• Tack men nej tack...?

    Lör 14 jul 2012 01:56 Läst 2547 gånger Totalt 6 svar
    Hurvin­ek
    Visa endast
    Lör 14 jul 2012 01:56

    Det verkar som att vissa restauranger är bortskämda med gäster. 

    Jag och min blivande åkte runt på Öland för att hitta rätt ställe för brölloppsfest. Vi fastnade lite för Gammalsbygårdens Gästgiveri. Trerätters middag till beskedlig pris. Eftersom vi är både matintresserade och det kommer dito gäster, så hade vi egna tankar om förrätten, efterrätten och vinet. 

    Den som tog emot oss var en f.d. hemkunskapslärare, som sa sig laga "riktig mat". Vi blev ombedda att kontakta dem mailledes, vilket vi gjorde. I den skrev vi våra tankar om huvudrätt och undrade vad de tänkte sig för huvudrätt och dessert. Efter några dagar kom svaret:

    "Hej XXXXXX och XXXXXX,

     tack för ert mail med specifikationer om hur ni vill ha er bröllopsmiddag. Vi avböjer dock att arrangera er middag med hänsyn till de många synpunkter ni har på utförandet.

    Lycka till vill vi hälsa, 
    mvhXXXXXXXXXXXXX
    Gammalsbygårdens Gästgiveri"

    Vi hade TVÅ synpunkter, ska man be om ursäkt för att man har egna tankar om sitt bröllopp....? Det tycker inte vi. I övrigt ville vi veta mera om maten. Inställningen på gästgiveriet känns något "rigid". Bara så ni vet; på detta gästgiveri är två synpunkter två för många. 

    Enligt kommunens ansvarige för alkoholfrågor kan alla restauranger ta in vilka viner de vill från de 150 leverantörer som finns i landet. Om kunden nu dessutom erbjuder att kolla upp vilka leverantörer som tillhandahåller de önskade vinerna (läs; kunden gör en del av det jobb som restaurangen i normala fall gör), så borde väl normalt funtade restaurangägare ta emot sådana kunder med öppna armar...? 

    Till saken hör att våra önskemål om förrätt var en enkel ruccolasallad med chevréost, valnötter och räkor. Ni får gärna säga till om detta föranleder någon gastronomisk expertis, vi tycker inte det... 

    Även Rosenborgs Friluftspensionat tyckte detta var lite väl avancerat och tackade nej, men i alla fall med ett svar i trevlig ton. 

    Det är tråkigt att vissa (äldre) restaurangare ska dra öronen åt sig så snart kunden har en åsikt... 

  • Brudif­ramtid­en
    Visa endast
    Lör 14 jul 2012 07:48 #1
    Trist, hoppas ni hittar nåt annat bra ställe på Öland! Förrätten fixar ju vem som helst, angående vinet vet jag inte vad restauranger har för rutiner men de borde ju vara måna om att få kunder! Lycka till!
  • Lör 14 jul 2012 08:56 #2

    Man kan ju också se det som att det är positivt att de ger ett klart besked att de inte vill/kan göra det på det sätt ni önskar ;)

    Hoppas ni hittar ett ställe som både är fint och kan fixa den mat ni önskar.

  • Lör 14 jul 2012 12:39 #3

    Jag ser inte detta mejl som oartigt, bara skönt att de ger klara besked. Även om det naturligtvis var tråkigt att de inte har möjlighet att fixa det.


    Blev mycket mer irriterad på ett ställe vi hade kontakt med där allt gick så bra så bra och vi gav dem all information hur vi tänkt oss. Men när nästa mejl kom så var det helt åt helvete fel och de saker hon redan sagt var okej kunde de absolut inte fixa.


    Hade berättat att vi redan beställt tårta av en konditor vi ville använda, i mejlet stod de att de fixar en hallonmousse tårta till oss.


    Vi bad om förslag på svenska smårätter till förätt (typ tapasstil men svenska istället) fick två förslag och det ena var gazpacho. Så fortsatte det, ingen vilja att hjälpa och ingen koll på vad som redan var bestämt. Tillslut blev vi riktigt förbannade och avbokade hela middagen där.

  • Mån 29 sep 2014 21:08 #4
    aniara skrev 2012-07-14 08:56:51 följande:

    Man kan ju också se det som att det är positivt att de ger ett klart besked att de inte vill/kan göra det på det sätt ni önskar ;)

    Hoppas ni hittar ett ställe som både är fint och kan fixa den mat ni önskar.


    Håller fullt med dig. Var glad istället att du slipper en massa tjafs och strul på din dag när du valt ett ställe som fixar precis det ni vill ha....
  • Tis 30 sep 2014 08:54 #5
    aniara skrev 2012-07-14 08:56:51 följande:

    Man kan ju också se det som att det är positivt att de ger ett klart besked att de inte vill/kan göra det på det sätt ni önskar ;)

    Hoppas ni hittar ett ställe som både är fint och kan fixa den mat ni önskar.


    Håller också med!

    Vi är inne på samma bana som ni TS. Båda är väldigt mat/vinintresserade och vi vill att bröllopet ska spegla oss och vara personligt på den punken, varav vi haft en viss tanke/röd tråd genom meny och dryck. Vi kör kommer dock köra catering med en riktigt duktig kock, och här tvärtom, har  vi bara mötts av positivism för dels våra egna tankar, önskemål och eget intresse samt det egna strå vi drar till stacken i form av vi tex tillhandahåller vissa ingredienser eller vin. 


    Stå på er - är det någon som inte kan så tycker de bara ni är en pina, och sådana vill ni verkligen inte ska ta hand om maten åt er på ett sådant tillfälle som ert bröllop, man vill ju minst av alla dagar då, bli besviken.

  • Tis 30 sep 2014 14:34 #6

    Kanske hade de kunnat uttrycka sig på ett annat och lite mera positivt sätt men annars ser jag inga problem med deras svar. Bra med klara och tydliga besked än inga besked alls (som vi fick erfara) eller ett åtagande som misslyckas för att de inte har rätt kompetens för jobbet.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll