• Thessen

Vad heter de papper man behöver ???

Undrar vad pappren heter som man behöver för att gifta sig och vart man skickar efter de ifrån??

• Svar på tråden Vad heter de papper man behöver ???
  • 2 0 1 2

Vi fick ingen vigselblankett hem med hinderprövningen, kanske är det olika om man gifter sig i en privat stiftelse som vi?

• chrpe

Hmm, får maila min präst också :)

• brudsnart

Sammtidigt som hinderprövningen kom så ska vigselintyget ligga där oxå:)

• 2 0 1 2

Nu blir jag lite nojjig. Pratar vi om samma papper? Alltså vigselblanketten där datum, tid och prästens namn står? För det har jag fått hemskickat från församlingen. Vi fick inget papper förutom hinderprövningen från skatteverket. Är det något annat jag ska ha, också?

• brudsnart

Jag har hinderprövningspapper och ett annat papper vigselintyg . Bägge skulle prästen ha, jag pratade med vår nyss.

• Cicci90

Vi fick också hem hindersprövning och vigselintyg från skatteverket, båda skickade vi till prästen.

• Aniara4
    2 0 1 2 skrev 2012-07-06 13:03:25 följande:

Nu blir jag lite nojjig. Pratar vi om samma papper? Alltså vigselblanketten där datum, tid och prästens namn står? För det har jag fått hemskickat från församlingen. Vi fick inget papper förutom hinderprövningen från skatteverket. Är det något annat jag ska ha, också?

Läs på länken ovan. Tillsammans med den godkända hindersprövningen får man en blankett från skatteverket som vigselförrättaren ska fylla i (oavsett om det är kyrklig eller borgerlig vigsel) och skicka in.

Det du beskriver låter snarare som en bokningsbekräftelse från församlingen.

Är du alldeles säker på att det inte låg något mer i kuvertet från skatteverket?

För tydlighetens skull (för alla som läser och eventuellt är osäkra), man får ju alltså papper i två omgångar från skatteverket, om man inte skriver ut ansökningsblanketten själv från hemsidan. Först får man en ANSÖKAN om hindersprövning, som kommer tillsammans med anmälan om namnbyte. Den ska båda fylla i och skicka in till skatteverket. De kollar så att allting stämmer, och skickar sedan ett intyg om godkänd hindersprövning (eller något i den stilen), tillsammans med vigselintyget som vigselförrättaren ska fylla i. Båda papperen ges till vigselförrättaren.

Det låter mycket märkligt att de skulle skicka ut ett intyg om hindersprövning utan att bifoga vigselintygsblanketten. Ring och fråga i så fall!
  • 2 0 1 2
    Aniara4 skrev 2012-07-07 10:02:31 följande:
    Läs på länken ovan. Tillsammans med den godkända hindersprövningen får man en blankett från skatteverket som vigselförrättaren ska fylla i (oavsett om det är kyrklig eller borgerlig vigsel) och skicka in.

Det du beskriver låter snarare som en bokningsbekräftelse från församlingen.

Är du alldeles säker på att det inte låg något mer i kuvertet från skatteverket?

För tydlighetens skull (för alla som läser och eventuellt är osäkra), man får ju alltså papper i två omgångar från skatteverket, om man inte skriver ut ansökningsblanketten själv från hemsidan. Först får man en ANSÖKAN om hindersprövning, som kommer tillsammans med anmälan om namnbyte. Den ska båda fylla i och skicka in till skatteverket. De kollar så att allting stämmer, och skickar sedan ett intyg om godkänd hindersprövning (eller något i den stilen), tillsammans med vigselintyget som vigselförrättaren ska fylla i. Båda papperen ges till vigselförrättaren.

Det låter mycket märkligt att de skulle skicka ut ett intyg om hindersprövning utan att bifoga vigselintygsblanketten. Ring och fråga i så fall!

Informationen på den blanketten jag fått från församlingen är;

Våra namn och personnummer

Vilken församling vi tillhör

var vi ska vigas

datum och klockslag för vigseln

Vigselförrättarens namn

Samt en underskift av damen på församlingen som skrev ut och skickade oss pappret.

Är det inte det du menar då?

• Aniara4
    2 0 1 2 skrev 2012-07-07 16:31:16 följande:

var vi ska vigas

Vigselförrättarens namn

Samt en underskift av damen på församlingen som skrev ut och skickade oss pappret.

Nej, det låter som en bekräftelse av att ni har bokat vigseln.

Det vigselintyg som ska skickas till Skatteverket får ni från Skatteverket, tillsammans med intyget om godkänd hindersprövning. Det är en blankett där vigselförrättaren ska intyga att hen har vigt er och att det gick rätt till, den ska alltså fyllas i efter vigseln, för att intyga att den har skett, och skrivas under av vigselförrättaren.
  • 2 0 1 2
    Aniara4 skrev 2012-07-08 11:21:33 följande:
    Nej, det låter som en bekräftelse av att ni har bokat vigseln.

Det vigselintyg som ska skickas till Skatteverket får ni från Skatteverket, tillsammans med intyget om godkänd hindersprövning. Det är en blankett där vigselförrättaren ska intyga att hen har vigt er och att det gick rätt till, den ska alltså fyllas i efter vigseln, för att intyga att den har skett, och skrivas under av vigselförrättaren.

Men, ja?

Så här står det;

Svenska kyrkan

Vigselblankett

Martin Luthers församling blanketten åter till ******* församling

FÖR VIGSELN MELLAN

våra personnummer, namn, fullständiga adress.

Utskriftsdatum, signatur av utfärdaren.

INTYG OM HINDERPRÖVNING utfärdat av skatteverket i;

Datum: Dnr: Giltig tom:

VIGSEL

Datum: 2012 - 07 - 21 Tid: 15.00 Församling: ******** församling

Plats S:t O Kapell

Vigselpräst: **** ********* ******

Pastorat/församling: ********** ***********

Prästens namnteckning :::::::::::::::::::::::::::::::: Prästens telefonnummer::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Aviserat till skatteverket i: Datum: Signatur

Notering: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Psalmer::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Musik::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Församlingsexpeditionens anteckningar

Inkom::::::::::::::::::::::: Registrerat i kyrkobokföringen::::::::::::::::::::::::::::: Registrerat av:::::::::::::::::::::::::::::

Typ så ser vår blankett ut. Jag hittar inte någon på skatteverkets hemsida? Vi har verkligen inte fått någon från skatteverket.

• 2 0 1 2
    2 0 1 2 skrev 2012-07-09 11:15:48 följande:

Men, ja?

Så här står det;

Svenska kyrkan

Vigselblankett

Martin Luthers församling blanketten åter till ******* församling

FÖR VIGSELN MELLAN

våra personnummer, namn, fullständiga adress.

Utskriftsdatum, signatur av utfärdaren.

__________________________________________________ __

INTYG OM HINDERPRÖVNING utfärdat av skatteverket i;

Datum: Dnr: Giltig tom:

__________________________________________________ __

VIGSEL

Datum: 2012 - 07 - 21 Tid: 15.00 Församling: ******** församling

Plats S:t O Kapell

Vigselpräst: **** ********* ******

Pastorat/församling: ********** ***********

Prästens namnteckning :::::::::::::::::::::::::::::::: Prästens telefonnummer::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::

Aviserat till skatteverket i: Datum: Signatur

__________________________________________________ ________________

Notering: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Psalmer::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Musik::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

__________________________________________________ _________________

Församlingsexpeditionens anteckningar

Inkom::::::::::::::::::::::: Registrerat i kyrkobokföringen::::::::::::::::::::::::::::: Registrerat av:::::::::::::::::::::::::::::

Typ så ser vår blankett ut. Jag hittar inte någon på skatteverkets hemsida? Vi har verkligen inte fått någon från skatteverket.

Jag bara ljuger! Vi har visst fått ett sådant, det ligger ju här. Glöm allt jag skrev!
  • Drullen
    2 0 1 2 skrev 2012-07-07 16:31:16 följande:

var vi ska vigas

Vigselförrättarens namn

Det pappret ska prästen oxå ha, de ville skicka det hem till oss oxå, men ja sa att de lika gärna kan skicka det direkt till prästen. Det skulle hon göra.

Från skatteverket:
    Hinderprövan
    Vigselintyg

Från Församlingsexpedition
    Vigselblankett

Alla de ska prästen ha.

• 2 0 1 2
    Drullen skrev 2012-07-09 11:53:46 följande:

Det pappret ska prästen oxå ha, de ville skicka det hem till oss oxå, men ja sa att de lika gärna kan skicka det direkt till prästen. Det skulle hon göra.

Från skatteverket:
    Hinderprövan
    Vigselintyg

Från Församlingsexpedition
    Vigselblankett

Alla de ska prästen ha.

Japp, nu har jag samlat ihop allt. Vi ringde dock i förra veckan återigen till församlingen och fick ny vigselblankett eftersom det är två präster som jobbar samma vecka vi gifter oss och vi hade fått fel präst på vårt papper. Nu är dock allt i ordning! Blev riktigt rädd där ett tag, jag hade inte alls lagt märke till att vi fått ett vigselintyg och trott att allt var i ordning.
  • Aniara4
    2 0 1 2 skrev 2012-07-09 11:24:22 följande:
    Jag bara ljuger! Vi har visst fått ett sådant, det ligger ju här. Glöm allt jag skrev!
    Ha ha, jag tänkte väl! Skrattande

Jag tror man kan ge det till vigselförrättaren i samband med vigseln, men det kan ju kännas skönt att göra det i förväg så slipper man tänka på det sen och riskera att glömma det med allt annat man har att tänka på den dagen.
  • 2 0 1 2
    Aniara4 skrev 2012-07-09 21:57:46 följande:
    Ha ha, jag tänkte väl! Skrattande

Jag tror man kan ge det till vigselförrättaren i samband med vigseln, men det kan ju kännas skönt att göra det i förväg så slipper man tänka på det sen och riskera att glömma det med allt annat man har att tänka på den dagen.
    Vi tar med alla pappren när vi träffar henne några dagar innan vigseln. Ja, jag blev snurrig eftersom vi har en extra blankett som heter snarlikt, men skönt att ha fått reda ut det (med er hjälp)!
Svar på tråden Vad heter de papper man behöver ???