Vad heter de papper man behöver ???
Undrar vad pappren heter som man behöver för att gifta sig och vart man skickar efter de ifrån??
Undrar vad pappren heter som man behöver för att gifta sig och vart man skickar efter de ifrån??
Hinderprövningen ansöker du om hos skatteverket, blanketter finns på hemsidan. Denna är bara giltig i fyra månader (rätta mig någon om jag har fel?) och därför får man vara noga med att inte ansöka för tidigt. Till skatteverket anmäler du också namnbyte - det rekommenderas att man skickar in namnbytesblankett samtidigt som hinderprövningen. Vigselblankett ska man också ha, vi fick beställa den från vår församling. Den skickar vigselförrättaren in påskriven efter vigseln.
Intyg om vigsel brukar komma samtidigt som godkänd hindersprövning och den skickar (om det är kyrkligt vigsel) församlingen in efter vigseln. Vigselblanketten är församlingens underlag och den brukar normalt inte brudparet ha, utan de som hanterar vigseln i en församling.
Vaddå ska man ordna med en vigselblankett själv?
"Ansök om hindersprövning genom att fylla i Skatteverkets blankett SKV 7880 och lämna den till Skatteverket. När hindersprövningen är klar får ni ett intyg om hindersprövning och ett vigselintyg av Skatteverket. Intygen skickas hem till er och gäller i fyra månader. Ni ska ta med intygen till vigselförrättaren som sedan fyller i vigselintyget och skickar det till Skatteverket."
www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskappartnerskap/forevigselnhindersprovning.4.76a43be412206334b89800020477.html
Ja men hindersprövning har fått fått godkänd så de papprena har redan prästen samt namnbytet. Har jag gjort rätt då? :)
När du får din hindersprövan så får du samtidigt intyg om vigsel. Ge da papperna till din vigselförrättare.
Kan slappna av :) Alla papper i rätt hand !!!