• 2 0 1 2
    Äldre 20 Jun 11:34
    95526 visningar
    30 svar
    30
    95526

    Perioral dermatit och atopiskt eksem. Huden i ansiktet trillar snart av. 2,5 veckor kvar.

    Hej TS! Vad tråkigt att få det så besvärligt just före bröllopet. Jag har också rosacea och vet vilket helvete på jorden det är - jag försöker ordna allt stort så jag slipper stressa inför bröllopet. Rosacea är ofta stresstriggat.


     


    Mitt råd är att slänga bort Finacean. Den är enormt uttorkande för huden och det är nog det sista du behöver -. en torr hud två veckor innan bröllopet är en stressfaktor, och stressfaktorer kan som sagt trigga rosacean. Jag råder dej att inte använda parfymer eller parfymerade krämer i ansiktet, och ingenting som täpper till eller irriterar. Glöm alkohol i ansiktet. Behöver du svalka för att det hettar så smörj in dej med ren aloe vera! Det finns gel att köpa på apoteket, den kostar inte så mycket. Jag har hört (dock ej testat själv!) att svavelsalva ska vara mycket effektivt mot rosacea.


     


    Undvik konstiga ansiktsmasker och rengöringsmedel. Googla på Oil Cleaning Method, det är en skonsam metod där man rengör huden med bland annat ricinolja (billigt dessutom!) och acetylsalisylsyra (ja, den som finns i receptfria värktabletter!) eller askorbinsyra (10 kr i kryddhyllan!). OCM frestar inte på huden på samma sätt som produkter man köper i sminkavdelningen som ofta har tillsatser och parfymer.


     


    Mitt bästa tips just nu är faktiskt att gå till apoteket och köpa den nya receptfria salvan Rosazol. Den är dyr men ganska dryg, och innehåller antibiotika. Den har visat sig mycket effektiv mot Rosacea, jag kan själv vittna om att den hjälper i de flesta fall om den appliceras när man känner att det är nya utslag på gång.


     


    Så; Aloe vera och Rosazol, ingen alkohol, ingen stress! Undvik även stark mat nu innan bröllopet.Tråkigt nog bör du nog också undvika att ha ansiktet i direkt sollljus! Ett annat tips; byt ut dina flytande foundations mot ID bare minerals smink. Det är lite läkande, det täpper inte till huden, det ger ett snyggt, naturligt resultat och det täcker rodnader förvånansvärt bra.


     


    På lite längre sikt; Det finns läkemedel med tetracykliner man kan äta. Tetralysal har jag ätit och blivit mycket dålig av, mått illa och om jag så bara tagit en öl på fredagkvällen har jag blivit kanonfull och kräkts på en gång. Tetralysal gör också att man får passa sig för solen och lämpar sig därför bättre att äta när det inte är sommar. Det finns ett nytt läkemedel som heter Oracea, som inte ska ha lika mycket biverkningar. Jag har inte testat den ännu men har den på recept och ska plocka ut den. Undvik helst Roccutan om någon vill skriva ut det åt dej - många har blivit enormt deprimerade av den och det har förekommit att ungdomar tagit livet av sig.


     


    Lycka till!

  • 2 0 1 2
    Äldre 20 Jun 11:35
    #6

    Vill flika in en varning! Hur lockande det än är, och jag vet att det är mycket lockande... ALDRIG kortisonsalva i ansiktet, i synnerhet inte om man lider av hudbesvär. Aldrig, aldrig, aldrig! Det lindrar på ett par dagar, men därefter utlöser det ännu värre besvär.

  • 2 0 1 2
    Äldre 20 Jun 13:32
    #9
    Jonathans mamma skrev 2012-06-20 13:30:12 följande:

    Hej! Jag hör tyvärr också till den skala som har perioral dermatit. Innan jag fick diagnosen officiellt provade jag själv flera av de alternativ som står nämnda ovan men inget fungerade. Jag fick tetralysal utskrivet men det mådde jag jättedåligt av. Sedan fick jag en kräm, Svalev i Essex, det är en käm som innehåller svavel som din hud naturligt innehåller. Efter ca 2 veckor var det mesta borta. Jag skulle rekomendera att du ringer din läkare pronto och får detta utskrivet! Det hjälpte verkligen mig!


    Skönt att du blev hjälpt! Det är verkligen ett helvete med hudåkommor eftersom man själv måste komma fram till vad som fungerar och vad som inte gör det... det som fungerar för en person fungerar absolut inte för en annan. Frustrerande eftersom man får hundratals tips på behandlingar och inte vet vilket ben man ska stå på. Jag ska också prova en salva med svavel i, men tror jag köper en receptfritt på apoteket. Roligt att höra folk som blir hjälpta med sina åkommor!
  • 2 0 1 2
    Äldre 20 Jun 15:49
    #12
    Chicita skrev 2012-06-20 15:42:12 följande:
    Min make har inte fått någon diagnos, men jag misstänker att han har den svårare formen av Rosacea med svullen näsa och rodnad. Men även i kombination med någon annan hudsjukdom som ger honom väldiga torrexem i knäveck och på baksidan av lår och vader i första hand.

    Hans näsa har alltid sett ut som en bit blomkål med väldigt tydliga porer.

    När jag började använda Marja Entrish produkter så testade han några av dom. Han har alltid varit beroende av Lypsyl exempelvis. Men med ME's solstick (som funkar bra istället för lypsyl) så behöver han bara smörja läpparna ett par gånger per dag istället för flera gånger i timmen. Vi började tvätta händerna med havsalgstvålen samt smörja händerna med bivaxcremen (på vintern har jag så torr hy på händerna att jag vår djupa blödande torrsprickor över hela handryggarna). Vi fick sen rådet att han skulle använda havsalgstvålen i duschen också + smörja efter duschen med avocadobalsam och se på f-n... Hans exem i knävecken försvann i princip helt.

    Inför bröllopet så ville jag se om han kunde göra något åt den där näsan så han skulle slippa se ut som om han var ett fyllo på bilderna (stor röd portvinsnäsa *typ). Så han började använda ME's ansiktsvårdsprodukter och näsan bokstavligt talat krympte.
    Nu efter bröllopet så har han inte orkat fortsätta varje dag med dom här produkterna. Men genom att tvinga på honom en veckorengöring (ansiktsmask, peeling osv) varje vecka så har vi hållit problemen någotsånär under kontroll i alla fall.

    Nu säger jag inte att ME-produkterna är rätt för alla. Det finns säkert de som inte tycker att dom hjälper alls. Men just det här med att det är väldigt milda produkter som inte förstör huden utan hjälper den att läka. Det tror jag på oavsett om du använder apotekets produkter, Marja Entrish, Rosenmetoden och allt vad det nu heter.

    Hoppas du hittar något som funkar för dig. Lycka till, jag håller tummarna för att du ska få vara jättefin på din bröllopsdag Solig
    ME låter intressant! Någon särskild produkt du kan rekommendera? Dyrt?
  • 2 0 1 2
    Äldre 20 Jun 16:14
    #19
    Chicita skrev 2012-06-20 16:06:04 följande:
    kanske bra om adressen kommer med också Tungan utewww.marjaentrich.com/pages/viewType5.aspx
    Tack! Ska spara länken.
Svar på tråden Perioral dermatit och atopiskt eksem. Huden i ansiktet trillar snart av. 2,5 veckor kvar.