• Tokig
    Äldre 6 Jul 14:30
    5364 visningar
    7 svar
    7
    5364

    Kan man ta släktnamn som mellannamn?

    Vi kommer ta min blivandes efternamn som gemensamt efternamn men jag skulle gärna vilja ta min farmors flicknamn som mellannamn. Får man det?

  • Svar på tråden Kan man ta släktnamn som mellannamn?
  • Äldre 6 Jul 20:29
    #1
  • Äldre 6 Jul 21:04
    #2

    borde du absolut få göra :) dock, om din farmor har lämnat jorden, så måste du söka hos patentverket (om nu inte någon annan i din släkt som lever hat/hade namnet som flicka) jag har tagit min mammas flicknamn redan nu. du måste nog byta efternamn INNAN du gifter dig.. och sen när du gifter dig, så flyttar du det till mellannamn.. har jag för mig. eller direkt ta namnet som mellannamn.. så du får som dubbel namn redan nu.. lite tjörvigt blev det. hahaha

  • Tokig
    Äldre 7 Jul 17:50
    #3
    filibustern skrev 2012-07-06 21:04:38 följande:
    borde du absolut få göra :) dock, om din farmor har lämnat jorden, så måste du söka hos patentverket (om nu inte någon annan i din släkt som lever hat/hade namnet som flicka) jag har tagit min mammas flicknamn redan nu. du måste nog byta efternamn INNAN du gifter dig.. och sen när du gifter dig, så flyttar du det till mellannamn.. har jag för mig. eller direkt ta namnet som mellannamn.. så du får som dubbel namn redan nu.. lite tjörvigt blev det. hahaha

    Farmor finns tyvärr inte längre. Hon var från Tyskland så vi har inga släktingar i Sverige med hennes namn. Finns inga som heter hennes efternamn i Sverige heller.


    Jag har mailar både PRV och Skatteverket så får vi se vad de säger... verkar vara besvärligare än jag trodde. Meckigt om jag först måste byta namn nu innan och sen igen vid bröllopet för att kunna ha det som mellanamn.

  • Äldre 7 Jul 17:56
    #4
    Tokig skrev 2012-07-07 17:50:04 följande:

    Farmor finns tyvärr inte längre. Hon var från Tyskland så vi har inga släktingar i Sverige med hennes namn. Finns inga som heter hennes efternamn i Sverige heller.


    Jag har mailar både PRV och Skatteverket så får vi se vad de säger... verkar vara besvärligare än jag trodde. Meckigt om jag först måste byta namn nu innan och sen igen vid bröllopet för att kunna ha det som mellanamn.


    hmm.. ja det gör ju saken lite värre.. då måste du verkligen gå via patentverket.. ja, du får ju se vad dom säger.. men jag har för mig att, även om det blir en omväg, det blir lättare att byta namn före bröllopet.. har hört att det inte går att ta två nya namn samtidigt. men ja kan ju ha fel eller minnas knasigt :P
  • Äldre 7 Jul 19:01
    #5

    Ja, o framförallt måste du nog ta hennes namn som efternamn först om du ska kunna ha det som mellannamn sen så då behövs ju 2 steg. 

  • Tokig
    Äldre 31 Jul 18:14
    #6

    Är så otroligt ledsen.


    Efter att ha varit i kontakt med PRV, Skatteverket och Riksarkivet... samlat ihop dokument, utdrag ur kyrkoböckerna etc. så fick jag idag beskedet att jag inte får ta min farmors flicknamn.


    Detta beror på att jag inte att visa att två generationer har hetat det bakåt. MIn farmor flyttade hit från Tyskland under kriget så det finns ju inga papper på vad hennes föräldrar hette. Tycker att det vore nog med att visa vad hennes flicknamn var. Jag menar, ens flicknamn är ju det samma som minst en av föräldrarna.


    Men tyvärr.. de var stenhårda.


    Alternativet att försöka ansöka om det som ett nybildat efternamn känns också kört. Ingen heter namnet i Sverige men det finns en person som heter samma sak med ett s på slutet. Och då måste denna person ge sitt skriftliga godkännande om att jag ska få ta ett liknande namn. Och det känns ju ganska osannolikt.


    Ansökan kostar 1800 kr så jag vill inte dumchansa heller... men det känns sjukt trist!

  • Poppyl­i
    Äldre 7 Aug 18:52
    #7

    Kände att jag var tvungen att skriva här då jag numer är lite av en expert på ämnet Glad

    Min sambo var av olika anledningar också tvungen att söka ett släktnamn som nybildat namn och vilket stök det var! Men det gick och då var det väl ca 25 personer, vuxna och barn, som var tvungen att lämna medgivande. Som tur var tillhörde de allra flesta samma släkt.

    Vi gjorde så att vi skickade ut medgivande-blanketten till alla och bifogade instruktioner på hur man beställde personbevis. Sen skickade vi också med ett frankerat returkuvert med vår egen adress på. På så vi kunde vi se till att vi hade allt som behövdes INNAN vi skickade in ansökan och betalade ansökningsavgiften!

    En person, inte släkt, ville inte ställa upp först men då var det för att det inte kändes tryggt att skicka personbevis till en främmande människa. Då gjorde vi så i det fallet att h*n skickade personbevis och medgivande direkt till PRV istället och det gick ju bra Glad

    Mitt tips är att du ringer den här personen och förklarar läget och ber fint om hjälp och erbjud dig att skicka allt som behövs.Prata också med PRV så att det inte finns fler personer du behöver medgivande från, vi hade en latent bärare, dvs en person som inte heter namnet men har rätt till det, tex ett barn med den andra förälderns efternamn.

    Lycka till och ge inte upp!

Svar på tråden Kan man ta släktnamn som mellannamn?