• Louise

Sprit på festen eller inte?

Jag har hört att man inte serverar starkare alkoholdrycker på bröllopsfester utan håller sig till öl och vin. Jag förstår varför då man inte vill ha någon/några som fått i sig för mkt, undvika bråk och ovälkommen drama! Vi har inte bestämt än om vi ska med gästernas barn på festen eller inte, vi ska försöka att se om alla kan ordna barnvakt.
    Vi vill gärna ha fri bar efter tårtan vid 22:00-23:00-tiden med bl a sprit att blanda sig egna drinkar med. Hur tänker ni andra?? Vad har ni för egna erfarenheter? Kom gärna med tips, egna berättelser och erfarenheter.
    Sen undrar jag om tips och kotym på kaffe med ev avec till desserten tidigare på kvällen. Fungerar det klassiska med Baylis och Congac till?

• Svar på tråden Sprit på festen eller inte?
  • Chicita

Om du har Vodka, Gin, Vit rom och eventuellt en billig Whisky och Tequila så kommer du långt.

Andra basingredienser:
    Apelsinjuice, grapefruktjuice
    Grenadin
    Sprite / fruktsoda
    Coca Cola
    Indian Tonic (Tonic Water)
    Mjölk

Med dom här ingredienserna kan du göra många varianter.

Men exempelvis då:
    Tequila Sunrise
    Gin & Tonic
    Rom & Cola
    Whisky & Cola
    Muddy Water (Whisky, cola och apelsinjuice) 
    Screwdriver
    Kvällens (vitt vin och sprite)

Live another day (alkoholfri) Hälften apelsinjuice, hälften fruktsoda + en skvätt grenadin

Om du har kvar baileys efter avecen så kan du ju göra den klassiska orgasmen också (Baileys, vodka och mjölk) 

• Smulan

Vi har bara vin till maten och alkoholfritt så klart sen är det meningen att det inte blir mer alkohol men detta beror mest på att vi dels har många barn med på festen och dels för att församlingen som vi hyr lokalen av inte vill ha mer än så. Så det passade ju oss bra eftersom vi vill att barnen ska vara med=)! Då är det ingen risk för att det blir fylla och missskötsel (inte för att vi tror det blir så ändå men men...).

• SandraM

Vi har valt ett barnfritt bröllop men även om det hade varit barn med hade vi serverat alkohol (det är upp till föräldrarna om de vill dricka inför sina barn, då jag och min blivande inte har några vill vi ha en fest med alkoholdryck sen får folk tycka vad de vill om det ;))

Vi kommer ha mousserande vin med jordgubbar doppade i choklad till brudskålen. Vi kommer servera dryck till maten. Våra toastmasters kommer tala om det och tanken är ju att det då ska vara 1 glas vin till förrätten, 2 glas till varmrätten samt avec. Då vi inte vet hur lång middagen kommer har vi bett personalen att fylla på glasen där det ev "behövs" men när folk börjar gå in på fjärde glaset så kommer de inte att fylla på mer.

Jag kan bara gå till mig själv men under en middag oavsett vilken typ av fest så dricker man ju inte så mycket. De där tre glasen (förrätt + varmrätt) räcker gott och väl men det finns kanske alltid nån som dricker lite mer.

Då vi har abonnerat en restaurang får gästerna efter middagen själva handla i baren. Då kommer det ju även finnas cider och sprit, mm men tror inte att så många av våra gäster dricker sprit utan håller sig till ök, vin och kanske whiskey.

• Anneli256

vi hade alkohol i form av vin och öl eller cider till maten, givetvis fanns alkoholfritt alternativ för dom som önskade. Vi hade även avec till kaffet, likör, whiskey, baileys, xante.

Vi hade fri bar med diverse alkoholhaltiga drycker. Den var dock bemannad, dels med tanke på risken att folk blandar för starka drinkar och så står det halvfulla glas över allt med alkohol i.

Vi hade ingen som blev direkt full. Några blev onyktra men inget som störde. ( och då var det personer med som jag var orolig för innan) Det blev oväntat mycket alkohol över.

• Chicita
    SandraM skrev 2012-07-12 15:03:48 följande:

Vi har valt ett barnfritt bröllop men även om det hade varit barn med hade vi serverat alkohol (det är upp till föräldrarna om de vill dricka inför sina barn, då jag och min blivande inte har några vill vi ha en fest med alkoholdryck sen får folk tycka vad de vill om det ;))

Precis så resonerade vi också Glad
    Och på släktträffarna så tas det ofta fram en flaska vin till maten (alla tar med sitt eget då) så varför skulle det vara skillnad på bröllopet.
    Bara för att vi står för drycken till maten så betyder inte det att föräldrarna toksuper framför sina barn och inte klarar av att ta hand om dom ifall det behövs.
    Men vi ville inte ta beslutet åt föräldrarna, det är var och ens ansvar känner jag Glad 
  • Sara 120707

Vi hade lite konfliker runt detta.

I min släkt dricker man nämligen ytterst sällan alkohol på släktträffar, detta i kombination med att festen var en söndag eftermiddag och att vi var på en begränsad budget gjorde att jag ville hålla alkoholen på en så låg nivå som möjligt.

Vi bjöd på bubbel med alkohol till brudskålen(fanns naturligtvis alkoholfritt oxå).

Till middagen var de alkoholhaltiga alternativen att fortsätta dricka bubbel eller öl.

De alkoholfria alternativen var citronvatten, gurkvatten och min hemlagade flädersaft som stod utställda på borden i karaffer, blev väldigt snyggt och fräsht med det gula och gröna.

Kan verkligen rekommendera gurkvatten där man hyvlar gurkan på längden, blir mycket vackert i en snygg karaff.

Jag var orolig över att makens släkt skulle bli lite kinkig eftersom de dricker en massa vin(i vad jag anser vara tid och otid) men det gick inte så mycket alkohol, 2 flak öl och 5-6 flaskor bubbel till middagen och 7(!!) liter saft (oblandad alltså, så typ + 5).

• Sara 120707
    Sara 120707 skrev 2012-07-12 16:37:10 följande:

Sedan serverade vi avec till kaffet oxå
  • Louise
    @Chicita: Tack så mkt för dina drinktips! Det kommer nog bli kul med baren. Den är i anslutning till köket med en stor kyl bakom. Det står barstolar framför och jag kan se lite ljuskoppar i olika färger med tända ljus i och 2 glada servetristjejer stå och skoja med gästerna och blanda drinkar med pinnar och paraplyer (om så önskas). Är det barn med kan dom oxå få beställa roliga läsker med grenadin och sugrör i lustiga glas.

Brukar man ställa fram nötter och sånt? Jag tänker man kan be om ett glas i baren...?
    Vi är riktiga nattugglor som gärna håller igång till tidig morgon (lokalen ligger mitt ute bland åkrar och ängar så vi stör ingen...). Det som brukar hända är att man blir jättehungrig !! Jag vill bjuda på nattamat. Korv och bröd. En stor gryta att ställa fram för självplock på natten sen. Då till saken,,, kan man skippa nötter och allt sånt då?
  • 2 0 1 2

Vi serverar INTE starksprit, men öl, vin och cider. Jo, en avec till kaffet blir det. Orsaken är alkoholism i familjen.

• Xelina

Chicita var köpte ni det mousserande röda???

• Chicita
    Louise skrev 2012-07-12 20:26:39 följande:
    Hoppa över nötter. Möjligtvis ett par stora skålar med chips och ostkrokar.
    Men vissa nötallergiker är så allergiska att dom inte kan vistas i samma lokal. Och det vore ju synd... 
  • Chicita
    Xelina skrev 2012-07-12 20:39:33 följande:
    Chicita var köpte ni det mousserande röda???
    På systemet.
    Vi snubblade bokstavligt talat över det. Jag var ute efter billigt vin i flaskor utan skruvkork som vi skulle ha till ljusstakar på borden.
    och hittade en flaska för 49:-
    Jag tänkte inte på att det var "champagnekork" utan tyckte bara att flaskan såg medeltida och fin ut.
    När vi skulle dricka ur vinet så såg vi att det mousserade.
    Det var jättegott, men det var tillfälligt sortiment (eller utgående minns inte) så vi köpte alla flaskor dom hade.

Det finns om du söker på systemets hemsida på Rött mousserande. Men dom ligger på runt 150:- flaskan 
  • Smulan
    SandraM skrev 2012-07-12 15:03:48 följande:

Chicita skrev 2012-07-12 15:19:27 följande:
    Precis så resonerade vi också Glad
    Och på släktträffarna så tas det ofta fram en flaska vin till maten (alla tar med sitt eget då) så varför skulle det vara skillnad på bröllopet.
    Bara för att vi står för drycken till maten så betyder inte det att föräldrarna toksuper framför sina barn och inte klarar av att ta hand om dom ifall det behövs.
    Men vi ville inte ta beslutet åt föräldrarna, det är var och ens ansvar känner jag Glad 
    Nej jag håller med er om att det är föräldrarnas ansvar när det gäller att dricka alkohol med barn med, inte vårt men det är inte egentligen därför vi har bara vin till maten utan det är mest en fråga om ekonomin....vi har inte råd att bjuda på mer och sen anser vi själva att vi inte vill ha för mycket då det är tänkt endast som en bröllopsmiddag inte fest! Men jag tycker att om man vill ha starksprit med på en fest så är ju ditt tips Chicita suveränt=), så hade vi velat ha om vi hade haft råd.
  • Dazzle

Vi serverade väl utvald alkoholfri dryck hela kvällen och lät det finnas i överflöd. Vi har på två av tre bröllop vi varit på sett pinsamheter pga alkohol så vi var tämligen överrens om att vi skulle skippa det.

• Louise

Tack för era tips och idéer allihopa. Nu vet vi hur vi vill ha det med baren och allt. Det blir en bemannad bar med drinkar på 4 cl sprit eller om man vill ha vin eller öl. Vi kommer servera rött till både förrätten och varmrätten och jag hoppas vi hittar bra viner till det.

• tinaalpfält

Xelina: Om du söker på Lambrusco på systemets hemsida borde du få upp en par olika alternativ. Jag köpte en sån flaska i förra veckan som jag betalade typ 69 kr för. Mycket gott Skrattande

Vi kommer att kunna ta med egen alkohol till både middagen och festen och har beslutat att vi kommer att ha vin, öl och cider och alkoholfritt att välja på till maten som vi bjuder på. Till kaffet blir det lite avec (xante, baileys, whisky och rom?) och sen till festen blir det också öl, vin och cider som man kommer att få betala en litet självkostnadspris för. Detta främst för den anledningen att gästerna ska få tänka lite och känna efter om det är bra eller inte innan de tar ett nytt glas så att de inte blir för onykra. 

Med öppen bar och starksprit har jag varit med om att det finns en risk att man blir mer onyker än vad man har tänkt. Jag var t.ex. på ett bröllop med öppen bar för ett par år sedan och då tyckte jag att det var ganska kul att testa drinkar som jag vanligtvis inte skulle våga/vilja betala dyrt för ute om jag inte vet att de är goda. Resultatet blev att jag kanske inte drack jättemycket men eftersom att det var starksprit och dessutom en massa olika sorter slog det ganska hårt. Bakfyllan morgonen efter när jag skulle åka 4h tåg för att komma hem var inte nådig. Skäms

• sofi 88

Vi valde att inte servera någon sprit utan det var bubbel till fördrink, vin(rött och vitt) samt öl till mat, och naturligtvis alkoholfria alternativ. Det var ingen av gästerna som var missnöjda med det upplägget, framförallt inte eftersom anledningen var att vissa har svårt att hantera just starksprit. 

• amelian

Vi kommer inte heller ha någon starksprit. Vi serverar bubbel till fördrinken, rött vin eller öl till maten och självklart alkoholfria alternativ. Sen är det fritt fram att dricka av dessa alternativ efter middagen också, tills folk går hem eller det tar slut. Vi har valt att inte servera avec till kaffet eftersom att det känns onödigt. Vi dricker inte så mycket själva med förstår att uppskatta vin/öl som passar till maten.

• tinaalpfält

Xelina: Jag trodde nästan att systemet hade slutat med min favosort men hittade den i fredags. Klistrar in länken här.

www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=12582&varuNr=22310&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dlambrusco%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

Nåt sånt kan ju vara kul att bjuda på som fördrink om man vill ha något annorlunda. Den är inte så stark heller.

Svar på tråden Sprit på festen eller inte?