Inlägg från: Fest killen |Visa alla inlägg
  • Fest killen

    Kostnad för fotograf?

    som hantvärkar så förstår man inte hur folck tänker ..

    Att hantvärkare är dyra 

    jag jobbar som elektriker och kommer hem till folck och jobba

    om jag skall kopla in en tvättmaskin
    ca 30min för att köra dit ( + ev. åka hemta matreial )
    ca 30min för att kopla in den  
    ca30 min åka till baka
    + att skriva en service order
    sedan skall detta fakureras och den tiden skall och betalas

    ca 2,5tim x 450kr+moms = 1461kr

    om man har rot av drag kvar att dra av så får man betala 730kr 

  • Fest killen
    BlåAugustibröllop skrev 2012-06-26 00:22:41 följande:
    Så vill man ha en riktigt bra bild så får man antingen efterretuschera själv eller anställa någon för att göra det.
    Sen kollade jag just hennes utrustning - hon har ju amatörutrustning. Många fotointresserade skaffar den kamera hon har som sin första kamera - och även om hon kanske har mer än bara intresse, utan förhoppningsvis lite erfarenhet och studier också, så gör det stor skillnad, särskilt vid retuschering. Varför skulle då annars de framgångsrika fotografer som alltid lyckas få perfekt bild använda sig av kameror i minst 20 000 kronors klassen?
    De riktigt duktiga har också två av ALLT 
    så 20,000kr får du knapt bara ett objektiv för  ( räkna med att det ligger runt 150,000 - 200,000kr ) på kamera utrustning för en yrkse & frilans fotograf 

    Att vara proffs fotograf i dag hänger inta bara på utrustningen
    utan kan hantera dessa olika faktorer så som
    Kameror och objektiv
    Datoroer och framför allt skärmen och rätt kaliberead så alla färger och nyanser stämmer när kunden får dom
    Ett bildsende som ni som kund efterstävar .. för att få en slut produkt som är bra 

    " Kameran docmenterar bara ljus " och inget annat !!   det som gör bilden är ljuset och fotografens kunade....