• Anonym

    sex med 14-åring, rätt eller fel??

    Oniq skrev 2012-07-05 15:11:44 följande:
    Jag visste allt när jag var 14. Konstigt nog gick det över.
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
    Ts, det är så lätt att tjata, övertala, övertyga någon. Allrahelst när de är så pass unga som 14 år. Det är inte detsamma som att man anser att en 14-åring är korkad och inte vet vad hon/han gör! Och jag vet inte om du är medveten om det, men tex pedofiler är ju övertygade om att även småbarn, som kanske är ett par år eller ännu yngre, sänder ut sexuella signaler och att de är medvetna om detta och vill detta. Är man så pass mycket äldre, som 23, bör man inse att man inte ska nappa på ett eventuellt direkt erbjudande om att ha sex, om det handlar om någon som inte är jämngammal. Ju äldre man blir, dessto mindre roll spelar åldersskillnad. Men 14 och 23 är verkligen stor skillnad när vi diskuterar just detta ämne. Det känns fel att försöka hitta ursäkter för att 23-åringen inte skulle vara mogen att kunna fatta rätt beslut(följa de lagar som gäller, alltså), då blir det snett att kräva mer av 14-åringen, faktiskt. 
  • Anonym

    Jag håller med TS... Hon ville, han ville... Men varför ska det då vara hans fel?! Om de nu va kära och hållt ihop och inget fått veta något hade det inte vart något problem... Jag var mogen i tidig ålder, hade koll på detta med sex fullt ut... Och träffade en otroligt mysig kille när jag var 13 år... Han var 19... Och ja vi hade sex... Vi var tillsammans i 4år...


    Så visst tycker jag att man kan få ha sex med någon äldre utan att det ska bli ett stort problem...


    Men tjejen om det nu var hon som anmälde, känns ju som att hon skulle kunna va ute efter pengar, utnyttja läget!


    Eller så kanske hennes föräldrar fått veta och inte tycker om killen, kanske tjejen och killen är jättekära!

  • Anonym

    Det gör mig illa berörd att det alltid tycks finnas folk som ska försöka svartmåla tjejer eller kvinnor och ge dem skulden och hela ansvaret. Varför ska man utgå ifrån att den här tjejen planerade att få skadestånd? Det är väl isf inte mer troligt än att mannen långt innan planerade för att kunna "plocka" en oskuld? Ska man inte kunna förvänta sig att män kan tänka efter alls, när det handlar om sex? Om jag vore man, skulle jag känna mig ledsen över den inställningen. Jag, som är kvinna, föreställer mig iaf att någon som är 23 år gammal ska kunna ta ansvar för sina handlingar. Det är enligt lagen förbjudet för vuxna att ha samlag med barn(som man räknas som om man är under 15). Då spelar inget annat någon roll. Ska vi någonsin få bort fördomar som säger att en tjej inte får klä sig som hon vill, göra som hon vill osv...för att inte riskera att "förtjäna" att bli våldtagen, misshandlad osv...måste vi börja rannsaka oss själva! 

    Ts, varför skulle det vara en 14-årings ansvar att se till att det inte blir sex? Varför ska den som är nio(!!) år äldre slippa ta ansvar för att han bryter från lagen? Använder man det synsättet, kan man ju heller inte bli rånad? Rånaren anser säkert att offret "frivilligt" lämnar ifrån sig pengarna, oavsett om de använt en pistol eller liknande för att hjälpa dem att bli "frivilliga".

    Chicita och de andra har en hel del klokt att skriva och jag tycker eg att alla borde ta och fundera över vad man har för åsikter och vad man grundar dem på.  

  • Anonym

    Finns en anledning till varför man är kallad myndig när man är 18 år och inte 14.


    Människans hjärna är inte ens fullt utvecklad när du fyllt 25 år...en utveckling tar tid och behöver respekteras.


    Människan är i behov av att hitta sig själv och därför är det oftast en identitetskris för de flesta tonåringar.


    Bekräftelse - uppmärksamhet - revolt mm.


    Han som 23 - åring borde till sin utveckling öch ålder inte se något utbyte med att träffa en 14åring!


     


    Bara rent hysteriskt att tycka detta är ok - man måste respektera individens olika stadier och mognadsprocesser i livet. Vi behöver inte människor som "rubbar" detta.


     


     

  • Anonym
    Anonym (eh) skrev 2012-07-05 21:30:44 följande:
    fått veta av en säker källa att det var 14åringens föräldrar som anmälde. tänkte bara dela informationen.det kanske inte ändrar era åsikter, men som sagt, tänkte bara "uppdatera".  i övrigt är det intressant att läsa era åsikter. 
    Så bra! Det visar att de tog sitt ansvar som föräldrar till ett BARN, och såg till att den vuxne mannen ställdes till svars inför rätta. Det innebär också att din tidigare teori om att flickan hade gjort det med planen att se till att få ett skadestånd...kommer helt och hållet på skam! Den sortens planering är man inte mogen för när man är 14, vilket jag tror att de allra flesta inser.

    Jag skulle vilja ställa en fråga till ts, om du tänker dig in i flickans ställe, eller kanske som förälder till en flicka som blir utnyttjad av en nästan tio år äldre man...hur tror du att det känns? Tror du att det känns som att du/din dotter är i gott och tryggt sällskap då? Det brukar hinna hända mycket under de tio år som skiljer dem åt. Det är en sak att dejta någon i samma ålder där man kan få mogna i sin egen takt. Jag undrar över hur din egen erfarenhet inom detta område såg ut när du var 14? Var den precis densamma tio år senare? Själv hann jag både med att träffa min dåvarande man(han var tre år äldre), gifta mig och skaffa barn och skilja mig under åren mellan 14 och 23. Jag tyckte att den åldersskillnaden på tre år var fullt tillräckligt!!! 

    Vad föräldrarna till flickan eller någon annan gör, förändrar inte på något sätt den 23-årige mannens ansvar!  
  • Anonym

    Fel är det ju det säger lagen,
    men om det inte ens är hon själv som ansåg sig "övertalad" utan föräldrarna så ser ja det som att föräldrarna säljer sin dotter. Hon är inte myndig, hon får inte själv ansvara för pengarna.


    Det är ju inte olagligt att sälja sex, det får man. Att köpa däremot är olagligt, så han hade fått fängelse ändå troligtvis.


    Så hjärnan är inte färdigt förrän 25, men man är myndig vid 18 och man får lagligt ha sex vid 15.


    Jag mena inte att ja håller med våldtäktsmän nu, så såna svar är onödig


    Sått vitt ja minns så sa inte ja till nån att ja va 14 det året ja fyllde 15...där kan det också finnas nåt att tänka på för alla de som direkt dömmer killen utan att ha all fakta.
    Ska man be om legetimation för att verkligen försäkra sig om att fyllde du igår o inte imorgon?


     


     

  • Anonym
    Anonym ((frågande)) skrev 2012-07-06 08:31:46 följande:

    Personligen så hade jag inte en tanke på att ragga på 14 åriga grabbar som 23 årig kvinna? Är det bara jag som tycker att det är sjukt att när det handlar om småflickor så kan det helt plötsligt ursäktas med att de är så "mogna för sin ålder"? Jävla skitsnack!


    /en fd "mogen" 14årig flicka


    Ha ha, nej exakt! När jag var 23 ville jag ha en MAN, inte ett barn.

    Och som svar på TS: Jag kan tycka det är ok att ha sex med en 14-åring som är redo för det. Om man själv är 14--15-16. Som lagen säger alltså.
  • Anonym

    Det är alltid sexuellt utnyttjande av barn om någon över 15 har sex med någon under 15. Det gäller även om en person som är 15 år och en dag har sex med någon som är 14 år och 364 dagar.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-05 22:38:34 följande:

    Finns en anledning till varför man är kallad myndig när man är 18 år och inte 14.


    Människans hjärna är inte ens fullt utvecklad när du fyllt 25 år...en utveckling tar tid och behöver respekteras.


    Människan är i behov av att hitta sig själv och därför är det oftast en identitetskris för de flesta tonåringar.


    Bekräftelse - uppmärksamhet - revolt mm.


    Han som 23 - åring borde till sin utveckling öch ålder inte se något utbyte med att träffa en 14åring!


     


    Bara rent hysteriskt att tycka detta är ok - man måste respektera individens olika stadier och mognadsprocesser i livet. Vi behöver inte människor som "rubbar" detta.


     


     


    Du är byxmydig när du är 15år då får du ha sex enligt lagen.
    18 år blir du mydig.

     Kan inte vara så kul att ha den stämpeln nu i papperna att man är dömnd för sex med barn .

    Alla har vi varit 14 år och de är en ålder man gör misstag,utforskar med mera de som kallas att vara tonåring.
    När man är 23 år så har du för hoppnings vis vuxit bort från det och kan skilja på vad man får och inte får göra.

    Så tycker de är bra att hennes föräldrar anmälde han, hade gjort likadant om de var min dotter.

     
  • Anonym
    ElinFalk85 skrev 2012-07-06 11:14:48 följande:
    ja det står ja, men hur vet DU att hon ville??? du vet tidningar kan ha fel.
    Det hade sex två gånger. hade de varit våldtäckt så hade stått. Domen kan du alltid läsa bara gå in och be om den :)
  • Anonym

    AnnaMolly: Nu har inte ja inte pluggat på nåt universitet i nåt land, men ja bor i Sverige o lyssnar på svenska nyheter, där de säger att om man säljer sex ska man betala skatt som alla andra jobb. - Tror ju inte att det skulle va nåt de pratar om om det är olagligt! Inget av det handlar om min åsikt, utan fakta i Svensk lag.

  • Anonym

    Haha, om du då läser mitt inlägg som hon citerar så är det vad ja skriver precis innan.... Varför upprepa det ja precis skrivit fast med andra ord?

  • Anonym
    ElinFalk85 skrev 2012-07-07 16:37:34 följande:
    men kära lilla vän, det sker MASSOR med våldtäker i vårt land, där gärningsmannen inte döms trots att rättsintyg och fällande bevis finns..... hart själv drabbats av det 2 ggr (blivit våldtagen 3ggr), båda de två fallen fanns en klar gärningsman, skador, sperma och bevis till tusen och såklart rättsitnyg som intygade skadorna...blev dom fällda...nej det gick inte ens till rättegång och det är tyvärr verkligheten för många våldtäksoffer.
    Läser du i texten så står de att han blev dömd. Då kan man gå in och be att få läsa om rättegången.
    Vet att inte alla döms och vet att många inte anmäler heller tyvärr. 
  • Anonym

    Tack Annamolly för att ja fick veta va ja tror. Alltid skönt att veta att det finns nån mer där ute i världen som vet va ja tror när ja inte vet det själv.

Svar på tråden sex med 14-åring, rätt eller fel??