• Louise

    Sprit på festen eller inte?

    Jag har hört att man inte serverar starkare alkoholdrycker på bröllopsfester utan håller sig till öl och vin. Jag förstår varför då man inte vill ha någon/några som fått i sig för mkt, undvika bråk och ovälkommen drama! Vi har inte bestämt än om vi ska med gästernas barn på festen eller inte, vi ska försöka att se om alla kan ordna barnvakt.
    Vi vill gärna ha fri bar efter tårtan vid 22:00-23:00-tiden med bl a sprit att blanda sig egna drinkar med. Hur tänker ni andra?? Vad har ni för egna erfarenheter? Kom gärna med tips, egna berättelser och erfarenheter.
    Sen undrar jag om tips och kotym på kaffe med ev avec till desserten tidigare på kvällen. Fungerar det klassiska med Baylis och Congac till?


  • Svar på tråden Sprit på festen eller inte?
  • AnnL

    Vi gör så här:


    Alkoholfri brudskål rakt igenom.


    1 glas vin eller öl till förrätten och såklart alholfritt alt.


    2 glas vin alt öl alt alkoholfritt till varmrätten.


    Baileys och whiskey till avec.


    Bar till självkostnadspris där det finns två drinkalternativ (4cl/drink) samt öl och vin.


    Vi har valt att inte ha fri bar för att undvika att det dricks för mycket samt att det inte är någon fyllefest. Vi har två stycken som står i baren under kvällen.


    Man kan göra precis som man vill, det finns inga måsten! Solig


     

  • Aniara4

    Vi hade vin till maten (med möjlighet att få alkoholfritt, öl eller valfritt annat från baren om man sa till, vilket gästerna såklart informerades om av toastmastern), till tårtan och kaffet cognac med möjlighet att få Baileys eller whiskey istället, och sen hade vi fri bar med öl, vinet som var kvar, och blandade drinkar/groggar. Men vi hade en som serverade i baren eftersom vi såg framför oss hur det skulle kunna bli om alla skulle få stå och skvimpa själva - inte bra.

  • Louise

    Jag blir nyfiken på vad en alkoholfri brudskål är? Vad ska ni skåla med?

  • Viii

    Vi kommer att göra så här.
    Alkoholfri brudskål för alla, sen blir de öl och vin till maten samt alkoholfritt alternativ.
    Vi kommer inte ha någon stor fest på kvällen, utan de som vill när vi lämnar lokalen är välkomna att följa med hem till oss där vi if bjuder på nå öl/vin/drink/alkoholfritt, vad som nu önskas.
     

  • Chicita

    Vi hade brudskål med mousserande rödvin (för dom som ville ha alkoholfritt så blev det klassisk halloncider).
    Sen var det fritt till maten, så mycket vin eller öl man ville. Och vi hade givetvis även alkoholfritt vin och lättöl.

    Efter middagen så öppnade vår bar. Vi tog 20:- / alkoholhaltig dryck och gratis alkoholfritt. Det fanns även ett flertal alkoholfria drinkar att välja bland.
    Vi hade bemannad bar, då jag vet av egen erfarenhet att "blanda själv" brukar kunna resultera i att någon står och häller i 60% sprit och toppar upp med lite läsk bara för att det är gratis och att man då ska passa på och supa Skrikandes 
    Även om vi inte har några direkta stordrickare i vår omgivning, så kan det ändå bli så... Eller folk börjar blanda groggar åt varandra med 5 sorters sprit och en skvätt av varje läsksort som finns bara för att få så äckliga drinkar som möjligt för den dom blandar till osv osv.
    Även om ni har satt upp ett schema med pålitliga vänner eller släktingar (som tackat ja) och som står en kvart var i baren på roterande schema så hjälper det ändå till att hålla ner fyllan.
    Och kör på tricket "lämna in glaset för att få påfyllning". Med andra ord, dom får inte en ny drink / öl om dom inte lämnar in glaset eller burken dom druckit ur oavsett om ni bara fyller på samma glas eller byter till ett nytt. Annars kommer det stå halvfulla glas överallt för folk glömmer vart dom har ställt glasen.

    Att ha en bartender (utbildad eller inte) är en fördel då denne kan blanda svagare drinkar till den som börjar bli för full, eller kanske till och med en helt alkoholfri variant som dom vill att personen ska "testa" (men du, den här drinken är skitgod... testa den så får du en öl nästa vända istället)...

    När det gäller avec så funkar baileys, konjak och whisky jättebra. 

  • AnnL
    Louise skrev 2012-07-11 12:41:50 följande:
    Jag blir nyfiken på vad en alkoholfri brudskål är? Vad ska ni skåla med?
    Vi kommer att ha mousserande jordgubbsvin.
  • AnnL
    Chicita skrev 2012-07-11 13:15:46 följande:
    Och kör på tricket "lämna in glaset för att få påfyllning". Med andra ord, dom får inte en ny drink / öl om dom inte lämnar in glaset eller burken dom druckit ur oavsett om ni bara fyller på samma glas eller byter till ett nytt. Annars kommer det stå halvfulla glas överallt för folk glömmer vart dom har ställt glasen.

    Att ha en bartender (utbildad eller inte) är en fördel då denne kan blanda svagare drinkar till den som börjar bli för full, eller kanske till och med en helt alkoholfri variant som dom vill att personen ska "testa" (men du, den här drinken är skitgod... testa den så får du en öl nästa vända istället)...
    Smart!! Speciellt om glasen :)
  • Marjasinus

    Vi kommer ha mousserande vin som fördrink och sedan Öl/Vin/Cider till maten, Kaffe med Avec sedan. Alkoholfria alternativ finns.

    Efter kaffet tar vi bort avecen och sen är det fri bar med Öl/Vin/Cider som gäller. Tycker risken för slabb och fylla blir alldeles för stor om man har obemannad bar. Och jag vet inte om det är värt att betala massa för personal bara för den sakens skull.

  • Chicita
    AnnL skrev 2012-07-11 13:31:13 följande:
    Smart!! Speciellt om glasen :)
    Har haft hand om baren i hotellobbyn i flera år, så jag brukar alltid bli utsedd till bartender på alla fester Flört
    Man lär sig några tips och tricks
  • Louise

    Jättebra tips och idéer ni kommer med.
    Min sambo är rädd att vi ska verka snåla om vi tar betalt för drinkarna och det kan jag väll gå med på att vi inte behöver göra, om han nu känner så. Men det har varit drama tidigare på båda sidor av släktskapet och ha bemannad bar (av serveringstjejerna) verkar vettigt :) Sen att ha den "regeln" att ett tomt glas mot ny påfyllning är supersmart!
    Jag tänkte om vi skulle göra en drinklista på 5 sorter att köpa ingredienser till. Någon som har en speciell favorit att dela med sig av? Min nummer ett är White Russian och är både min och min blivande makes favorit i baren. Vi har drinkmixer och kaffebryggare men ingen espressomaskin. Annars har vi kapacitet att blanda vad som helst :) tips?

Svar på tråden Sprit på festen eller inte?