vara runt tårtan till konditoriet Pratat med frisören och bokat tid för konsultation (klippte mig samtidigt) Hittade äntligen en klänning till dottern. Hade så gärna velat att hon skulle gå i brudföljet, men vi börjar inse att hon inte kommer att kunna gå tillräckligt bra till dess, så det fick bli en finklänning som hon kan använda senare också Glad Skickat alla noter till musikerna.

    Nu letar jag efter en morgongåva till M2B. Har ingen aning om vad jag ska hitta på. Han har ingen användning av manschettknappar. Använder inte slipsnål och jag vill inte ta secret box-foton. Har ni någon bra idé?

  • majemma

    Vad kul Hannson78! Glad Då börjar en hel del detaljer falla på plats. Har ni bestämt psalmer och musik i kyrkan? Vad ska ni ha med i festprogrammet?
    Bordsplaceringen tycker jag är jättesvår. Hur tänker ni med placeringskort?

  • majemma
    Isabellaandersson skrev 2012-08-07 19:10:55 följande:
    Majemma! Vi ska ha en jättetrevlig meny bestående av snittar och prosecco som mingel, havskräftssoppa med hembakat bröd, lågtempad biff med kantareller och nån potatis samt creme brulee till dessert sen kommer bröllopstårta med hallon och passionsmousse och vickning framåt natten! Mums! Härligt med närproducerad mat! Det blir nog en fin meny för er med!

    Jag har också fixat en hel del i veckan! Bokat tid för manikyr och pratat med min frisör! Vi har fixat med hotell till bröllopsnatten, hört oss för med dj och ska ha middag med vår toastmaster på fredag! Imorgon ska jag boka tid för ansiktsbehandling (fick ett presentkort när jag fyllde år). Har oxå en son som fyller två i November! Han ska vara näbb med sin kusin som fyller två i oktober och sin andra kusin som fyller fem! De ska ha sjömansdräkter! Jättefina mörkblå!

    Imorgon ska jag äta middag med mina tärnor och fixa och trixa med placeringskorten! Snart är det bara en månad kvar!
    Vad gott det låter! Både menyn och tårtan.
    Hur gick det hos frisören? Kom ni fram till hur du ska ha det eller är det mer tankemöda som behövs?

    Vad fint det låter med era näbbar. Det är så gulligt med barn i kyrkan. Glad Vår tjej är bara 10 månader och har precis lärt sig stå med stöd så det är nog bara att ge upp tanken på att hon ska gå in med oss. Men hon får vara med i kyrkan och på delar av fotograferingen.

    Låter som att du verkligen har koll på läget och mysigt med middag med toastmastern. Vår bor inte i stan så det är mest mejlkontakt som gäller. Han kom idag med förslaget att han ska presentera talarna med bild på projektor och en liten beskrivning (typ de som finns i festprogrammet) så att alla vet vem det är som talar. Det tycker jag låter som en rolig idé.

    Hur ska ni ha placeringskorten?
    Hansson78 skrev 2012-08-07 19:56:08 följande:
    Majemma, japp psalmer och musik är precis klara, dock ej utgångsmusik, får ta tag i det snart! Har du ngt bra tips????? I vårt festprogram har vi sånger, info om alla gäster, bordsplacering, vett o ettikett och en liten tidslinje om vårt liv fram till nu och menyn. Vårt färgtema går i grönt, det pappert som vi andvänt till inbjudan ska vi ha till pl.kort, vi har stansat ut vita hjärtan som ska stitta på. Bordsplaceringen är inte lätt, vi har skrivit ut en som ligger framme så man kan gå och grunna lite!
    Vad skönt att musiken är klar! Vad ska ni ha? Vi ska gå ut till Drottningholmsmusiken av Roman. Vi har en barocktrio som ska spela och det var deras förslag, men den är jättefin på orgel också. Annars är ju kyrkomusik.se en bra sida för att hitta lämpliga stycken. Eller vill ni ha något mer modernt?

    Smart idé att ha bordsplaceringen ligga frame så att man kan ändra när andan faller på. Låter som jättefina placeringskort. Kommer festhäftet att gå i samma färger?
  • majemma
    Hansson78 skrev 2012-08-08 05:53:31 följande:
    Ja, de kommer att gå i samma färg. Efter att ha haft en väldigt lååååång bröllopsspelista på Spotify så blev det slutligen Rod Stewart- Some times when we tousch, Cajsastina Åkerström- Längtan till dig och Kiss- i was made for loving you. Samt 2 psalmer. Tack för tipset, ska gå in och kolla på kyrkomusik.nu Jag har oxå funderat på det här med morgongåva, nån som har några bra tips? Hur ska ni dekorera borden?
    Idag kom jag äntligen på en bra morgongåva, men jag måste reka priset lite innan jag bestämmer mig. Tänkte köpa två champagneglas och 4 flaskor mousserande. Ska fråga säteriet vad vi ska använda i brudskålen och om det tål lagring. De 4 flaskorna ska öppnas på tex bröllopsdag nr 1, 5, 10 och 25.

    Våra bordsdekorationer består av blommor i små ljusstakar från IKEA. Vi hade sådana på dotterns namngivning och det blev jättefint. Blommorna kommer att gå i samma färger som brudbuketten.
    purpleflower skrev 2012-08-08 16:47:07 följande:
    Vi gifter oss också den 15e september och jag trodde ärligt talat att planeringen skulle bli min död.. Tungan ute
    Men som tur var så känns det som att allt äntligen börjar falla på plats! Det enda som är kvar är beställa tårta, meddela cateringfirman vilken meny, köpa sista alkoholen som fattas, kläder till m2b, köpa lite dekorationer, fixa transport mellan kyrka och festlokal och stämma av med musikerna om musiken i kyrkan. Allting är på gång så det borde vara fixat inom nån vecka. Skönt! Nån mer än jag som typ bara vill få allt överstökat snart? Flört
    Haha, känner verkligen igen känslan. Men nej, jag vill inte få det överstökat riktigt ännu. Flört Jag tycker att det underlättar att göra listor för oftast när man tänker på det känns det så oöverstigligt och ofta tänker man på samma sak flera gånger så det blir fler punkter i den "mentala"-listan än i verkligheten.
    Vad roligt att ni ska bestämma meny och tårta. Kommer ni att provsmaka? Vad blir det för något? Vad ska ni ha för musik i kyrkan?
    Isabellaandersson skrev 2012-08-08 21:29:35 följande:
    Majemma: Vilken bra ide att presentera talarna! Trevligt och bra för alla känner inte varandra! Placeringskorten kommer att bli fina. Printar namnen i samma typsnitt som jag använt i inbjudningskorten, sen sätter jag det på såna bockar i samma papper som korten och knyter en fin liten rosett i samma rosa sidenband jag använde till korten! Får lägga ut en bild när de är klara! Vi måste visa bilder från bröllopen efter den 15! Kul att se!

    Min frisyr kommer att vara en inbakad fläta på sidan och en knut baktill! Blir nog jättefint! Hur ska du ha?
    Visst måste vi lägga upp en massa bilder efter den 15:e! Glad Och det vore kul att se bilder nu också (på typ allt) för att inspireras lite. Det är snyggt när man får ihop ett tema med alla trycksaker tycker jag. Era placeringskort låter jättefina!

    Jag har inte besämt frisyr ännu. Har konsultationstid om ett par veckor. Det är min vanliga frisör som gör uppsättningen så jag ska ta med en inspirationsbild, tiaran och slöjan och så kommer vi fram till något lämpligt tillsammans. Inspirationsbilden ser iaf ut såhär:


    Protexblue skrev 2012-08-08 21:57:04 följande:
    Vi ska också gifta oss den 15 september, har haft fullt upp med bröllopet idag. Bestämt frisör och bokat in tid. Bokat in tid för prov-sminkning och plockning av ögonbryn. Hittat skor till bröllopet. Och sen har jag och mamma pratat igenom vad som kommer finnas på den buffe vi ska servera. Igår hade jag världens panik men nu känns de som att man ligger bra till. Imorgon ska vi försöka besöka festlokalen för andra gången, måste mäta lite och kolla upp hur borden ska stå så man kan börja planera bordsplaceringen lite smått. På fredag blir de att provduka lite och se till så de ser bra ut, så man inte fantiserat ihop något som i verkligheten ser ut som fan själv. De är tur man har semester annars så skulle jag nog inte vara så här lugn. =)

    Vi gifter oss i Karlstad för er som undrar.
    Vad roligt att få besöka festlokalen och inspireras. Hur många kommer ni att vara? Hur har ni tänkt er dukningen?
  • majemma

    Protexblue: Det låter jättesnyggt! Ser fram emot en bild när du har provdukat. Flört Effektfullt med den svarta löparen mot det vita och lila.

    Solosånger är sånger man kan lägga till under vigselceremonin om man vill. De sjungs eller framförs av en solist eller annan musikersättning. Det ska inte vara psalmer utan stycken brudparet tycker om. Vi ska ha "Aldrig ska jag sluta älska dig" av Jonas Gardell som sjungs av en solist och kopas av en trio med gitarr, cello och blockflöjt och så ska vi ha Perfect Day av Lou Reed som sjungs av en solist och kompas av kantorn på piano. Men det är helt frivilligt och ingår inte i vigselceremonin.

  • majemma
    purpleflower skrev 2012-08-09 15:41:58 följande:
    Ja vi ska boka tid för att provsmaka menyn vi tänkt oss, medelhavsinspirerad buffé: Marinerade kycklingspett, parmaskinka, tomat- och ostpaj, ärtpesto, stekta heta nötter, grönsallad med rödlök och balsam
    vinägrett, oliver, pastasallad med bönor, nygräddat tomatbröd och smör. Sen ska vi på egen hand fixa lite kött och en slags paj från min sambos hemland att lägga till menyn. Hoppas på att det blir bra Glad Angående tårtan så ska vi väl in på nåt bageri och se om vi kan provsmaka lite där också innan vi beställer. Man får ju passa på att stilla sockersuget när man har en anledning Flört Vi ska ha en som spelar piano och en violinist i kyrkan. Ingångslåten blir Canon in D av Pachelbel, solosånger blir Du är allt av Sonja Aldén och From this moment on av Shania Twain och utgångslåten har vi inte bestämt så det blir väl det vi ska diskutera för att kolla om de har nåt bra förslag.

    Vad ska ni andra ha för mat?
    Vad gott det låter! Medelhavsmat är verkligen smakrikt! Glad Varifrån kommer din sambo?
    Provsmaka tårta är grymt bra. Vi gjorde det tyvärr tidigt på förmiddagen och jag var lite sen så min frukost bestod av olika typer av chokladmousse och krämer. Gott men lite äckligt sockerstinn blev jag Tungan ute.

    Vår meny är inte bestämd ännu men den kommer att vara lokalproducerad och säsongsbetonad. Just nu ser den ut såhär:

    Skummad soppa på kräftor från Horsfjärden med dillkroppkaka, Boxholms kryddost och tunt kryddknäcke

    Rosmarin & citrusglaserad Salmalax, potatis & Krogersbo getosttårta, höstkantareller och ängssyra
    eller Vilt från Åtvidaberg "Nose to tail" med pumpa från Lundsbo, lingon, havtorn och jordärtskockor från Slaka (Frågan är vad "Nose to tail" innebär. Jag ser framför mig små trynen ståendes på en tallrik med en liten krullig svans bredvid, men jag tvivlar på att den bilden är korrekt Tungan ute)

    Caramèliabavaroise 34% med havssaltrostade nötter, kondenserad mjölkkola, physalissorbet och harsyra
    eller Östgötska körsbär x 3 (Vi har inte bestämt oss ännu)

    Tårtan kommer att bestå av en browniebotten, passionsfruktscurd och vit chokladmousse. Tårtan kommer att sprejas med vit choklad och dekoreras med mörkbruna sidenband, färska bär i höstfärger samt vårt monogram.
  • majemma
    Protexblue skrev 2012-08-09 19:24:55 följande:
    Jo jag får se till att lägga upp en bild här så kanske ni kan komma med synpunkter.

    Okej, men då var de som jag trodde. Vi har nämligen funderat på att en vän till min lillasyster ska få sjunga Love you till the end av The Pogues, och att en av marsalkerna ska spela gitarr. Men då är de det som kallas för solosång. =)
    Japp! Glad
  • majemma

    Gaah, jag börjar få panik över min klänning. Den känns inte helt 100 när jag tittar på bilder av den. När jag är i butiken känns det jättebra, men på bilderna hittar jag bara en massa småfel. Tex fanns det fyra isydda underkjolar. En av dem togs bort för det blev en konstig kant + att jag behövde få ner klänningen ett par cm, men nu tycker jag (på bilderna) att fallet blir helt konstigt. Blir så rädd för att bröllopsfotona ska bli dåliga.
    Jaja, har man inga större bekymmer borde man vara tacksam, men det stör mig så oerhört. Ska dit om en dryg vecka igen så då ska jag se om jag inte ska prova med en extern underkjol också. Jag vet inte. Min tärna kommer att vara med då och hon är ett väldigt ärligt smakråd. 

    Vad härligt det låter med ansiktsbehandlingar! Vad ska ni göra för något?


    Isabellaandersson skrev 2012-08-09 21:10:36 följande:
    På måndag ska jag till floristen och styra upp det sista, möte på festvåningen nån dag nästa vecka samt vigselmöte med prästen! Skulle haft det igår egenlige men blandade ihop datumen så vi missade:( pinsamt men jag har pratat med vår präst och det gick bra att boka en ny tid!

    Majemma: Vilken god meny du verkar ha! Älskar oxå passionsfrukt och ska ha det i vår tårta oxå!!!
    Vad kul med alla möten och skönt att ha lite som är "det sista" så att man kan bocka av det från listan. Det är ju väldigt lätt att missa något. Kan tänka mig att prästen är ganska van. Glad

    Mmm, passionsfrukt är grymt gott. Vad ska ni ha mer i tårtan?
  • majemma
    Protexblue skrev 2012-08-10 16:18:38 följande:
    Sådär, nu har jag gjort en provdukning och jag tänkte lägga upp några bilder här.=)  Förhoppningsvis tycker ni att det är fint, och om inte tar jag gärna emot feedback.

    Några saker som kommer ändras är:
    Blommorna ska vara i en mer lila nyans, mer färgglada.
    Det kommer finnas ett festhäfte, dessa kommer variera i färger. Svart, vitt och lila, med glitter och mönster.
    Fjärilarna ska göra i annat papper. Lila med glitter och mönster.
    Servetterna ska vara vita, tror jag =)

    Denna dukning har ett stor blomsterarrangemang som kommer finnas på vart tredje bord.


    Och denna dukning kommer då vara mellan. Med lite mindre blommor. =)



    Verkligen jättesnyggt! Glad
  • majemma
    Isabellaandersson skrev 2012-08-12 18:48:14 följande:
    Igår fick jag min möhippa! Superkul och lyckat var det!
    Vad roligt med möhippa! Vad gjorde ni?
    Vilken fin bukett! Är det fuchia i den?
Svar på tråden Vi som gifter oss 15 september