• M04081­2J
    Äldre 23 Jun 11:01
    3616 visningar
    7 svar
    7
    3616

    Hjälp oss välja efternamn! :)

    Gjorde en annan tråd med samma syfte,  Skäms men insåg att det borde varit omröstningstråd! Nytt försök! Cool

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-23 11:04
    Alla namn är släktnamn. Inga påhittade alltså.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp oss välja efternamn! :)
  • Äldre 23 Jun 11:06
    #1

    Jag valde Nyström av den enkla anledningen att det är det enda av de där som jag tycker låter som ett efternamn. Guldbrandsen tycker jag låter väldigt konstigt och det är svårt att säga. Solbakken låter som ett industri- och handelsområde som finns här i stan som heter Solbacken, därför accossierar jag namnet med det. Rosborg tycker jag också lät lite konstigt. Smaken är ju dock som baken :)


  • M04081­2J
    Äldre 23 Jun 11:10
    #2
    daniiel skrev 2012-06-23 11:06:28 följande:
    Jag valde Nyström av den enkla anledningen att det är det enda av de där som jag tycker låter som ett efternamn. Guldbrandsen tycker jag låter väldigt konstigt och det är svårt att säga. Solbakken låter som ett industri- och handelsområde som finns här i stan som heter Solbacken, därför accossierar jag namnet med det. Rosborg tycker jag också lät lite konstigt. Smaken är ju dock som baken :)
    Va kul med lite tankar:) Har hetat Gulbrandsen hela mitt liv (är norsk) och nackdelen är ju just att man ofta får förklara det två ggr innan det sitter. Men får också höra ofta att jag har ett vackert efternamn. 
    Tack för svaret :) 
  • Anneli­256
    Äldre 23 Jun 15:31
    #3

    Jag tyckte faktiskt först Solbakken, men när jag läste daniiels inlägg så backar jag nog där, tänkte inte på det..Däremot tyckte jag Gulbrandsen låter fint.

  • M04081­2J
    Äldre 23 Jun 15:42
    #4
    Anneli256 skrev 2012-06-23 15:31:34 följande:
    Jag tyckte faktiskt först Solbakken, men när jag läste daniiels inlägg så backar jag nog där, tänkte inte på det..Däremot tyckte jag Gulbrandsen låter fint.
    Va kul! Tack för det :)
  • Äldre 23 Jun 15:45
    #5
    M040812J skrev 2012-06-23 11:10:59 följande:
    Va kul med lite tankar:) Har hetat Gulbrandsen hela mitt liv (är norsk) och nackdelen är ju just att man ofta får förklara det två ggr innan det sitter. Men får också höra ofta att jag har ett vackert efternamn. 
    Tack för svaret :) 
    Ah okej. Ja, det låter mer norskt än svenskt, även om jag inte alls är insatt i norska namn och efternamn :P Jag kan dock tänka mig att kan få upprepa det någon gång extra för oss svenskar :P Jag tycker inte alls att det är fult, men som sagt, jag är mer van vid Nyström som efternamn ;)

    Vilket namn tycker ni bäst om? :)
  • MrsH
    Äldre 23 Jun 15:53
    #6

    Nä behåll du ditt Gulbrandsen, de är ju jättefint!!  Varför ta tråkiga svenska Nyström:)

  • M04081­2J
    Äldre 23 Jun 16:17
    #7
    daniiel skrev 2012-06-23 15:45:44 följande:
    Ah okej. Ja, det låter mer norskt än svenskt, även om jag inte alls är insatt i norska namn och efternamn :P Jag kan dock tänka mig att kan få upprepa det någon gång extra för oss svenskar :P Jag tycker inte alls att det är fult, men som sagt, jag är mer van vid Nyström som efternamn ;)

    Vilket namn tycker ni bäst om? :)
    Jag är älskar mitt efternamn. Men min m2b har varit totalt inställd på att behålla sitt (Nyström) han har inte riktigt hängt med i trenden att man kan välja själv ;) De andra två är alternativ om vi ska göra det hela rättvist och skippa båda, då är de släktnamn vi kan tänka oss. :) Jag gillar Solbakken, men det är nog för att jag vill behålla någon typ av anknytning till mitt ursprung. 
Svar på tråden Hjälp oss välja efternamn! :)