Inlägg från: Fest killen |Visa alla inlägg
  • Fest killen

    Kostnad för fotograf?

    som hantvärkar så förstår man inte hur folck tänker ..

    Att hantvärkare är dyra 

    jag jobbar som elektriker och kommer hem till folck och jobba

    om jag skall kopla in en tvättmaskin
    ca 30min för att köra dit ( + ev. åka hemta matreial )
    ca 30min för att kopla in den  
    ca30 min åka till baka
    + att skriva en service order
    sedan skall detta fakureras och den tiden skall och betalas

    ca 2,5tim x 450kr+moms = 1461kr

    om man har rot av drag kvar att dra av så får man betala 730kr 

  • Fest killen
    BlåAugustibröllop skrev 2012-06-26 00:22:41 följande:
    Så vill man ha en riktigt bra bild så får man antingen efterretuschera själv eller anställa någon för att göra det.
    Sen kollade jag just hennes utrustning - hon har ju amatörutrustning. Många fotointresserade skaffar den kamera hon har som sin första kamera - och även om hon kanske har mer än bara intresse, utan förhoppningsvis lite erfarenhet och studier också, så gör det stor skillnad, särskilt vid retuschering. Varför skulle då annars de framgångsrika fotografer som alltid lyckas få perfekt bild använda sig av kameror i minst 20 000 kronors klassen?
    De riktigt duktiga har också två av ALLT 
    så 20,000kr får du knapt bara ett objektiv för  ( räkna med att det ligger runt 150,000 - 200,000kr ) på kamera utrustning för en yrkse & frilans fotograf 

    Att vara proffs fotograf i dag hänger inta bara på utrustningen
    utan kan hantera dessa olika faktorer så som
    Kameror och objektiv
    Datoroer och framför allt skärmen och rätt kaliberead så alla färger och nyanser stämmer när kunden får dom
    Ett bildsende som ni som kund efterstävar .. för att få en slut produkt som är bra 

    " Kameran docmenterar bara ljus " och inget annat !!   det som gör bilden är ljuset och fotografens kunade....

    att redigera bilder tar inte 10 sec. räkna med 30-60min/bild  inkl utgalring genomgång av varje bild och div skysteringar senare i Photoshop  .. vissa bilder får man lägga mycket mer tid på en andra ..

    mina vänner läger på ett heldags bröllop ca 40tim  BARA på berbetningen av de bilder som de levereras till kund och dessa tar 40-60,000kr för en heldags fotografering för att dom efter alla utgifter så som försäkringar ,datorer , kameror och objektiv & ha råd att uppgraderas sig , gå workshops , semseter mm och få ut en lön som är skälig att leva på ...

    Att tänka på 
    tänk på ni som anlita en fotograf ni skall kolla att eran fotograf har f-skattebevis .. skulle det bli en granskning på denna fotograf då är det helt plötsligt NI som är ABETSGIVARE !! och skall betala in skatt och moms mm till skattekontoret ... ( det kan bli dyrt )

    Vanings klokor !!
    1, hotmail & g-mail adresser eller liknade
    2, det skall stå info om fotografen att dom inehar f-skatte bevis på hemsidan och i de priskistor
       som dom skickar ut mm
    3, en heldag som kostar 3,000-6,000kr inkl pappers bilder 300 redigerade bilder och fotoböker mm                         ( är inte seriösa )

    Sedan finns det seriösa fotografer också som är biligare som kostar ungefär från  3,000kr men då ingår det inget och då får man istället köpa till de man vill ha och betala extra för det ..

    NY TRÄND 
    med alla nya prisdumande fotograf som kommer fram idag..
    så kommer vi INTE ha några yrksesfotografer kvar om ett par år där ni kan gå med era familjer och ta bilder som ni skall ha på väggarna ..  

    jag är med i några forum på nätet där det kommer in bilder på bröllopspar som har låtit sig fotografera av en bilig fotograf .. då bruden har tagit kontakt med en yrkesfotograf och skickat över en skiva med bilder på dom och undrar om han kan hjälpa dom att fixa till lite bilder för dom var så dålga .. jag har sätt dom ... och jag det var en kamera i 10 -20,000kr klassen och det var INTE bra kvaleté .. det var nästan det värsta jag har sätt .. stakas brudpar som fick sin dag förstörd för dom inte hittade en bättre fotograf för att få bra bilder ..
    är ju endå viktigt med bra bilder  OBS !! bilderna gick inte att göra något åt  

    lite från en egenföretagare 
    med vänner i fotovärden 

    Lycka till ...
         
  • Fest killen

    Conny ..

    käns det rätt att anlita en som inte gör detta på rätt sätt

    om du skulle lämna in bilen hos gunnar på hörnet och du viste att han inte hade f-skatt och bilen bran upp och det inte finns försäkringar som täcker detta och du kan bara skylla dig själv för att du inte kollade upp detta tidigare ..

    och gör man något som hobby .. så är det lätt att det går i bakfikan har jobbat som Dj under flera år och delästa krögarna vill ge mig allt svart  och det blir ju mer till oss båda en att han skall betala arbetsgivar avgifter mm

    och jag inte tar upp det i deklartionen men det var ju svårt då jag på den tiden inte kunde ladda ner musoken som man gör idag .. och utan fick gå och köpa den och drog av den i deklaretionen

    det jag vill säga att det finns dom som INTE gör det på rätt sätt

    anlita en fotograf ni tror på och den kan leverera det ni vill att det skall in gå i priset och han/hon har F-skatte bevis så får ninga framtida problem i fotograferings djulen för det blir bara värre och värre .. för varje år

    Lycka till 

  • Fest killen
    BlåAugustibröllop skrev 2012-07-04 14:13:10 följande:
    Inte ens för privatbruk (hänga på väggen) användandet?
    du får inte en scana in bilderna i datorn och sedan skriva ut på papper
    om du inte har ok från fotografen

    det kan bli dyrt om han får reda på det  
Svar på tråden Kostnad för fotograf?