• Anonym (utan ringar :´()

    Allergisk reaktion på ringarna ..............

    är så ledsen,hämtade mina nya ringar (förlovning & vigselring). 
    De är i silver & köpta på en stor kedja,har aldrig reagerat på silver innan det är den enda smyckes metallen jag använt :( 
    Använder just nu bara förlovningsringen (vi gifter oss i sommar). Men eftersom ringarna är köpta i samma affär & båda är i silver så är ju risken ganska stor att jag kommer reagera även på vigselringen *många svordommar*
    Är röd runt fingret & upp till leden & det kliar som sjutton :(
    Min M2B tror att jag helt plötsligt blivit allergisk & kanske borde byta ringar (metall).

    Om man är överkänslig mot silver,kan man då använda tex. Titan ist. ?
    Någon som är hemma på sådant {#emotions_dlg.flower} ? 
     

  • Svar på tråden Allergisk reaktion på ringarna ..............
  • sweet

    Oj då va tråkigt för dig. Det verkar som du är allergisk mot ringarna. Ta genast av dig ringarna så du inte blir sämre. Då borde irritationen gå tillbaka. Du kan köpa kortisonsalva på apoteket som inte är receptbelagt för att få bort kliandet och ta ner eventuell svullnad.

    Titan är vad jag själv skulle rekommendera att använda. Det är det enda matrialet som fungerar på mig. Dock måste du kolla så de inte innehåller något annat, ibland blandar de nämligen in andra material som tex silver.
    Guld kan också fungera men vill man vara helt säker så gå på titan. Det har ju kommit in väldigt mycket nytt i titan bara senaste tiden och det är ett väldigt tåligt och snygg material.

    Hoppas du hittar något och att du blir bättre snart.

  • Anonym (utan ringar :´()
    sweet skrev 2012-06-16 15:52:32 följande:
    Oj då va tråkigt för dig. Det verkar som du är allergisk mot ringarna. Ta genast av dig ringarna så du inte blir sämre. Då borde irritationen gå tillbaka. Du kan köpa kortisonsalva på apoteket som inte är receptbelagt för att få bort kliandet och ta ner eventuell svullnad.

    Titan är vad jag själv skulle rekommendera att använda. Det är det enda matrialet som fungerar på mig. Dock måste du kolla så de inte innehåller något annat, ibland blandar de nämligen in andra material som tex silver.
    Guld kan också fungera men vill man vara helt säker så gå på titan. Det har ju kommit in väldigt mycket nytt i titan bara senaste tiden och det är ett väldigt tåligt och snygg material.

    Hoppas du hittar något och att du blir bättre snart.
    Om man då ska ha titan ringar,hur vet man att det är rent titan? finns det en stämpel eller får man ett äkthetsbevis? 
    Har du titan ring/ringar,om du nu är förlovad/gift? :) I såfall,var köpte ni era ringar? Skulle du rekomender dem? 
    Tack för ditt svar Skål ,trevlig Lördag !
  • sweet

    Någon stämpel eller liknande tror jag inte finns på titan. Men går man till en riktig smyckessmed så tycker jag inte det borde vara några problem. Vi har förlovningsringarna i titan och ska även få vigselringen i det och jag har inte märkt av något alls. Har även örhängen i titan och det fungerar utmärkt. Blev så lycklig när jag äntligen hittade ett material som jag kunde använda trots allergi.

    Ha en trevlig lördag du med {#emotions_dlg.flower}

  • Chicita

    Du kan ha för små ringar eller fel kupning på insidan. Jag får exem om jag har för täta smycken, alltså så huden inte kan andas ordentligt. Testa med en ring som inte ligger emot huden så mycket.
    Nu vet jag ju i och för sig inte hur din ring ser ut egetligen. Men om den är kupad på insidan eller slät så det finns mycket kontaktyta så kan det vara det som är problemet alltså.
    En ring som är "urgröpt" på insidan har ju mindre kontaktyta men är däremot mycket skörare istället... 

  • Anonym (utan ringar :´()
    Godis skrev 2012-06-16 17:16:11 följande:
    Ett tips är att måla genomskinligt nagellack på insidan (mot huden) i ringarna. Detta brukar fungera som spärr mot allergier.
    Jaha det visste jag inte,men tyvärr tror jag inte att det funkar i längden & dessutom blir både lillfingret & långfingret röda & kliar av kontakten =( 
    Men tack för tipset iaf {#emotions_dlg.flower} .
  • Anonym (utan ringar :´()
    Chicita skrev 2012-06-16 17:20:44 följande:
    Du kan ha för små ringar eller fel kupning på insidan. Jag får exem om jag har för täta smycken, alltså så huden inte kan andas ordentligt. Testa med en ring som inte ligger emot huden så mycket.
    Nu vet jag ju i och för sig inte hur din ring ser ut egetligen. Men om den är kupad på insidan eller slät så det finns mycket kontaktyta så kan det vara det som är problemet alltså.
    En ring som är "urgröpt" på insidan har ju mindre kontaktyta men är däremot mycket skörare istället... 
    Det är en plan kupning på dem,jag gillar det mest & det är snarare så att de sitter lite löst inte så de ramlar av men de glider ganska lätt upp till leden. 
    Tycker det är väldigt konstigt att jag får en reaktion på silver NU,när jag använt silver i nästan hela mitt liv Rynkar på näsan ?!
  • Chicita
    Anonym (utan ringar :´() skrev 2012-06-16 22:00:45 följande:
    Det är en plan kupning på dem,jag gillar det mest & det är snarare så att de sitter lite löst inte så de ramlar av men de glider ganska lätt upp till leden. 
    Tycker det är väldigt konstigt att jag får en reaktion på silver NU,när jag använt silver i nästan hela mitt liv Rynkar på näsan ?!
    Det kan vara orent silver.
    Jag har nickelallergi och kan få väldigt kraftiga reaktioner på vissa silverlegeringar. Men andra kan jag tåla hur bra som helst 
  • Sjörå

    Kan det vara så att du reagerar på något de har behandlat silvret med? Både jag och min kompis fick svarta märken efter våra nya silverringar och det kliade men gick över efter ett tag.


    Är du rätt för allergi kan jag rekomendera dig att använda titan, det är väldigt allergisäkert. Finns en hemsida som heter titianringar.com och som har väldigt mycket fina titanringar. Där kan man även få den blanka så att ytan påminner om silver.

  • ajmb

    Trist att höra...håller med övriga...olika knep men om nu fingrarna inte bara ditt ringfinger reagerar så hade jag valt annat.
    Själva har vi köpt titanringar från Bohlins. (finns på nätet oxå)
    Är jättenöjd med valet och blev väl mottagen och hjälpt inne i affären.

    Hoppas du finner en lösning 

Svar på tråden Allergisk reaktion på ringarna ..............