• Anonym (vännen)

Bjuden på väns bröllop..

Bor nere i södra Sverige och har nu fått inbjudan till min goda väns bröllop.
    Vi träffas sällan och därför blev jag överlycklig.

Tyvärr blev jag tvungen att tacka nej och detta grämer mig men på samma gång känner jag mig lite sur.
    Jag och min pojkvän är båda studenter och har därför ingen vidare ekonomi.
    Brudparet tar en kuvertavgift på 400kr/vuxen - ingenting ingår.
    Eller de bjuder på ett glas skumpa och bröllopstårta.
    Mat får man fixa själva - äta innan festen eller låna köket som finns i festlokalen.

Jag frågade vännen om jag hade förstått rätt och det hade jag.
    För oss skulle denna kväll gå på runt 2500 kr.
    700 kr i kuvertavgift,
    200-300 kr i matkostnad,
    ca 500 kr i resekostnad (vi bor en del mil ifrån),
    500-1000 kr i dryckeskostnad (de har bar på bröllopsfesten)

Nu till en fråga - hur kan man ta så mycket i kuvertavgift utan att något ingår egentligen?
    Vad betalar man egentligen för? 

• Svar på tråden Bjuden på väns bröllop..
  • TheD

Berättade för maken om det här. Reaktion:"Say what?! Det är det sjukaste/dummaste jag har hört hittills!!!"

Hon är ju f*n sjuk i huvudet. Sorry men det är min åsikt. Har hon ett alias här på BT? Jag tycker hon ska läsa den här tråden. Hoppas ingen tackar jag för att komma för det är oacceptabelt!

• passionsblomman

En popuär åsikt på BT är att ingen någonsin ska klaga på någon annans upplägg. Helt enligt devisen att Man Gör Som Man Vill och det finns inget rätt eller fel.
    Här har jag nu nyss läst ett av de bättre exempel jag hittills sett, på att det VISST  finns anledning att ibland både ifrågasätta och faktskt helt fördöma andra människors handlande. Ordet "moral" brukar i det moderna Sverige mest användas som ett skällsord, gärna ihop med "-tant". Men det här är just ett sådant fall där jag gärna ställer mig på barrikaderna och håller moraltanternas flagga högt, ropandes: Så Där Gör Man Bara Inte!!! Skrikandes Vet hut och skäms!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Cosy

visa henne tråden hon förtjänar det

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Zandra

Jag är väldigt nyfiken på formuleringen på inbjudningskortet, har du lust att delge oss den texten? :)

• CoG

Det är ju väldigt svårt att inte "hålla med" TS här då brudparet tar ut en avgift för ngt som inte ingår.

Det låter som att dom helt missuppfattat vad som menas med kuvertavgift.
    kanske skulle dom formulerat det på ngt annat sätt i inbjudan?
    Att dom inte vill få presenter men gärna ett bidrag till själva bröllopet eller bröllopsresan ist?

Då skulle man som gäst själva kunna bestämma vad det får kosta och äta innan man anländer till festen utan att känna sig snuvade på maten man egentligen betalat för.

Det finns tydligen olika sätt att göra sitt bröllop minnesvärt på.
    Som där det var tänkt att man skulle äta micrad mat utanför kyrkan (varför inte vara gå till en närliggande restaurang?)
    Det är nog ett bröllop man sent glömmer ;)

• Sörön10

Shit pommes vilken grej! Värsta jag hört! 

Om jag var du skulle jag svara en sista gång med en upplysning om vad "kuvertavgift" brukar innebära för alla andra, de som inte lever uppe i det blå alltså. En avgift för att betala kostnader för middagskuvertet. Känns ju inte som att hon är nån person man bryr sig om att sörja om man mister henne.  

• TheD
    Zandra skrev 2012-07-11 15:41:05 följande:
    Jag är väldigt nyfiken på formuleringen på inbjudningskortet, har du lust att delge oss den texten? :)
    Där lägger jag så många röster jag kan!
  • snuttitess
    Zandra skrev 2012-07-11 15:41:05 följande:
    Ja lägger med min röst på de :)

Har hon alias här? Visa henne tråden som andra skriver så kanske hon lär sig lite  vett och etiket :) 
  • TheD

Jag berättade detta för mina föräldrar:"men vad fan!" sa pappa och mamma stod och gapade och sa sen"det måste numera vara en ex-vän"

• Silketuss

Det här är en tråd som får mig att tappa hakan! Jag hoppas att bruden får en chans att läsa den här tråden, att hon får lite insikter  om vad folk i allmänhet anser, och att hon inser hur fel det har blivit för hennes del. Dags att börja fundera över något som jag tror att "passionsblomman" nämner i ett inlägg, bruden, nämligen moral !Det här måste vara det absolut värsta(eller bästa, beroende på hur man ser det)exemplet på ett äkta  "trashigt bröllop" som jag någonsin har sett. Alla vill vi väl att vår bröllopsdag ska bli så bra som möjligt, men det här är ju rent löjligt. Att så totalt sakna spärrar för vad man själv har råd med alternativt vad man kan kräva av de man bjuder på bröllopet...sanslöst. 

Svar på tråden Bjuden på väns bröllop..