• Lotta4488

    Bar med självkostnadspris???

    Jag och min sambo gifter oss nästa vår=)
    Vi har en budget på ca 100 000:- Men försöker få ner kostanden så gott det går.

    Vi kommer ha 100 gäster. Vi kommer ha busstransporter till/från festen, 3 rättersmiddag, bjuda på alkohol till maten och fördrink. Sen var vi inne på att ha öppenbar men har kommit fram till att köpa alkhol till 100 pers blir väldigt dyrt och att åka till tyskland känns bara jobbigt.

    Är det "snålt" med bar till självkostnadspris? Om man tar 10kr för allt? Men bjuder på allt annat?

  • Svar på tråden Bar med självkostnadspris???
  • Tokig

    Vi har ungefär samma upplägg som ni fast vi gifter oss borligt utanför festlokalen (vid sjön). Vi kommer Bjuda på fördrink, snittar, trerätters middag med tillhörande dryck, men efter vi rest oss från bordet så kommer det vara upp till var och en att köpa det de vill dricka.

    Vi har helt enkelt inte möjlighet att betala för en öppen bar för 100 personer. Jag känner inte på något sätt att vi är snåla för det. Om någon mot förmodan skulle tycka det så kan de ju alltid dricka vatten ;) Inget alkoholintagstvång liksom.

    Om ni ska ha en bar till självkostnadspris med Systemetpriser så bör ni nog åtminstone ta en 20a per drink/öl/vin annars går ni back. Tänk på att skriva i inbjudan eller liknande att era gäster ska ta med sig kontanter!

  • Anneli256

    Med tanke på dom planer ni har för övrigt så tycker jag absolut inte att det är snålt tvärt om. Dessutom så är ju priserna tex 10 kr för en öl eller cider lägre än systembolagets priser..Mitt svar är definitivt att det är väldigt givmilt spec med tanke på bussning osv.. Är det inte svindyrt att hyra en hel buss? dessutom till hundra pers.. räcker det med en? NYfiken bara!

  • daniiel

    Nej nej, inte alls snålt. Med tanke på hur många gäster det är och att ni bjuder på allt annat, så tycker jag inte att ni ska känna så. Var annars kan de köpa vin/öl för 10kr? Det är billigt! Jag skulle inte ta illa upp över att betala ännu mer, skulle ändå inte kännas snålt.


  • Lotta4488
    Anneli256 skrev 2012-07-02 13:47:36 följande:
    Med tanke på dom planer ni har för övrigt så tycker jag absolut inte att det är snålt tvärt om. Dessutom så är ju priserna tex 10 kr för en öl eller cider lägre än systembolagets priser..Mitt svar är definitivt att det är väldigt givmilt spec med tanke på bussning osv.. Är det inte svindyrt att hyra en hel buss? dessutom till hundra pers.. räcker det med en? NYfiken bara!
    Vi hyr två bussar för 7000:-, dom åker ca 3 mil till festen och 3 mil från festen. Trodde det skulle vara dyrare men det var det inte!
  • Chicita

    Bara dom vet om att dom ska ta med plånboken så är det väl ingen fara Glad
    Vi hade också betalbar och ingen protesterade. Även om vi tog 20:- per dryck för allt med alkohol och inget alls för allt alkoholfritt

  • Bride01

    Vi fick betala vår dricka när vi var på bröllop i april.. Brudparet bjöd på 2 glas vin och en flaska vatten. Ville man ha mer fick man betala själv. Och det tycker jag är ok. Sedan att en flaska vin med skruvkorg kostade 375 kr är en annan femma. Man tycker att de borde ha förhandlat lite mer med lokalen.Men,men...

  • Chicita
    Bride01 skrev 2012-07-02 21:27:30 följande:

    Vi fick betala vår dricka när vi var på bröllop i april.. Brudparet bjöd på 2 glas vin och en flaska vatten. Ville man ha mer fick man betala själv. Och det tycker jag är ok. Sedan att en flaska vin med skruvkorg kostade 375 kr är en annan femma. Man tycker att de borde ha förhandlat lite mer med lokalen.Men,men...


    Om det är ett ställe med serveringstillstånd (alltså att man inte får ta med egen alkohol) så får dom inte ge några rabatter på alkohol. Det är ett lagbrott att göra det.
  • AnnL

    Vi skrev i vår praktiska info att vi skulle ha betalbar till självkostnadspris. Vår toastmadame har också skickat ut ett sms till alla gäster med lite påminnelser bla  att dom ska komma ihåg att ta med småpengar till baren.


    Däremot har vi inte satt några priser än, gissar att det blir lite olika, för en öl från tyskland är ju betydligt billigare än en drink. Vi får klura på det...


     

  • annapanna01

    Vi gifter oss nu på lördag, ca 60 pers på festen. Vi har gjort dryckesbiljetter med 5 glas vin/öl/cider på varje för 100kr, dvs 20kr för ett glas. Vi bestämde att inte ha någon sprit efter avecen då vi vill försöka att hålla nere fyllan litegrann. Det vi bjuder på i dryckesväg är fördrink, dryck till maten samt avec till kaffet. Jag tycker iaf det räcker, dels för att det blir för dyrt att bjuda på allt samt det jag nämnde tidigare ang fylla.

    Vad tycker ni?

  • Tokig
    Chicita skrev 2012-07-02 21:41:02 följande:
    Om det är ett ställe med serveringstillstånd (alltså att man inte får ta med egen alkohol) så får dom inte ge några rabatter på alkohol. Det är ett lagbrott att göra det.
    Så länge de ger samma rabatt för hela sortimentet så är det inget lagbrott. Alltså om en bar har after work med after work priser så måste allting vara nedsatt proportionellt. Allt från starköl, till alkoholfritt till maten. Nu är det ju ingen som gör det men om man ska vara noga med lagen.
Svar på tråden Bar med självkostnadspris???