• Diphylla

Vigsel med bjudning en dag, fest en vecka senare?

Jag har ADHD. ADHD innebär inte, som många tror, att man har enorma mängder överskottsenergi och ränner runt som en duracellkanin för att orken flödar. Tvärtom är en av de riktigt jobbiga symptomen att man inte klarar av att filtrera de intryck man får under en dag, så som normala människor gör. Istället tar man in varenda detalj vilket gör att man i slutet på en dag är helt färdig. Hjärnan har tagit in för mycket information så den liksom kokar över om det varit en händelserik dag.

I mitt fall har det här blivit värre och nu, som 23-åring, är jag ibland som en riktig gammal tant, framför allt i sociala sammanhang. Det gör att jag inte längre orkar festa i flera, flera timmar. Jag var på festival i helgen och planen var att åka 12 timmar/dag i två dagar. När jag varit på området i fem timmar så fick jag total kortslutning i huvudet och var tvungen att åka hem. Jag satt på en bänk och stirrade rakt framför mig, precis som jag alltid gör när jag blivit överstimulerad som det så fint kallas. Dagen efter låg jag på soffan hela dagen och tog igen mig.

Detta oroar mig lite inför bröllopet. Jag tror inte att jag orkar med en hel dag av bröllopande med förberedelser, vigsel, middag och fest. Jag lär bara bryta ihop och vilja åka hem när kvällen kommer, och det är ju inte speciellt kul om man har en fest på gång! Tack och lov är min blivande lite som mig, han är äldre än mig och har nått den där vuxenpunkten i livet då man inte orkar hålla igång hur länge som helst utan vill åka hem och lägga sig.

Vi ska ha ett mellanstort bröllop, ca 60 gäster. Vår nya idé är, av flera anledningar, att ha ett thébjudningsbröllop istället för en trerätters middag. Det innebär att vigseln sker mitt på dagen och att vi sedan har en fantastisk liten bjudning med alla afternoon tea-element: fantastiska bakelser, lyxiga snittar och fuffiga scones med alla tillbehör. Lagom avslappnat, ingen alkohol utöver brudskålen. Släkt och nära vänner.

Grejen är vad som händer efter bjudningen. Känner jag mig själv så kommer jag bara att vilja mysa med min make, ta en ridtur, äta middag, bada badtunna och dricka champagne. Ha energi till en underbar bröllopsnatt. Jag kan ärligt talat inte tänka mig en bättre bröllopsdag! Tanken är ju dock att ha någon form av brakfest dit ALLA får komma, alla vänner och bekanta från när och fjärran som vill ha ett galet partaj i ära för vår kärlek. Vi funderar på att göra det enkelt för oss och abonnera en pub eller liknande. Men ingen av oss är sugna på att ha festen i anslutning till vigseln och bjudningen.

Kan man ha festen en vecka senare utan att det blir helskumt? Det skulle vara megaskönt att veta att man har en vecka på sig att varva ner efter bröllops-stressen och landa lite i att man gift sig. Dessutom hinner ju en del av fotografens bilder komma på den tiden och då kan man visa upp dem på festen för de som är nyfikna. Man kan ju fortfarande, om man vill, skapa en känsla av att det är en bröllopsfest och inte bara en krogrunda. Jag hade t.ex. tänkt ha en kortare variant av min brudklänning på mig.

Låter det som ett okej koncept eller blir det tokigt?

• Svar på tråden Vigsel med bjudning en dag, fest en vecka senare?
  • TheD

Hur många långväga gäster kommer ni ha? Det är inte säkert att dessa gäster känner för att åka den vägen två gånger...

Egentligen, för min del nu, så räcker det med bjudningen efter vigseln. Så vore jag gäst, skulle jag komma på själva bröllopsdagen och inte på "brakfesten".

Har ni kollat med några andra vad det finns för åsikter? Inte för att ni ska rikta er efter det men då kanske ni får en humm om vad som tycks :)

Lycka till!

• Diphylla

Vi har max tio långväga gäster och de förväntas inte vilja komma på brakfesten överhuvudtaget, de är inga festprissar. Precis som du skriver så kommer nästan ingen som bjuds på vigseln vilja vara med på festen. Vigseln med bjudning är framför allt till för släkten och de är absolut inga festgalningar utan skulle garanterat ha åkt hem när festen började om vi hade den samma dag. De nära vänner som kommer vet jag inte kommer ha något emot att gå på bröllop och sedan festa en vecka efter :) De är "bästisar" och barndomsvänner som jag inte ens behöver fråga.

• daniiel

Jag hade också nöjt mig med själva bröllopsdagen, vigsel och bjudningen efteråt. Det låter jättetrevligt och mysigt :) Jag tycker inte att det behövs en fest veckan efter. Men vill ni ha det, så ha det :)

Att ni efter bjudningen åker iväg för er själva och bara myser och gör det ni vill göra, låter väl jättebra :) Det är många som spenderar kvällen på tu man hand. Inget fel med det alls :)

• Guanaca

Tycker det låter som ett perfekt upplägg med tebjudning för familj o släkt och sedan en "efterfest" för kompisarna

• livet är bra fint ändå

Låter ju toppen! Åååh te-bjudning med fluffiga scones varför kom jag inte på den idén själv?

Vi ska gifta oss borgerligt i juli med bara föräldrar och gå ut och äta middag på kvällen. Och sen ha en fest för alla våra vänner i slutet på augusti (tänkte ha veckan efter vigseln först, men så många som var bortresta i juli). Jag tycker det känns jätteskönt att kunna ha det lugnt och intimt och inte hetsa runt på bröllopsdagen och sen kunna fokusera på att ha riktigt kul på festen en annan dag. Ingen har verkat tycka att det är konstigt :) 

• Krystal

Vi har våra nära och kära utsprida lite över landet, så vi diskuterar om ha bröllop en dag, med någon liten bjudning, buffé och efterrätt typ efter för m2bs vänner och släkt i Stockholm först, sen någon vecka eller två senare ska vi ha en fest med kanske sittande bord och så för min släkt på västkusten. Då kommer vi även visa en film på vigseln i Stockholm. Jag har även några släktingar i Norrbotten som jag hoppas kan komma på antingen ena eller andra tillfället. (Då min syster också planerar att gifta sig nästa sommar så skulle den ju då passa med att ha min fest ena helgen och hon ha sitt bröllop följande helg så kan våra norrbottniska släktingar ta sig en vecka semester på västkusten och närvara på båda våra fester) Även vänner boende utomlands får två datum som dom kanske kan ta sig till sverige på. Givetvis får folk komma på båda tillfällena, dom får bara fixa resa och boende själva. Då det är ett år kvar så kanske planerna får ändras lite, men än så länge så är dom så här..

Svar på tråden Vigsel med bjudning en dag, fest en vecka senare?