• daniiel

Presenttips önskas!

Kommande helg och helgen därefter ska vi på två tillställningar. Den första är min farbror (min fasters man) som fyller 60år och den andra är ett par vänners sons namnkalas.

Då kommer ju den stora frågan, vad köper man i present?

Jag står inte så nära min farbror (eller den delen av släkten) speciellt nära alls, men vi vill ju självklart vara med och fira när vi nu blivit inbjudna. Jag och min syster funderar på om vi ska gå ihop och köpa något litet bara. Ingen av oss har bra ekonomi alls, så det handlar inte om några stora summor. Kring 300-500kr helst. Någon som har tips på vad man skulle kunna köpa? Ingen alkohol, sådant tycker jag inte om att ge bort.

Och namnkalaset, även där gäller ingen stor summa. Kring 200kr kanske. Vad ska man ge? Kläder går bort, även sådana saker som sån askar för hårlock och tänder osv. Någon som har tips?

• Svar på tråden Presenttips önskas!
  • filibustern

till farbror: presentkort? är han jaktintresserad? isåfall på en jaktaffär. t.ex. till namnkalas - många föräldrar uppskattar en insättning på något sparkonto till barnet :) (om dom har ett förstås)

• daniiel

Presentkort funkar ju alltid, men det är lite tråkigt, speciellt om det är en ganska liten summa. Han är inte jaktintresserad.. jag vet egentligen inte riktigt vad han är intresserad av, så det blir väldigt svårt att luska ut vart ett presentkort skulle passa bäst.

Mja, en insättning på sparkoto kan jag tänka mig att man kan uppskatta, men det känns som att de skulle bett om det isåfall? Det känns lite knepigt att fråga efter ett eventuellt kontonummer, eller gör man så?

• filibustern

ja då är det inte lätt.. kan ju nämna att den summan är helt ok för presentkort. jag fick ett för 200 nu när ja fyllde år :P 

hmm.. vet faktiskt inte.. har för mig att någon i min familj, undra om det var en av mina systrar. som skapade ett konto ÅT en av våra syskonbarn, och gav.. :) men annars kan ni ju skicka med kontanter i ett kuvert och skriva att de ska oavkortat gå till ett sparkonto eller nåt.. :) 

• snowstars

Till barnet kanske det kan vara kul med en typ av dagbok som föräldrarna kan fylla i. Alltså inte en sån där "mitt första år" utan mer typ en almanacka där man kan skriva "idag tog vi en fika på stan" eller "idag skrattade XX för första gången. Kanske pyssla ihop en egen med en färdig almanacka som grund? Finns ju att beställa men ni hinner kanske inte få den om det är så lite tid kvar.

Till farbrorn skulle jag köpa en blomma, alltså en krukväxt. Kanske ;)

• Chicita

Förra dopet vi var på så hade vi köpt ett sånt där set där man kan gjuta av barnets hand eller fot och sätta i en ram.
    Det var väldigt uppskattat.
    Till en jobbarkompis så köpte vi lite roliga leksaker, snuttefilt med ett litet mjukdjur i ena hörnet, en skallra / bitring i samma serie och något mer.

Till en farbror jag inte känner så väl skulle jag nog köpa en fin ask choklad, eller kanske såna där lösa lyxiga praliner som man inte unnar sig själv så särskilt ofta. Och en bukett blommor.

• sofi 88

Till dop finns det massa roliga saker att köpa. Vi har gett sån måttstock som man sätter på väggen i barnets rum förslagsvis. Så kanske man kan skriva lite bredvid varje år och så kan man spara och se hur långt barnet var vid en viss ålder osv. Det är ändå något varaktigt och det finns med massor av fina motiv som pippi mm. Det har varit uppskattat.

Sen finns ju underbara böcker att ge bort som alla Elsa Beskov(stavning...) böckerna är ju helt otroliga. Älskade själv dem när jag var liten och de har väldigt vackra bilder som ofta uppskattas. Det är klassiska böcker helt enkelt.

Vet ett par som gav en "lära gå vagn" och någon gav sångböcker.

Hoppas det kan vara lite till hjälp. 

• daniiel

Vi har redan gett boken Tomtebobarnen av Elsa Beskow till bebisen, så någon mer bok blir det nog inte. De är ju såna "jobbiga" föräldrar som har allt redan och därför är omöjliga att handla till :P En sån måttstock lät ju som en kul grej iofs, men jag vet ju hur kräsen jag är själv med saker till dottern och hennes rum, så ibland vågar jag rent inte välja till andra :P haha

Ja, choklad och blommor är väl som en klassiker, men det känns lite tråkigt. Det får nog bli en sista lösning kanske, om vi absolut inte hittar på något annat. Vi måste inte ge en present, jag tror absolut inte att alla kommer ge något, utan vi ville mer se om vi kunde hitta på något och isåfall ge det :) Först hade vi tänkt att en vän som är otroligt duktig på att teckna skulle få rita av min faster och farbrors hund, men hon har tyvärr inte möjlighet och det var ju lite synd för jag tror att det hade blivit väldigt uppskattat :)

• Pluppe

Jag kan rekomendera att beställa någon personlig tavla eller något handmålat till bebisen :) Det uppskattade i jätte mycket när vi hade vår namngivelse för dottern. Halsband och andra silver prylar får man så mycket ändå!
    Vi fick b.la en klädhängare med 4a krokar som det stod dotterns namn på, en ängel även där stod det hennes namn och en ljusstake (liknande dopljus) som det stod hennes namn på också! Himla uppskattande :)

Till 60-åringen har jag faktiskt ingen aning... Det är så himla svårt! Du har ingen i er närhet som man kan gå ihop och köpa något med? Brukar vara en enkel lösning ;)

• Cosy

Till barnet ett oliv träd, var på ett dop då någon gav bort ett olivträd tyckte själv det var en fin gåva. Investera i något som kan öka i värde.

Till din farbror, en upplevelse, Chokladprovning vinprovning turridning på islandshästar, beroende på vilket intresse eller ork de har. Bokat bord på en resturang där ni betallt en viss summa i förväg och vill de ha något mer så får de lägga till det själva. Teaterbiljeter, biobiljetter

We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden Presenttips önskas!