• Dahnsd­otter
    Äldre 3 Jul 15:30
    3899 visningar
    9 svar
    9
    3899

    Hjälp! Vi vet inte vad vi ska heta!

    Jag och min sambo planerar att gift oss, skall förlova oss senare i sommar. Men en diskussion som ofta kommer upp är efternamn!


    Jag vill inte ta hans efternamn då jag tycker att det är lite tråkigt. Och han kan inte ta mitt efternamn då det är väldigt personligt och taget som jag endast delar med min syster Jag har även ett mellannamn från min styvpappa men det tror jag inte är "lagligt" att ta. Vi har försökt hitta på egna namn men kommer inte på något bra. Kan vi mixa ihop våra efternamn på ett fint sätt? Mitt mellannamn och hans efternamn då, mitt efternamn kommer jag behålla som mellannamn om man får det)


    Tips, idéer?


    Vi heter:


    Victoria Källqvist Dahnsdotter & Tobias Åberg


     


    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Hjälp! Vi vet inte vad vi ska heta!
  • Amor in aetern­um
    Äldre 3 Jul 15:33
    #1

    Varför inte behålla era efternamn? Bara för att ni gifter er så behöver ni inte byta namn. Jag dividerade fram och tillbaka var också väldigt osäker på om jag skulle byta eller inte men valde att ha mitt efternamn som mellannamn och ta hans som efternamn.

  • Äldre 3 Jul 15:36
    #2

    Om det är Källqvist och Åberg ni vill mixa så vet jag inte om ni får det. Möjligtvis Åqvist ´, men alla andra kombinationer jag kommer på finns redan. Och vill man ta ett namn som redan finns så måste man väl ha tillåtelse av andra som har det att ta det namnet? Eller hur var det nu? (har inte bytt själv, har bara läst om reglerna här inne av andra som ska byta).

    Jag tycker ju inte att Åberg är mindre tråkigt än Källqvist faktiskt....
    Och Åberg Dahnsdotter låter lika bra som Källqvist Dahnsdotter i mina öron Flört 

  • Äldre 3 Jul 16:00
    #3

    Håller helt med Chicita.

  • Odium
    Äldre 3 Jul 16:38
    #4

    Vill man ha ett nybildat efternamn får man inte ta något som finns eller något som LÅTER som något som redan finns.. T ex Åqvist kanske inte men finns åhqvist eller åquist är det inte heller godkänt.

    I övrigt tycker jag som chichita.

  • 101112
    Äldre 3 Jul 17:55
    #5

    Eller om ni väljerb ditt andra efternamn så tex Dahnå kanske

  • Äldre 3 Jul 18:03
    #6

    Eller så tar du bort Källqvist helt och heter Victoria Dahnsdotter Åberg, med Åberg som efternamn. Jag tycker absolut inte att det är något fel på det efternamnet, inte tråkigt alls.


  • Äldre 3 Jul 19:09
    #7

    Källqvist och Åberg är ju inga ovanliga efternamn. Dotternman finns det ju en del som har. Så....Mina förslag finns redan skriva ovan.

  • Dahnsd­otter
    Äldre 3 Jul 23:44
    #8

    Ja, det kanske är för att Åberg låter så ovant med mitt namn ^^.


    Men Dahnsdotter skall jag ha som mellannamn, det är redan bestämt. Jag tror ni har övertalat mig, det låter nog inte så dumt med Dahnsdotter Åberg.. ;)

  • Äldre 3 Jul 23:48
    #9
    Dahnsdotter skrev 2012-07-03 23:44:53 följande:

    Ja, det kanske är för att Åberg låter så ovant med mitt namn ^^.


    Men Dahnsdotter skall jag ha som mellannamn, det är redan bestämt. Jag tror ni har övertalat mig, det låter nog inte så dumt med Dahnsdotter Åberg.. ;)


    Nej, låter inte dumt alls. Jag tycker det låter bra tillsammans :)
Svar på tråden Hjälp! Vi vet inte vad vi ska heta!