• lanas

    Jag skulle vilja veta vilken sorts bilder du/ni gillar?

    Jag skulle vilja veta vilken sorts bilder du/ni gillar?

    bilder från studio?



    utomhus?


    från vigselplatsen?


    eller kanske både...?
    Vill ni att fotografen följer er från förberedelserna på morgonen till festen på kvällen, eller bara vid ett tillfälle då ni är uppklädda och klara?
    Tack!
  • Svar på tråden Jag skulle vilja veta vilken sorts bilder du/ni gillar?
  • Annamolly
    kickanw skrev 2012-06-13 19:25:07 följande:
    Det här är självklart en smaksak och en prioritering man gör, men att fotografen bara finns där för att ta tekniskt perfekta bilder stämmer inte enligt mig! :)
    Fördelen med att ha en riktig fotograf med på t.ex. vigseln är att hen vet vad som krävs för att hinna med att fota, för att fånga ögonblicken, för att förmedla känslorna osv. Det är ju DET man har fotografen till. Den erfarenhet och kunskap en fotograf har behövs just för att kunna förmedla känslor och föreviga såna stunder. Att dessutom ha ordentlig utrustning som inte går sönder, som har automatisk blixt som förstör vigseln, som inte batteriet tar slut på, minneskorten blir fulla osv. det är också värt väldigt mycket!

    Kanske en lite onödig utsvängning, men jag vill förstås försvara min yrkeskår. Jag tror att det är allt för många som underksattar värdet av en riktig fotograf! :)
    Men som sagt, sen är det alltid en fråga om prioriteringar och pengar också, och det respekterar jag givetvis!
    Ja, det var lite det jag menade ocksa, att med en duktig fotograf sa ar man bra bilder. Min pappa ar till exempel ganska bra pa att fotografera men hans semster album brukar anda vara fulla av over-exponerade foton och bilder dar folk blinkar precis nar blixten gar av, etc. Jag vill inte riskera att det bara blir halvdana bilder vid ett sa viktigt tillfalle.
  • daniiel
    Annamolly skrev 2012-06-13 23:08:26 följande:
    Min syster hade en fotograf som dokumenterade allt fran borjan till slut. Han var sa bra att man inte ens markte att han var dar. Det blev jattefina och naturliga bilder. Om fotografen ar riktigt bra behover man inte oroa sej for att posera eller forsoka se snygg ut, dom lyckas pa nagot vis att ta massor av bra bilder pa ens basta vinklar. 
    Det spelar ingen roll hur bra fotografen skulle vara, jag skulle ändå inte känna mig bekväm med att ha någon okänd människa med runt om mig. Det har nog en hel del att göra med hur man är som person, inte bara hur fotografen är.
  • Annamolly

    daniiel, jag vet vad du menar, jag ar inte heller helt bekvam med sadant. Jag trodde verkligen att det skulle stora mig jattemycket men han var sa diskret att jag glomde att han var med. Fast jag kommer nog inte att ha med nagon som tar bilder nar jag gor mig klar.

  • millemill

    Jag gillar också utomhusbilder mer, men inomhus går bra, om det inte bara är studio-bakgrun. Jag gillar när bilden bli mer levande, om du förstår vad jag menar! : )


    Jag hade gärna haft en fotograf med från vigsel-fest så slipper man tänka på att få fina bilder på gäster och sig oss själva under dagen/kvällen. Men för mig är det en kostnadsfråga, vi kommer att ta portättbilder och ev ha fotograf med i kyrkan, sen har vi en vän som är duktig amatör-fotograf som ska fota under festen.


     

  • aniara

    Jag vill i första hand ha utomhusbilder. Om vädret är för dåligt kan studiobilder funka, men helst inte. Studio känns väldigt otidsenligt. Utomhusbilderna har till syfte att föreviga brudparet och stämningen dem mellan, samt eventuellt omgivningarna. Utöver det vill jag ha bilder från förberedelser, från vigseln, från utanför kyrkan efter vigseln samt från festen. Jag vill fånga stämningen i dagen. Jag vill fånga alla detaljer. Jag vill föreviga vilka som var där. Jag vill kunna se på bilderna och direkt minnas vid vilket tillfälle den bilden togs, vad som hände.

  • teddy

    Har inte läst alla inlägg så jag vet inte om jag upprepar... men...
    För min del ska det allra helst vara utomhusbilder i svartvitt! :) Och jag vet att min blivande håller med! ;) 
    Och jag tycker det ska bli roligt att fotografen kommer hänga på mig/oss nästan hela dagen, för många av de bilder som ofta blir allra bäst är när fotografen fångar något som kanske inte var meningen att fånga först! Spontana bilder! Och... jag tänker som så att får hon, fotografen, många fula bilder på mig/oss är det ju bara att radera dom! Teknikens under hihi! :)  

  • Lipan

    Jag röstar helt klart för utomhusbilder! Studiobilder känns tråkiga och bilder från festen känns inte lika viktiga om jag måste välja.

    Vi vigdes i New York och skulle möte fotografen efteråt, men väntetiden var lite längre än beräknat så vår fotograf fotade oss även när vi vigdes och det är jag jätteglad för idag! Glad 


Svar på tråden Jag skulle vilja veta vilken sorts bilder du/ni gillar?