• CoG

    Umebrudar 2013

    Det är ett tag kvar...
    Men kanske har vi blivit några från Umeå och dess närliggande byar här inne som gifter sig 2013?

  • Svar på tråden Umebrudar 2013
  • CoG

    Vad kul att du också är med på fika!


    Kotthare skrev 2012-10-07 22:08:44 följande:
    Hej brudar (to be!)

    Bröllop 20 juli 2013 i Västerås
    Jag heter Johanna, är 25 år och lärare. Ska gifta mig med min Markus, 27, från Norrbotten.
    Bröllopet blir av i Västerås, där jag är född och uppvuxen.
    Jag hänger gärna med på en bröllopsfika!
  • Kaffegrus
    Kotthare skrev 2012-10-07 22:08:44 följande:
    Hej brudar (to be!) 

    Bröllop 20 juli 2013 i Västerås
    Jag heter Johanna, är 25 år och lärare. Ska gifta mig med min Markus, 27, från Norrbotten.
    Bröllopet blir av i Västerås, där jag är född och uppvuxen.  
    Jag hänger gärna med på en bröllopsfika!

     
    Supert! Kul med fler att dela ideer med
  • SaraJohanna

    Hej tjejer,


     


    Gifte mig i sommar och är just hemkommer från bröllopsresan. Gissar att ni är igång med planerandet nu och börjar boka både det ena och det andra. Tänkte att jag skulle lämna lite tips från oss:


     


    Fotograf: Vi använde Tina http://tinalinneam.blogg.se/ och kunde inte vara gladare. Hon är toppenduktig och väldigt proffsig! Nu är hon gravid så jag vet inte hur det ser ut för henne till sommaren, men kolla gärna med henne om ni är intresserade.


     


    Lokal: Vi använde Fabriken och var väldigt nöjda med lokalen. Lite svårt att få tag på ägarna och inte alltid lätt att få svar på frågor. Lite otydligheter angående städning mm. så kolla sånt lite extra noga. Men lokalen ligger toppenfint till och rymmer rätt mycket folk. Vi var 90 personer på vårt bröllop och lokalen kändes aldrig trång.


     


    Mat: Vi använde oss av Jösta som har sitt kök på Fabriken. Han var väldigt proffsig men tyckte nog att vi blev lite jobbiga tillslut med alla våra frågor och funderingar. Maten var toppengod, men serveringspersonalen hade inte stenkoll på allt, så det kan vara värt att lägga några minuter på att se till att de får instruktioner angående alla detaljer.


     


    Linnedukar och servetter: JD tvätten på Västerslätt var lätta att ha att göra med och hade helt ok priser. Tror vi betalade 35kr/duk och 5kr/servett och då skickade de med några extra av både och ifall något skulle vara smutsigt.


     


    Florist: Vi använde oss av Holmsunds blommor (Interflora) http://www.holmsundsblommor.blogspot.se/ och de var toppen! Det strulade lite med mina blommor. Jag kom in för konsultation och ville ha pioner. Jag fick veta att det är svårt i slutet av juli och hon förslog en pionliknande ros istället. Dagen innan bröllopet ringer floristen och meddelar att hon fått fel i leveransen och mina rosor var helt fel. Så istället hade hela personalen begett sig ut i Holmsund och tiggt ihop vita pioner till min bukett - som var det vackraste jag sett! Det är kundservice det :)


     


    Musik: Jag anlitade en kille som heter Jonathan Fastborg för att spela ett par låtar till min man. Han spelar gitarr och sjunger fantastskt bra (finns på Spotify). Han var jättegullig, ödmjuk och proffsig ut i fingerspetsarna. Han spelade bland annat några låtar med Lifehouse som är min mans favoritband.


     


    Hår: Använde Emma på Headline, hon är utomlands nu ett par månader, men kanske eventuellt är tillbaka nästa sommar. Hon är toppenduktig och gjorde även ögonfransförlängning på mig. Något jag verkligen kan rekommendera. Man tror ju att man ska hinna bättra på sminket under kvällen, men det är svårt att komma ihåg och hitta den tiden - så då är det rätt skönt att se fullsminkad ut även då man ska gå och lägga sig ;)


     


    Smink: Använde en kompis syster som är utbildad MUA och toppenduktig - Linnea Lundström heter hon. Skriv till mig på bloggen om ni vill ha mailadress/telefonnummer.


     


    Bröllopstårta: Vi beställde en våningstårta hos Johanna på Tomebo http://johannastartor.se/?s= Den var både toppengod och väldigt fin (finns på bloggen). Vi valde fyllning med smak av jordgubb och passionsfrukt, hade vit marsipan och pioner som dekoration.


     


    Transport: Detta var ett stort frågetecken länge för oss. Vi ville gärna åka båt eftersom vi gifte oss i stadskyrkan och skulle till Fabriken (Strömpilsområdet). Detta löste sig toppenbra och vi fick tag på en väldigt trevlig man från Järngänget. En grupp människor som renoverat gamla järnbåtar. Han var galet trevlig och hade dekorerat sin båt med björkar och ballonger, bjöd på vin osv. Han satte verkligen guldkant på vår dag! Skriv på bloggen för kontaktuppgifter.


     


    Ringar: Vi beställde både förlovnings- och vigselringar via Guldsmedjan som var väldigt lätta att ha att göra med.


     


    För övrigt pysslade jag ganska mycket själv och köpte en hel del via Ebay. Hör av er via bloggen om ni funderar på något! :)


     


     


    Angående loppisen som jag skrivit om i 2011/2012-tråden så har jag förstått att det finna intresse för en sådan? Är det någon som har tips på lokal/datum osv - hör gärna av er via bloggen! Lycka till i ert planerande tjejer, är lite avundsjuk på er som har allt det roliga kvar! :)


     


    Bloggen: inodochlust.blogg.se


  • Insanire

    Hej! SaraJohanna var snäll att komma med tips så jag tänkte att jag kan göra samma sak! :)

    Fotograf: Vi anlitade Jonas Burman, fotadig.nu. Vi är också jättenöjda med både våra bilder och hans bemötande. superbra priset och fantastiska bilder! Jonas jobbar inte med fotografering på heltid så man bör vara ute i god tid för att boka honom. 

    Lokal: Vi var på Tavelsjö Lägergård, Svedjan. Vi vigde oss i kapellet på lägergården och hade sedan festen på lägergården. Vi var 63 personer och vi satt rymligt i stora salen. Vi dukade till ett E. Vi hade buffé uppdukat i rumet innanför stora rummet, vilket funkade jättebra. Vi stängde dom dörrarna under middagen så kunde köket fixa bäst dom ville där inne. Sedan var det lite mer loungekänsla där inne, samt baren. I stora salen flyttade vi undan lite bord och skapade ett dansgolv. 
    Vi hade också folk boende på gården. Ca 45 gäster bodde kvar. Det finns rum till ca 50 gäster. Väldigt smidigt. 
    Kostnaden för gården var ca 9000 för hela gården fre-sön. Kapellet, stora huset, logementet och husmorsvillan. 

    Linnedukar och servetter: Vi hyrde från Holmsundstvätten. Funkade jättebra och även dom skickade med några extra i fall att. Tror att dukarna kostade 25 kr/st och servetterna 10kr/st men jag är inte säker. 

    Florist: Jag köpte min bukett, ros till maken och två tärnbuketter från USA. Silkesblommor. Kostade ca 700 kr för allt inkl frakt. Ser oerhört äkta ut. Kan skicka bilder på dom om det är av intresse. Kan även skicka länken till sidan som jag köpte ifrån. 

    Musik: I kyrkan hade vi två musiker från Umeå stadsförsamling, kollegor till mig. Fantastiska båda två. De fixade låtarna som vi ville ha, fast de själva inte hade spelat eller sjungt dessa tidigare. OBS Viktigt att fråga kyrkomusikerna om de är villiga att sjunga, det är inte alls säkert att dom känner sig bekväma att göra det. Så vill man ha kyrkomusikerna till att sjunga solosånger så bör man kolla det med dom först!
    Till festen anlitade vi Johan Wållberg och Linn Lagnemyr. www.jwmusikproduktion.se/
    Superduktiga och de spelade precis den blandningen vi ville ha! Trevligare duo får man nog leta efter!

    Hår: Jag gjorde min frisyr hos Helena på Sax o Fön i Nordmaling. Det var värt resan kan jag meddela!!
    Ögonfranförlängning gjorde jag på headline, lätt värt 1000 kr att se sminkade ut hela tiden. skönt att inte bli kladdig runt ögonen av mascaran heller!
    Jag gjorde min egen sminkning, inget avancerat. Jag ville se ut som mig själv och då var det enklast att jag gjorde det själv. 

    Bröllopstårta: En nära vän ringde upp oss och bad om att få göra våra tårtor, vilket vi såklart sa ja till. 
    Så det är ingen jag kan tipsa om. 

    Ringar: Vi köpte förlovningsringarna hos Guldsmedjan och vigselringarna hos Guldfynd. 

    Klänning: Jag köpte min klänning skräddarsydd från kina. Jag köpte även 2 tärnklänningar samt en festklänning till mig själv därifrån. Funkade jättebra, var inte alls dyrt och klänningen satt som ett smäck!
    Kan rekommendera sömmerskan om det är någon som är intresserad! Hör av er!

  • Kaffegrus

    Åh, jag älskar alla tips! Jag har hört av mig till både era fotografer Vet inte helt hur jag gör än och Tina är ju som sagt gravid, ja, så hon visste inte än. 

    Jag kanske har en lokal på Haga. Det finns en gemensam lokal där vi bor och jag vet att det har varit en loppis där förut. Så alla som vet att de vill haka på ka väl ta kontakt, så vet jag om det är någon poäng att styra upp eller inte.

    Hoppas inte Insanire har hunnit sälja bort allt redan. Du pratade om blocket en gång om jag minns rätt..

    Annars hade vi vår förlovningsfest i helgen. Jag är helt över mig av lycka. Vi har ju så fina vänner Nu kan jag mindre än någon gång vänta till bröllopet  


  • Insanire
    Kaffegrus skrev 2012-10-15 09:57:50 följande:
    Åh, jag älskar alla tips! Jag har hört av mig till både era fotografer Vet inte helt hur jag gör än och Tina är ju som sagt gravid, ja, så hon visste inte än.

    Jag kanske har en lokal på Haga. Det finns en gemensam lokal där vi bor och jag vet att det har varit en loppis där förut. Så alla som vet att de vill haka på ka väl ta kontakt, så vet jag om det är någon poäng att styra upp eller inte.

    Hoppas inte Insanire har hunnit sälja bort allt redan. Du pratade om blocket en gång om jag minns rätt..

    Annars hade vi vår förlovningsfest i helgen. Jag är helt över mig av lycka. Vi har ju så fina vänner Nu kan jag mindre än någon gång vänta till bröllopet
    Jag har inte sålt något ännu, har endast hunnit lägga ut brudklänningen som jag inte använde på blocket. :)
    Jag har som sagt lite saker att sälja om det blir en loppis!
  • CoG

    Då jag var där i aug sa hon att hon skulle lägga ut på hemsidan när det skulle reas.
    September eller i oktober beroende på hur hon hann med.

    Men jag vet inte om det fanns kvar så mkt att välja på då när jag var där.


    eml33h skrev 2012-10-16 07:59:16 följande:
    Har Högtidskläder nån typ av rea snart?
Svar på tråden Umebrudar 2013