• funnybunny84

    Kuvertbröllop!

    jag och min m2b har bestämt oss för ett picknick bröllop MEN han vill inte ha några presenter utan vill att alla gäster ska ge en litten summa.....han fick idén från en arbetskamrat till honom som ska gifta sig om en månad och dom ska ha ett kuvertbröllop och vill att vi ska göra likadant!

    men jag vet inte...låter det inte som att man är snåla då? hur gör man? hur ska jag skriva det i inbjudan?

    känner mig lite förrvirrad för jag har aldrig hört talas om kuvertbröllop.

  • Svar på tråden Kuvertbröllop!
  • Marylojs

    Alla gör ju som de vill, men jag hade inte kunnat tänka mig ett kuvertbröllop. Vad menar ni förresten med picknickbröllop? Ska alla ha med sin egen picknickkorg? Vad är det då meningen att kuvertavgiften ska gå till? 

  • funnybunny84

    tanken från början var att alla gäster kommer få sitta på en picknickfilt under vigseln och på varje filt så sitta 4 personer och varje filt ska få en egen pciknick kort med lite god mat och dricka
    min sambo verkligen inte vill ha några presenter och vill att vi ska kombenera detta på något viss,
    som sagt jag känner mig förvirrad...vet inte hur jag ska kombenera det eller hur jag ska gå till väg....

  • Chicita

    Picknickbröllop med kuvertavgift? 

    Njaa... det känns som att man måste betala "entreavgift" för att få sitta på gräset *typ* Obestämd 
    Kuvertavgift funkar bra om man har en dyrare middag (eller tja dyr och dyr, tanken är att gästerna ger ett bidrag till mat och dryck genom kuvertavgiften. Man tar alltså inte betalt för hela kostnaden). 

  • Marylojs

    Man kan ju avböja presenter utan att ta en kuvertavgift. 

    Jag tycker idén med picknickbröllop låter supermysig, men kuvertavgift för det känns väldigt märkligt.

    I ert fall hade jag nog då uttryckt mig så att "vi undanber oss presenter, men om ni verkligen vill ge något så önskar vi oss i sådana fall ett bidrag till X eller presentkort på x butiken" 

  • Chicita
    funnybunny84 skrev 2012-06-27 15:58:24 följande:
    tanken från början var att alla gäster kommer få sitta på en picknickfilt under vigseln och på varje filt så sitta 4 personer och varje filt ska få en egen pciknick kort med lite god mat och dricka
    min sambo verkligen inte vill ha några presenter och vill att vi ska kombenera detta på något viss,
    som sagt jag känner mig förvirrad...vet inte hur jag ska kombenera det eller hur jag ska gå till väg....
    Om ni inte vill ha presenter så säg det rent ut. 
    Alternativt kan ni kanske formulera det som så här:

    Er närvaro är allt vi önskar på vår stora dag.
    Men för er som absolut vill ge oss något så tar vi tacksamt emot en slant som går till mat och dryck under kvällen.
    Detta sätts enklast in på konto nr: nystartat konto.

    (Kolla inte vilka som sätter in pengar bara eller hur mycket dom sätter in för det kan göra att ni ser folk med andra ögon efter detta) 
    Om ni får in pengarna i förväg så kan ni ju lägga det på att pimpa mat och dryck lite liksom 
  • funnybunny84

    jag tycker inte att det känns fel men sambon är envis just nu om det Rynkar på näsan 
     

  • funnybunny84
    Chicita skrev 2012-06-27 16:04:08 följande:
    Om ni inte vill ha presenter så säg det rent ut. 
    Alternativt kan ni kanske formulera det som så här:

    Er närvaro är allt vi önskar på vår stora dag.
    Men för er som absolut vill ge oss något så tar vi tacksamt emot en slant som går till mat och dryck under kvällen.
    Detta sätts enklast in på konto nr: nystartat konto.

    (Kolla inte vilka som sätter in pengar bara eller hur mycket dom sätter in för det kan göra att ni ser folk med andra ögon efter detta) 
    Om ni får in pengarna i förväg så kan ni ju lägga det på att pimpa mat och dryck lite liksom 
    Marylojs skrev 2012-06-27 16:02:35 följande:
    Man kan ju avböja presenter utan att ta en kuvertavgift. 

    Jag tycker idén med picknickbröllop låter supermysig, men kuvertavgift för det känns väldigt märkligt.

    I ert fall hade jag nog då uttryckt mig så att "vi undanber oss presenter, men om ni verkligen vill ge något så önskar vi oss i sådana fall ett bidrag till X eller presentkort på x butiken" 
    tack för era synpunker nu har jag lite mer argument emot honom och kan komma med era förslag.....det ni kom med låter så mkt bättre än hans.
     
  • ajmb

    Vi kommer att ha kuvertbröllop...om ca en månad ;)
    Vi har beslutat att avsäga oss bröllopspresenter och ber de inbjudna att betala kuvertavgift 300kr/vuxen och 150kr/barn.

    Tänk på att kuvertavgiften inte får ligga för högt om ni ska ha picnick. Det kan bli lite miner om den ligger för högt.
     
    Ditt val med picnick bröllop låter helt underbart.

    Lycka till 

  • Chicita
    funnybunny84 skrev 2012-06-27 16:06:51 följande:
    Marylojs skrev 2012-06-27 16:02:35 följande:
    Man kan ju avböja presenter utan att ta en kuvertavgift. 

    Jag tycker idén med picknickbröllop låter supermysig, men kuvertavgift för det känns väldigt märkligt.

    I ert fall hade jag nog då uttryckt mig så att "vi undanber oss presenter, men om ni verkligen vill ge något så önskar vi oss i sådana fall ett bidrag till X eller presentkort på x butiken" 
    tack för era synpunker nu har jag lite mer argument emot honom och kan komma med era förslag.....det ni kom med låter så mkt bättre än hans.
    Hoppas du får honom att inse att det finns andra alternativ. 
    I värsta fall kan ni göra er osams med era vänner och släktingar annars om dom känner att dom betalt "dyra pengar" och sen "bara" får en picknick...

    Picknickbröllop kan vara supermysiga annars. Synd att förstöra stämningen för att några känner sig lurade på konfekten så att säga.
    När det gäller kuvertavgift så brukar det också falla bort en del personer som inte vill gå av principen "jag vill inte betala för något jag bjuds in till"
  • funnybunny84
    Chicita skrev 2012-06-27 16:11:59 följande:
    Hoppas du får honom att inse att det finns andra alternativ. 
    I värsta fall kan ni göra er osams med era vänner och släktingar annars om dom känner att dom betalt "dyra pengar" och sen "bara" får en picknick...

    Picknickbröllop kan vara supermysiga annars. Synd att förstöra stämningen för att några känner sig lurade på konfekten så att säga.
    När det gäller kuvertavgift så brukar det också falla bort en del personer som inte vill gå av principen "jag vill inte betala för något jag bjuds in till"
    det är så jag känner....
Svar på tråden Kuvertbröllop!