• SaraJoakim

    Handleds corsage för tärnorna?


    Hej tjejer!
    Jag och Joakim funderar på att låta våra tärnor ha ett handledsband med blommor, en hanleds corsage. Vi tycker de känns lite onödigt att köpa en massa dyra buketter som egentligen inte kommer användas av dem sen. Jag vet att man kan ha dem som dekorationer, att de blir en gåva etc. men vi ska ha Augusti bröllop a la landet så det lutar åt att vi vill ha egenhändigt plockade blommor från omgivningen som dekorationer, samt att våra tärnor fick örhängen i gåva i samband med att de tackade ja i julas :)
    Vi tycker även att tärnorna utmärks vackert under hela kvällen om de fortsätter ha sina blommor - vilket de gör med en handleds corsage.
    Vi funderar även på om jag som brud ska ha en under kvällen sen, som symbol till min bukett.

    Vi har inte ringt någon blomster affär än och jag vet inte om det faktiskt blir billigare? Någon som vet? Känns som att det borde bli det?

    Någon som har erfarenhet och gjort såhär förut? :) 

    Kram på er och tack på förhand :D
  • Svar på tråden Handleds corsage för tärnorna?
  • Naive

    Jag (eller vi...) har tänkt ha samma sak! Har dock inte hört efter om priser och sånt än. 

  • SaraJoakim
    Naive skrev 2012-06-12 10:12:09 följande:
    Jag (eller vi...) har tänkt ha samma sak! Har dock inte hört efter om priser och sånt än. 
    Vi får hålla varandra lite uppdaterade då :D
  • daniiel

    Bara en tanke, men brukar inte buketterna vara lite för att få ha något att hålla i? Jag tänker bara om det ser bra ut att de bara går/står med armarna rakt ner efter sidorna när de går in och står där framme? De kanske är lite nervösa och inte riktigt vet var de ska hålla händerna. Jag vet att mina tärnor tyckte det var skönt att buketten som bestämde hur de skulle stå :P Jag vet ju själv också hur skönt det var att ha något att hålla i haha


  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-12 12:27:27 följande:
    Bara en tanke, men brukar inte buketterna vara lite för att få ha något att hålla i? Jag tänker bara om det ser bra ut att de bara går/står med armarna rakt ner efter sidorna när de går in och står där framme? De kanske är lite nervösa och inte riktigt vet var de ska hålla händerna. Jag vet att mina tärnor tyckte det var skönt att buketten som bestämde hur de skulle stå :P Jag vet ju själv också hur skönt det var att ha något att hålla i haha
    Samma tanke fick jag...

    När jag var tärna så fick jag ingen bukett för bruden snålade in på precis allt (jag undrar forfarande när jag ska få den där presenten jag lovades för att jag sydde både hennes och min klänning, fixade hennes hår, dukade, gjorde bordsdekorationer, diskade, städade, skjutsade dom till hotellet och både betalade och dekorerade sviten... det har ju bara gått 8 år eller nåt sånt nu... Tungan ute  Men varför stressa )

    Hur som helst så saknade jag något att hålla i både vid ingången i kyrkan och när jag stod där framme. Jag visste  inte vart jag skulle göra av händerna och det var riktigt obekvämt...
    Även om det bara är en enda lös blomma så har man i alla fall någonstans att göra av händerna 
  • daniiel
    Chicita - Precis, jag tyckte själv det var jobbigt den korta stund i kyrkan när min tärna höll min bukett :P Inte för att det inte är fint med handledsblomma, men just det där att hålla i något kan nog de flesta tycka är skönt :)

    Och TS, om du ändå tänker plocka blommor själv till handledsblommorna, varför inte bara plocka lite blommor och göra buketter till tärnorna? Det blir ju inge dyrare :) Eller som Chicita säger, det behöver ju inte vara en stor och dyr bukett. Det kan räcka med bara en eller par blommor.

    Och just ja, Chicita, fy vilken dålig stil av den människan! Usch, jag blir så arg på sånt där.. människor som bara tar och tar utan att ge något tillbaka.
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-12 13:21:29 följande:
    Chicita - Precis, jag tyckte själv det var jobbigt den korta stund i kyrkan när min tärna höll min bukett :P Inte för att det inte är fint med handledsblomma, men just det där att hålla i något kan nog de flesta tycka är skönt :)

    Och TS, om du ändå tänker plocka blommor själv till handledsblommorna, varför inte bara plocka lite blommor och göra buketter till tärnorna? Det blir ju inge dyrare :) Eller som Chicita säger, det behöver ju inte vara en stor och dyr bukett. Det kan räcka med bara en eller par blommor.

    Och just ja, Chicita, fy vilken dålig stil av den människan! Usch, jag blir så arg på sånt där.. människor som bara tar och tar utan att ge något tillbaka.
    Jag är ju glad att jag inte förväntade mig att få något även om hon lovade Tungan ute
    Vissa personer kan aldrig göra en besviken eftersom man vet att man inte kan räkna med dom Tungan uteTS om du plockar själv så tänk på att inte alla blommor tål att tuktas så mycket som du måste göra för handledsblommor, så det kan hända att dom börjar sloka efter några timmar och alltså inte är så fina på festen sen.
    Jag hade nog gärna tagit av mig handledsbuketten när jag åt också, jag skulle nog tycka att den var lite ivägen nämligen och jag vill ju inte ha blad och pollen i maten Flört Och då är det inte alls säkert att jag hade tagit på mig den igen.
    Så tanken med att tärnorna ska få vara fina hela festen är jättebra, men jag vet inte om den är så praktisk... 
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-06-12 13:31:18 följande:
    Jag är ju glad att jag inte förväntade mig att få något även om hon lovade Tungan ute
    Vissa personer kan aldrig göra en besviken eftersom man vet att man inte kan räkna med dom Tungan ute
    Ja, det är så sant, tyvärr.
  • daniiel

    Jag läste visst inte TS så noga ser jag nu. Trodde du tänkte göra handledsblommorna själv, men det var blommor till dukningen du skulle plocka själv.

    Jag tvivlar på att det blir så mkt billigare att beställa en handledsblomma från en florist än en liten tärnbukett med bara någon enstaka blomma. Jag vet inte vilka blommor du ska ha i din bukett, men om du har tex rosor, så kan ju tärnornas buketter bestå av bara 3st rosor tex.


  • SaraJoakim
    daniiel skrev 2012-06-12 12:27:27 följande:
    Bara en tanke, men brukar inte buketterna vara lite för att få ha något att hålla i? 
    Jo, det är klart att det kan hjälpa på de viset - absolut! Våra tjejer är väldigt pigga och glada, tror inte just de skulle vara ett problem. Precis som vid dop, konfirmation etc, brukar man ju vackert "hålla sig sj i handen" och då visas ju blommorna fram på de viset och då har de ju en hållning att hålla sig till. Men självklart är detta något vi ska ta upp med tärnorna när vi spånat färdigt :)
  • SaraJoakim
    malli716 skrev 2012-06-12 12:21:38 följande:
    wedshop.se/ProductView.asp?ArtNr=001-0009&cat...
    Här finns armband att köpa om man ni vill göra egna!
    Vad smart, jag funderade också på de, så det är kanon att det finns klara band :D Vi ska ev. ner till affären idag/imorn och kika, men att göra eget är ju alltid ett bra alternativ och de är roligt när det blir personligt på det viset :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-12 13:40:25 följande:
    Jag läste visst inte TS så noga ser jag nu. Trodde du tänkte göra handledsblommorna själv, men det var blommor till dukningen du skulle plocka själv.

    Jag tvivlar på att det blir så mkt billigare att beställa en handledsblomma från en florist än en liten tärnbukett med bara någon enstaka blomma. Jag vet inte vilka blommor du ska ha i din bukett, men om du har tex rosor, så kan ju tärnornas buketter bestå av bara 3st rosor tex.
    jag gjorde samma miss... Men jag håller med dig om att det snarare blir dyrare med handledsbukett eftersom det kräver mer jobb i så fall.

    och jag hade nöjt mig med en enkel ros exempelvis Flört 
    Mina tärnor hade en kalla med några strån av björngräs 
  • SaraJoakim
    Chicita skrev 2012-06-12 12:41:27 följande:
    Samma tanke fick jag...

    När jag var tärna så fick jag ingen bukett för bruden snålade in på precis allt (jag undrar forfarande när jag ska få den där presenten jag lovades för att jag sydde både hennes och min klänning, fixade hennes hår, dukade, gjorde bordsdekorationer, diskade, städade, skjutsade dom till hotellet och både betalade och dekorerade sviten... det har ju bara gått 8 år eller nåt sånt nu... Tungan ute  Men varför stressa )

    Hur som helst så saknade jag något att hålla i både vid ingången i kyrkan och när jag stod där framme. Jag visste  inte vart jag skulle göra av händerna och det var riktigt obekvämt...
    Även om det bara är en enda lös blomma så har man i alla fall någonstans att göra av händerna 
    Usch vad tråkigt :( Men som du säger och som Skalman säger; man ska skynda långsamt! :p Fast känns ju lite otacksamt att du gjorde så mycket jobb för hennes skull och att hon inte håller sitt ord. Det är ju mer det de handlar om än själva presenten liksom :/

    Men hade du en corsage då? För vi tänker som så att om tärnan har de, kommer hon vilja lägga den handen över den andra för att framhäva sina blommor och då står hon ju och håller sig själv i handen precis som hon konstant stått med buketten. 
  • SaraJoakim
    daniiel skrev 2012-06-12 13:21:29 följande:
    Och TS, om du ändå tänker plocka blommor själv till handledsblommorna, varför inte bara plocka lite blommor och göra buketter till tärnorna? Det blir ju inge dyrare :) Eller som Chicita säger, det behöver ju inte vara en stor och dyr bukett. Det kan räcka med bara en eller par blommor.
    Jo det är ju också en idé :) men de här med corsage är ju bara en idé som cirkulerar vi har inte bestämt något än, jag vill bara höra mig för. Ska dom ha bukett i slutändan så tar vi de som passar bäst in såklart :)
  • SaraJoakim
    daniiel skrev 2012-06-12 13:40:25 följande:
    Jag läste visst inte TS så noga ser jag nu. Trodde du tänkte göra handledsblommorna själv, men det var blommor till dukningen du skulle plocka själv.

    Jag tvivlar på att det blir så mkt billigare att beställa en handledsblomma från en florist än en liten tärnbukett med bara någon enstaka blomma. Jag vet inte vilka blommor du ska ha i din bukett, men om du har tex rosor, så kan ju tärnornas buketter bestå av bara 3st rosor tex.
    Ingen fara :)
    Ser de inte lite litet ut då?  
  • SaraJoakim
    Chicita skrev 2012-06-12 13:53:08 följande:
    Mina tärnor hade en kalla med några strån av björngräs 
    Låter väldigt fint! 
  • Chicita
    SaraJoakim skrev 2012-06-12 13:53:24 följande:
    Usch vad tråkigt :( Men som du säger och som Skalman säger; man ska skynda långsamt! :p Fast känns ju lite otacksamt att du gjorde så mycket jobb för hennes skull och att hon inte håller sitt ord. Det är ju mer det de handlar om än själva presenten liksom :/

    Men hade du en corsage då? För vi tänker som så att om tärnan har de, kommer hon vilja lägga den handen över den andra för att framhäva sina blommor och då står hon ju och håller sig själv i handen precis som hon konstant stått med buketten. 
    Nej, men jag hade en påsväska och en sjal, så jag hade ju ändå attiraljer liksom. Men det blev ändå inte naturligt att stå med händerna på magen *typ*
    När man står där framme så tänker man inte så mycket på att "framhäva blommorna" (eller armbandet, eller något annat man har på sig) och om man blir ombedd att göra det så är det bara ytterligare en sak som gör att man spänner sig och känner sig mer besvärad.
    En blomma eller en bukett håller man i på ett annat sätt.
    Det var jätteskönt att få ta över brudens bukett ett tag, knappt att jag ville lämna tillbaka den även om den vägde bly Tungan ute 

    Samma när jag själv gifte mig, när jag lämnade bort min bukett till tärnan så kändes det väldigt naket
    SaraJoakim skrev 2012-06-12 13:59:49 följande:
    Låter väldigt fint! 
     Så här såg det ut...
    Väldigt enkelt och dom kunde välja om dom bar den som jag gjorde med min bukett (över armen) eller som man skulle burit en enkel ros.
    Så när dom stod framme med oss så hade dom något att pilla med. Hålla i ena handen, lägga över armen, hålla armarna rakt ner och blomman lite löst, knäppa händerna med blomman emellan osv...
    Vi ville ge dom möjlighet att röra sig, att inte bli så stela och statiska som jag blev där jag "stod till allmän beskådan" liksom.
    Vet inte om några av brudens släktingar tyckte att jag var fin i min vinröda halterneckklänning eller vad det var, men dom glodde mer på mig än på brudparet och då blev jag ju ännu mer obekväm Tungan ute
     


  • SaraJoakim

    Hej hopp!

    Jag har pratat med mina tärnor och alla tycker det är jättebra med corsage istället för bukett :D
    Så vi ska odla egna blommor i trädgården och sen köpa banden som malli716 tipsade om :D
    Tack för för och nackdelar allihop, kanon att tänka på :)


    malli716 skrev 2012-06-12 12:21:38 följande:
    wedshop.se/ProductView.asp?ArtNr=001-0009&cat...
Svar på tråden Handleds corsage för tärnorna?