• Tokig

BILDTRÅD: Förlovnings-/vigselringar med färgade stenar

Jag har helt snöat in mig på att jag vill ha en ring med en färgad sten. Antingen en champagnefärgad diamant eller kanske en smaragd eller rubin.

Men jag hittar inga i svenska butiker.

Ni som har ringar med färgade stenar, kan ni inte visa upp era vackra ringar. Behöver inspiration.

• Svar på tråden BILDTRÅD: Förlovnings-/vigselringar med färgade stenar
  • Amor in aeternum
    Tokig skrev 2012-06-18 20:43:26 följande:
    Vad betyder drool?
    Dregla.
  • Amor in aeternum

Jag var helt inne på från början att jag ville ha en färgad sten, men guldsmeden sa till mig att de flesta som väljer dessa stenar tröttnar på sina ringar väldigt fort, så det bli ingen sån för mig iaf. Men fina är dom!

• Tokig
    Amor in aeternum skrev 2012-06-18 21:54:24 följande:
    Jag var helt inne på från början att jag ville ha en färgad sten, men guldsmeden sa till mig att de flesta som väljer dessa stenar tröttnar på sina ringar väldigt fort, så det bli ingen sån för mig iaf. Men fina är dom!

Ahhhh tror du? Jag är bara så rädd att jag aldrig ska ångra att jag inte vågade om jag "bara" har en vanlig solitär. Jag tycker ju vintagestilen på ringar är otroligt vacker.

Tur att det är min blivande som fattar beslutet i slutändan :) Han har bett att få ansvara för ringen (han är väldigt traditionell) och jag tycker det känns ganksa härligt... men det är ju inget som hindrar att jag hintar honom om vad jag gillar :)

Det är bara så synd att det inte finns så mycket i butik så att man inte kan prova och känna efter.

• Johanna sthlm
    Tokig skrev 2012-06-18 20:44:07 följande:
    Hur stor tror du stenen på bilden är?
    Närmre en karat skulle jag tro. 0,70 kanske. Fördelen med bruna diamanter är ju att de är betydligt mycket billigare än vita. Lycka till med övertalningen!
  • Tokig
    Johanna sthlm skrev 2012-06-18 22:10:40 följande:
    Närmre en karat skulle jag tro. 0,70 kanske. Fördelen med bruna diamanter är ju att de är betydligt mycket billigare än vita. Lycka till med övertalningen!
    Tack! Han har en inbox fylld av länkar och bilder nu iallafall... nu får jag vänta 109 dagar för att se vad det blir :)
  • Pagnie

Här är min förlovningsring. Det är en trestensring (ganska uppenbart kanske haha) rak skena i vitguld som är 3 mm bred med en safir i mitten på 1.08 karat och diamanter på sidorna på 0.52 karat.

Jag älskar verkligen blått och jag ville ha något lite speciellt som inte alla andra hade så att säga. Så denna ring är egentligen bara en schalins desier wish som jag bad guldsmeden sätta in en safir istället för en diamant som mittensten. Blev verkligen precis som jag ville ha den. Och när jag sedan är gift så kommer jag ha en alliansring på vardera sida om denna så det kommer bli jätte bra.

Kan säga att smaragder brukar guldsmederna inte vilja sätta i ringar då dom är väldigt mjuka. Det är vad jag hört i alla fall om du funderade på det. Hoppas det går bra med allt nu,
  • Lipan

Nu är ju min diamant "bara" svart, men det är ju en annan färg än en vanlig vit iaf. Flört

Jag kan säga att jag har inte ångrat mig en endaste gång att jag valde den istället för en vanligt vit diamant.  Och vita diamanter har jag ju dessutom i vigselringen.
    Så att en guldsmed säger så är ju lite underligt, det är väl väldigt olika från person till person vad man gillar!

• KhiraLii

Själv är jag helt såld på morganiter, en variant av smragd (beryll) som är ljust aprikosrosa. Superfina ihop med halos.

• Tokig
    KhiraLii skrev 2012-06-19 15:19:07 följande:
    Själv är jag helt såld på morganiter, en variant av smragd (beryll) som är ljust aprikosrosa. Superfina ihop med halos.

Vad vackra! tycker det är svårt att hitta ringar med "ren" skena. Oftast är det stenar även på skenan. Men eftersom min förlovningsring är en helallians så vill jag att vigselringen ska ha en blank skena.

Var hittar man denna stenen?

• KhiraLii
    Tokig skrev 2012-06-19 15:22:21 följande:

Vad vackra! tycker det är svårt att hitta ringar med "ren" skena. Oftast är det stenar även på skenan. Men eftersom min förlovningsring är en helallians så vill jag att vigselringen ska ha en blank skena.

Var hittar man denna stenen?

Det är en sten som ganska nyligen blivit poppis så jag vet inte hur vanlig den är i Sverige. Dock tycker jag att en duktug juvelerare/guldsmed inte skall ha några problem med att ta hem en sådan sten åt dig. Det finns en hel del färdiga ringar på etsy om du söker på morganite ring. Ofta i roséguld då det framhäver färgen.
Svar på tråden BILDTRÅD: Förlovnings-/vigselringar med färgade stenar