• Hurvin­ek
    Äldre 14 Jul 01:56
    3430 visningar
    6 svar
    6
    3430

    Tack men nej tack...?

    Det verkar som att vissa restauranger är bortskämda med gäster. 

    Jag och min blivande åkte runt på Öland för att hitta rätt ställe för brölloppsfest. Vi fastnade lite för Gammalsbygårdens Gästgiveri. Trerätters middag till beskedlig pris. Eftersom vi är både matintresserade och det kommer dito gäster, så hade vi egna tankar om förrätten, efterrätten och vinet. 

    Den som tog emot oss var en f.d. hemkunskapslärare, som sa sig laga "riktig mat". Vi blev ombedda att kontakta dem mailledes, vilket vi gjorde. I den skrev vi våra tankar om huvudrätt och undrade vad de tänkte sig för huvudrätt och dessert. Efter några dagar kom svaret:

    "Hej XXXXXX och XXXXXX,

     tack för ert mail med specifikationer om hur ni vill ha er bröllopsmiddag. Vi avböjer dock att arrangera er middag med hänsyn till de många synpunkter ni har på utförandet.

    Lycka till vill vi hälsa, 
    mvhXXXXXXXXXXXXX
    Gammalsbygårdens Gästgiveri"

    Vi hade TVÅ synpunkter, ska man be om ursäkt för att man har egna tankar om sitt bröllopp....? Det tycker inte vi. I övrigt ville vi veta mera om maten. Inställningen på gästgiveriet känns något "rigid". Bara så ni vet; på detta gästgiveri är två synpunkter två för många. 

    Enligt kommunens ansvarige för alkoholfrågor kan alla restauranger ta in vilka viner de vill från de 150 leverantörer som finns i landet. Om kunden nu dessutom erbjuder att kolla upp vilka leverantörer som tillhandahåller de önskade vinerna (läs; kunden gör en del av det jobb som restaurangen i normala fall gör), så borde väl normalt funtade restaurangägare ta emot sådana kunder med öppna armar...? 

    Till saken hör att våra önskemål om förrätt var en enkel ruccolasallad med chevréost, valnötter och räkor. Ni får gärna säga till om detta föranleder någon gastronomisk expertis, vi tycker inte det... 

    Även Rosenborgs Friluftspensionat tyckte detta var lite väl avancerat och tackade nej, men i alla fall med ett svar i trevlig ton. 

    Det är tråkigt att vissa (äldre) restaurangare ska dra öronen åt sig så snart kunden har en åsikt... 

Svar på tråden Tack men nej tack...?