• SaraJoakim

Egen tårta - Tid & Stadga?!

Det lutar mot att vi ska göra vår egen tårta, priserna är helt LOCO där vi bor, och jag älskar ändå att pyssla i köket! :)

Så mina frågor till er andra bakglada därute är; 

Är det fel att göra bottnar 1-2 dagar innan? 
    Bottnarna kommer vara Brownie samt två sockerkaksbottnar (en choklad samt en vanilj)
    Man vill ju ha dem så färska som möjligt, men det är ju mycket som ska göras..   Är det någon som har "receptet" till den typ av mousse och kräm som är "skärvänlig/fast"?  Lät ni tårtan stå framme hela festen, eller när ställdes den fram? Kan man beställa "sugar paste - skal" till tårtan? 
    Jag har arbetat lite med paste hemma för skoj skull både täcken och dekoration, men just täcket skulle vara skönt om det var gjort och framförallt garanterat helt och fläckfritt! :p 
    (Jag tänker mig ett sånt överdrag som man kan köpa på ICA/Konsum fast i marshipan) 
    Tack, hoppas ni har idéer och svar!! :)
  • Svar på tråden Egen tårta - Tid & Stadga?!
  • Grodprinsens brud

I en av mina tårtböcker står det att man ska lägga på ett lager på 5 mm som man smoothar ut och sedan penslar (extremt lite) med vatten för att sedan lägga på ett 5 mm lager till, "men är du väldigt van kanske du väljer att bara göra ett 7 mm-lager"... själv brukar jag köra på ett 4 mm eftersom det annars blir extremt sött co även sjukt dyrt... De räknar med ca 1 kg till en normalstor tårta, till en vanlig födelsedagstårta härhemma går det åt ca 500 g så jag gör väl för tunt. Men då spricker det ofta också.. 

Känner du någon som har ett sådant där bakunderlägg från Tupperware med cirklar på? Det använder jag jämt eftersom det är hur smidigt som helst att bara vända över SP över tårtan utan att man behöver ha florsocker på underlaget och sedan släpper det kanonlätt bara man pillar lite i kanten =) Och en pizzaskärare för att få till kanten längst ner på tårtan..

Jag ska göra vår tårta också även om jag är nervös... Funderar på att testa att frysa bottnarna så att jag säkert vet att de är klara (och hela) när det är dags att lägga ihop med fyllningarna två kvällar före bröllopet och plasta hårt så att den sätter sig. Sedan tänkte jag lägga på SP morgonen dagen före och köra till lokalen med de där jag ska montera tårtan och fixa dekorationerna. Skulle allt gå åt h-e så får jag väl akutbeställa fyra prinsesstårtor på det lokala bageriet på bröllopsmorgonen =)

Lycka till! 

• Aila

ThereseV, att täcka in bakelser med sugarpaste ( eller marsipan ) är ett hästgöra... Det tar otroligt lång tid och det är svårt att få det snyggt. Att göra några stycken är en sak men när det är många som står intill varandra så syns varenda ojämnhet på ett annat sätt. Sedan finns det såklart de som bara ser tjusningen med detta, att det faktiskt är ett hantverk! 

Det man också ska tänka på är att det bli en stor procentuell andel sugarpaste i förhållande till volymen på bakelsens innehåll. På en tårtbit blottas ju två sidor på tårbiten av innehållet. Kontentan blir att en bakelse klädd med sugarpaste blir en ganska tung upplevelse. Men man kan också välja att inte äta upp sugarpaste utan bara se det som skalet på en apelsin - något man tar bort =) Ett bakelsealternativ kan vara, om bakelsen är cylinderformad, att bara klä in kanten och sedan täcka ovansidan med flagad choklad, färska bär som läggs dit just innan serveringen eller en vit chokladtryffelspegel.  Mät omkretsen och höjden på bakelsen. Kavla ut sugarpaste så tunt som möjligt och skär rektangulära remsor i de mått som bakelsen behöver. Lättare att få ett jämnt resultat och mindre sött.

Jag kavlar inte mer än 2 mm tjockt överdrag på mina tårtor för att få det så ätbart som möjligt. Veck eller sprickor blir det aldrig bara du har en bra sugarpaste och gör finnisnen med varsam hand. Underarbetet är A och O för att få ett snyggt slutresultat.

Lycka till alla ni som gör era bakverk själva till ert bröllop!

• SaraJoakim

Vad mycket ni kan allihop! Skrattande Men nu blev jag ju ännu oroligare!!

Vad ska jag då helst ha Under min sugarpaste för att göra det så smidigt som möjligt att placera den och få alla tårtor att se lika jämna ut? 

• Chicita
    SaraJoakim skrev 2012-06-29 23:11:20 följande:
    Vad mycket ni kan allihop! Skrattande Men nu blev jag ju ännu oroligare!!

Vad ska jag då helst ha Under min sugarpaste för att göra det så smidigt som möjligt att placera den och få alla tårtor att se lika jämna ut? 
    Smörkräm Flört
    Det fungerar ju både som en sorts "lim" som hjälper sockerpastan att fästa ordentligt vid tårtan och inte bara flyta utanpå.
    Och även för att jämna ut den skrovliga ytan på tårtan. 
  • SaraJoakim

Smörkräm komme rinte att passa tårtan :( har du några fler idéer så tas de tacksamt emot :)

• Chicita
    SaraJoakim skrev 2012-06-29 23:49:32 följande:
    Smörkräm komme rinte att passa tårtan :( har du några fler idéer så tas de tacksamt emot :)
    Varför kommer det inte passa tårtan? 
  • Aila

SaraJoakim - smörkräm stryks bara som ett tunt, tunt lager över hela tårtan innan den täcks med kavlad sugarpaste. Det är det effektivaste och säkraste sättet om du vill ha sugarpaste som överdrag och få matta, vackra tårtor. Har du bär/fruktfyllning i din tårta så måste sugarpaste skyddas från fukt och fruktsyra som finns i fyllningarna, annars smälter SP och kan börja rinna bort.

Man kan även stryka med ett tunt lager vispad grädde men då ska tårtan helst serveras inom en halvtimme-timme efteråt för att inte se fuktig och blöt ut, och det tror jag inte skulle fungera rent praktiskt för något brudpar ; ) Vasslen i grädden får sockret i SP att börja lösas upp efter mycket kort tid.

Hur ser er tilltänkta tårta ut innehållsmässigt? Vad har ni tänkt ha för olika fyllningar/lager?

• SaraJoakim

Jag har gjort cup cakes med sörkräm tidigare och tycker personligen inte att det är någon höjdare ... Men ett tunnt lager kanske inte skulle skada, jag får prova.

Vi ska ha en hemmagjord konstruktion med bl.a. kladdkaka, olika typer av sockerkaka samt krossade hallon och sen persiko mousse.  Och denna förgrömmade sugarpaste ;)

Det är kul att dekorera med, stamsa figurer i etc, men som sagt behöver jag öva lite på utkavlingen och göra den tjockare. Tror de kommer bli mkt bättre nu när jag vet det ;) 

• Chicita

Jag lägger bara på någon milimeter smörkräm (den med vit choklad i som jag brukar rekommendera) det räcker, huvudsaken är att det blir något mellan fyllningen och sockerpastan + att det jämnar ut lite.
    1-2 mm smörkräm är ingen fara. Du behöver ju inte ha på centimetertjockt liksom Flört 

• SaraJoakim

Vart får du tag på den med vit choklad? Det är precis vad jag först hade tänkt ha överst! :D

• Chicita
    SaraJoakim skrev 2012-07-05 15:17:32 följande:
    Vart får du tag på den med vit choklad? Det är precis vad jag först hade tänkt ha överst! :D
    Jag gör den själv...

1/3 smält vit choklad
    1/3 smält saltfritt/ lättsaltat smör
    1/3 philadelphiaost

Vispa ihop allt och bre på så tjockt eller tunnt du vill ha.
    Den är jättegod, jag vet vissa som sitter och skrapar av smörkrämen från insidan av sockerpastan men lämnar SP'n på tallriken Flört 
Svar på tråden Egen tårta - Tid & Stadga?!