• Tokig

BILDTRÅD: Förlovnings-/vigselringar med färgade stenar

Jag har helt snöat in mig på att jag vill ha en ring med en färgad sten. Antingen en champagnefärgad diamant eller kanske en smaragd eller rubin.

Men jag hittar inga i svenska butiker.

Ni som har ringar med färgade stenar, kan ni inte visa upp era vackra ringar. Behöver inspiration.

• Svar på tråden BILDTRÅD: Förlovnings-/vigselringar med färgade stenar
  • Tokig
    KhiraLii skrev 2012-06-19 15:46:10 följande:
    Det är en sten som ganska nyligen blivit poppis så jag vet inte hur vanlig den är i Sverige. Dock tycker jag att en duktug juvelerare/guldsmed inte skall ha några problem med att ta hem en sådan sten åt dig. Det finns en hel del färdiga ringar på etsy om du söker på morganite ring. Ofta i roséguld då det framhäver färgen.

Vilket bra tips. Tack.

Det jag tycker är klurigast är att det är svårt att veta vad som passar min hand, runt, oval mer fyrkantig och vilken storlek. Synd att det inte finns mer att prova i Sverige.

• Tokig

Har slängt iväg ett mail till Michel o´dwyer för att se om de vill ge oss lite prisuppgifter och leveranstid. Hoppas de svarar.

• Johanna sthlm
    Tokig skrev 2012-06-19 20:23:14 följande:
    Har slängt iväg ett mail till Michel o´dwyer för att se om de vill ge oss lite prisuppgifter och leveranstid. Hoppas de svarar.
    Kul! Jag ska hämta min vigselring imorgon och det ska bli så spännande. Han är super duktig på stenar så om du har särskilda önskemål så löser han säkert det. Hoppas du blir nöjd!
  • Tokig
    Johanna sthlm skrev 2012-06-20 19:38:31 följande:
    Kul! Jag ska hämta min vigselring imorgon och det ska bli så spännande. Han är super duktig på stenar så om du har särskilda önskemål så löser han säkert det. Hoppas du blir nöjd!

Vad spännande!

Jag fick svar från Michael och lite olika alternativ. Så jag ha vidarebefodrat allting till min blivande... nu får vi se vad han väljer :)

Jag tror att jag hade valt en med smaragd.

• kaffeälskaren

Lipan, vad är det man ska titta på när man väljer en svart diamant?? Jag funderar på att köpa en till en framtida ring

• Johanna sthlm
    Tokig skrev 2012-06-20 20:04:38 följande:

Vad spännande!

Jag fick svar från Michael och lite olika alternativ. Så jag ha vidarebefodrat allting till min blivande... nu får vi se vad han väljer :)

Jag tror att jag hade valt en med smaragd.

Ska din blivande välja ringen? Modigt i så fall. Jag skulle aldrig våga... 
  • Tokig

Ja, min blivande väljer ringen. Han ville verkligen det och jag tyckte det lät gulligt o romantiskt så jag så ok. Jag tycker fortfarande det känns väldigt romantiskt men nu har jag börjat bli nervös - tänk om han väljer fel Men jag för lita på hans goda smak (han har ju ändå valt mig).

Jag tror faktiskt han är mest nervös över valet, vi har nämligen väldigt olika smak.

Men jag är säker på att det blir toppen, det är ju en symbol för vår kärlek. Hade blivit lycklig över en tuggummiring (men sög inte det till honom! )

• Johanna sthlm
    Tokig skrev 2012-06-21 07:39:53 följande:

Ja, min blivande väljer ringen. Han ville verkligen det och jag tyckte det lät gulligt o romantiskt så jag så ok. Jag tycker fortfarande det känns väldigt romantiskt men nu har jag börjat bli nervös - tänk om han väljer fel Men jag för lita på hans goda smak (han har ju ändå valt mig).

Jag tror faktiskt han är mest nervös över valet, vi har nämligen väldigt olika smak.

Men jag är säker på att det blir toppen, det är ju en symbol för vår kärlek. Hade blivit lycklig över en tuggummiring (men sög inte det till honom!

Modigt! Tanken är mycket romantisk.( Jag lovar att inte skvallra Flört)
  • Tokig

Johanna sthlm skrev 2012-06-21 08:07:27 följande:

Modigt! Tanken är mycket romantisk.( Jag lovar att inte skvallra Flört)
    Ja dte känns ltie galet... fattar inte vad jag gett mig in på... jag med mitt kontrollbehov. Men men.

Hade jag bestämt hade det blivit denna tror jag:

• Sandrav

Hej. Vad roligt med en aktuell tråd där min ring passar in. Jag snöade också helt in på färgade stenar. Valet stod mellan rubin och safir. Det blev en mörktrosa rubin till slut. Jag gick till en guldsmed som designade och gjorde ringen. Han beställde även hem den sten jag ville ha. Och nu är ringen äntligen klar!!

Min ända farhåga är att jag ska tröttna på den om några år, eftersom det är många som skriver att man gör det. Vad tycker ni? Är det en snygg vigselring som jag kan bära hela livet? Tyvärr är jag lite velig av mig och hatar att inte känna mig 110% säker.

/Sandra
  • Tokig
    Sandrav skrev 2012-06-21 08:46:42 följande:

Hej. Vad roligt med en aktuell tråd där min ring passar in. Jag snöade också helt in på färgade stenar. Valet stod mellan rubin och safir. Det blev en mörktrosa rubin till slut. Jag gick till en guldsmed som designade och gjorde ringen. Han beställde även hem den sten jag ville ha. Och nu är ringen äntligen klar!!

Min ända farhåga är att jag ska tröttna på den om några år, eftersom det är många som skriver att man gör det. Vad tycker ni? Är det en snygg vigselring som jag kan bära hela livet? Tyvärr är jag lite velig av mig och hatar att inte känna mig 110% säker.

/Sandra
    WOW! Jag tycker den är riktigt fin. Jag gillar ju ringar som speglar bärarens personlighet och stil. Jag tycker det är häftigt att man vågar sticka ut. Det finns ju inget som säger att man inte tröttnar på en vanlig ring efter nåt år heller...

Personligen tror jag att det är lite som en taturering. Efter en tid så kommer man inte ens tänka på att den är där.

Jag tycker du ska välja det som passar dig bäst just nu. Ingen vet vad du kommer tycka om om något år.
  • Sandrav
    Tokig skrev 2012-06-21 09:01:58 följande:
    WOW! Jag tycker den är riktigt fin. Jag gillar ju ringar som speglar bärarens personlighet och stil. Jag tycker det är häftigt att man vågar sticka ut. Det finns ju inget som säger att man inte tröttnar på en vanlig ring efter nåt år heller...

Personligen tror jag att det är lite som en taturering. Efter en tid så kommer man inte ens tänka på att den är där.

Jag tycker du ska välja det som passar dig bäst just nu. Ingen vet vad du kommer tycka om om något år

Tack! Det är sant det där med tatuering, ibörjan är man nog väldigt medveten om den och sedan blir det bara en naturlig del av en.

Ska bli spännande att se vad din bliviande väljer för ring till dig till slut. Du har i alla fall gett honom fina alternativ/hintar. Verkligen effektfullt med en grön sten och diamanter runt om, snyggt! Du får lägga upp den så vi får se när den är klar!

• Tokig
    Sandrav skrev 2012-06-21 09:16:29 följande:
    Tokig skrev 2012-06-21 09:01:58 följande:

Jag tycker du ska välja det som passar dig bäst just nu. Ingen vet vad du kommer tycka om om något år

Tack! Det är sant det där med tatuering, ibörjan är man nog väldigt medveten om den och sedan blir det bara en naturlig del av en.

Ska bli spännande att se vad din bliviande väljer för ring till dig till slut. Du har i alla fall gett honom fina alternativ/hintar. Verkligen effektfullt med en grön sten och diamanter runt om, snyggt! Du får lägga upp den så vi får se när den är klar!

Får tyvärr vänta i 3 ½ månad... 6 oktober får jag facit :)
  • Lipan
    kaffeälskaren skrev 2012-06-20 23:07:29 följande:
    Lipan, vad är det man ska titta på när man väljer en svart diamant?? Jag funderar på att köpa en till en framtida ring
    Oj, jag är ingen expert, men eftersom att den inte släpper igenom ljus så är inte slipningens proportioner lika viktig och de svarta graderas ju inte alls lika "noga" som de vita osv. Dock tycker jag att man ska titta på skicket, att den inte är stött eller har sprickor. De allra flesta svarta i rimlig prisklass är nog behandlade.
    Jag gick på skicket och på att jag gillade slipningen samt att min sten har certifikat. Glad
  • PoS
    Pagnie skrev 2012-06-19 08:14:14 följande:

Här är min förlovningsring. Det är en trestensring (ganska uppenbart kanske haha) rak skena i vitguld som är 3 mm bred med en safir i mitten på 1.08 karat och diamanter på sidorna på 0.52 karat.

Jag älskar verkligen blått och jag ville ha något lite speciellt som inte alla andra hade så att säga. Så denna ring är egentligen bara en schalins desier wish som jag bad guldsmeden sätta in en safir istället för en diamant som mittensten. Blev verkligen precis som jag ville ha den. Och när jag sedan är gift så kommer jag ha en alliansring på vardera sida om denna så det kommer bli jätte bra.

Kan säga att smaragder brukar guldsmederna inte vilja sätta i ringar då dom är väldigt mjuka. Det är vad jag hört i alla fall om du funderade på det. Hoppas det går bra med allt nu,
    Åh! Som jag skrev i den andra tråden så är jag i valet och kvalet om färgad sten. Men precis så som din ser ut har jag lixom tänkt i mitt huvud. Fast kanske du har lite större stenar än jag har tänkt egentligen. Verkligen fint!
  • Pagnie

Pos, ja kanske. Men så jätte stora är inte stenarna. men kan ju i alla fall säga att det känns ovant i början och den äger i vägen jämt. Men man vänjer sig. Hur stor hade du tänkt då?

Svar på tråden BILDTRÅD: Förlovnings-/vigselringar med färgade stenar