• Tveket

Behöver tips på dukning av smala bord

Nån som har lite tips på dukning och dekorationer för smala bord? Borden i lokalen vi ska vara i är bara 70 cm breda. Innan jag insåg att de var så smala hade jag tänkt att ha vita dukar med sizoweb/sizoflor i lila som löpare, lite ljus, några mindre blomarrangemang (typ blommor i vas) samt lite murgröna liggandes på bordet. Men det känns helt fel med löpare på så smala bord! Vad ska man ha istället? Vita dukar och vita linne servetter finns i lokalen så det är tänkt att vi ska använda dem, men sen då? Nån som har nåt förslag på dukning och dekorationer? Gärna med lila i. Har försökt googla men får inte fram nåt vettigt. Nån som har lite tips och idéer?

• Svar på tråden Behöver tips på dukning av smala bord
  • Chicita
    Tveket skrev 2012-07-03 21:36:10 följande:
    Du tror inte det skulle se plottrigt ut med en smal sisoflor löpare i nån mellan lila nyans? Och till det höga vaser och en tunn sträng av murgröna? Har tittat mycket på Daniiels bilder men vi kommer ha liggande servetter så jag tror vår dukning kommer se kalare ut än bilderna om man inte blandar in lite mer färg...
    Nej det tror jag inte... och som sagt, om du tycker att det ser snålt ut så klipp fyrkanter och lägg under tallrikarna (typ som ruter ess, med spetsen mot gästen)
  • Tveket

"Ruter ess" dukning var ju inte heller nåt dumt förslag! Tror jag måste sova på saken och låta det sjunka in lite och kanske göra en enklare provdukning imorgon. Tack för alla tipsen!! =)

• Chicita

Det viktigaste är nog att du får det proportionerligt.
    Om du väljer smalare löpare eller något under tallrikarna, eller bara mer färg i ljushållare, blommor mm spelar nog mindre roll Glad 

• PoS
    Chicita skrev 2012-07-03 21:13:29 följande:
    Hehe... ja jag och daniiel har oftast samma åsikter så jag tror inte det spelar så stor roll vem du nämner Tungan ute

haha, jag läste nog i någon annan tråd precis innan och det "brukar" ju ofta finnas tips och idéer från båda er så jag blandade nog ihop vem som skrivit var...

TS: Tror också att en smal (alltså jättesmal) sträng av floret kan funka med murgröna på och vaser som typ på Daniiels bilder. Det blir nog väldigt fint!

• daniiel

Jag hade nog hellre valt att göra smala löpare av sisofloret än murgröna. Jag tycker att murgrönan kan bli lite väl mkt, speciellt när man har så smala bord. Du ser ju på våra bilder att där tallrikarna och glasen är, så ryms det nästan inget emellan alls. Därför står det varannan blomvas och varannan ljusstake mellan gästerna så att säga.

Med lila sisoflor som löpare (som nog kan bli väldigt fint om du gör det smalt), så tror jag genomskinliga vaser med lila rosor och kanske någon mer blomma skulle bli fint. Tex dessa vaserna, www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40113180/ som jag personligen är barnsligt förtjust i är väldigt fina. Och det ryms mer än bara en blomma i de vaserna. Till det kan du sedan ha antingen genomskinliga ljushållare eller lila. Eller varför inte ett vitt blockljus med lila band runt? Eller ett lila blockljus? Jag tycker det här var väldigt fint, www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70222154/ och då räcker det ju med bara ett ljusfat under www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90064196/

Såhär brukar jag tex använda mina ikea-vaser, med lila syren och lila lupiner samt lite grönt. Det blir väldigt lagom tycker jag :)

Det behövs inte så mycket prylar och saker för att få in färg och göra det fint. När det gäller sånt här, så tycker jag alltid att "less is more" faktiskt. Ofta ser det bara plottrigt ut då. Där är ju smaken som baken såklart.
  • daniiel
    PoS skrev 2012-07-03 19:57:30 följande:
    Haha chicita skrev jag men menade naturligtvis daniiel... går inte att citera på mobilen. My bad!!
    Chicita skrev 2012-07-03 21:13:29 följande:
    Hehe... ja jag och daniiel har oftast samma åsikter så jag tror inte det spelar så stor roll vem du nämner Tungan ute
    Haha som Chicita skriver, så brukar vi oftast ha väldigt lika åsikter, så det spelar inte någon större roll :P
  • Tveket

Oj vilka fina vaser, och va billiga!! =O  Tror det får bli en tripp till IKEA i helgen! =) 

• 20100805

Du kan kolla i mina bilder hur vår dukning var, hade också smala bord så man kunde inte ha mycket dekorationer... Vi hade vita dukar med smala (30cm) lila löpare med diamantkonfetti och vid varje bord tre Galej-ljushållare från Ikea med värmeljus i två av dem och en "avklippt" ros i en. Servetter hade vi stora vita som vi vikt så att dem hade en ficka (vikning finns på Dunis hemsida) och silverfärgade små servetter i "fickan". Svårt att förklara... Om du är intresserad av lila löpare, se köp&sälj annonserna ;)

• lordoz

Om du är orolig, så provduka hemma.... Du kanske inte har något bord själv som är 70 cm, men vik en vit duk så den blir 70 cm så ser du ju vilken yta det är du har att spela på..

Annars instämmer jag med kommentarerna ovan!

• Tilda93

Så här kommer vi har våran dukning(endast provdukat)
    Och bordet kommer vara mycket smalare, och löparen i mitten kommer vara ca 15-20 cm breda
    Våra bord kommer att vara 60*220 var! men kommer ha som ett U eller liknande!
    och Andra blockljus och levande blommor :)

• Madreh73

Ställer min fråga här för jag hittar inte...

Finns det nån som har bild på dukning i Ljusgrönt, och rosa med lite oranga inslag??

Tipsa mgi gärna om dom bilderna isf!!

Behöver ltie inspiration till min dukarinna så jag har nåt att visa, har köpt det jag ska ha med i dukningen men har inga bilder, bara i skallen. Foten i munnen

Boden är 70*120 cm, det får plats 4 per sida.

Jag har köpt:
    Vita knoppalakan
    Organzaväv (eller om det heter nåt annat, sånt där nät iaf till löpare, och täntke dela dom på mitten för dom är lite breda) Limegrön
    Ikeavaser (snärtig) Glas
    servetter med tryck (våra namn och datum med hjärtan på) Limegröna
    Ljuslyktor till värmeljus (Galej)
    Glasskålar att ha lite blommor och flytljus i

Sen tillkommer blommorna:
    Germini: Fuschia och Orange
    Santini: Limegröna

Skulle ev ha lite bling att strö ut på löparen oxå men har inte bestämt mig än.

Tips nån. eller om ni hittar några bra bilder vi kan sno lite ideér ifrån??

Svar på tråden Behöver tips på dukning av smala bord