• Äldre 11 Jun 13:43
    26519 visningar
    39 svar
    39
    26519

    Rockabilly/50-talstema

    Hej! Vi har inte bestämt datum än men tema och det blir så klart rockabilly/50-tal! Vi är själva inga "rockabillys" utan gillar bara stilen och tycker att det skulle bli roligt och ovanligt med bröllopstema. Jag har svårt för att hitta inspiration och vill gärna kunna bolla idèer med andra som tänkt ha samma tema. Jag har kikat i 50-tals tråden men den är rätt död nu. Så skriv :)

  • Svar på tråden Rockabilly/50-talstema
  • lenalo­ng
    Äldre 14 Jun 17:23
    #21

    Vårt 50-tals bröllop är nu på lördag!! Så spännande! Jag kommer ha en helt otroligt fin klänning, tvådelad. Tajt pennkjol på vigseln o sen en riktig cirkelkjol till festen så man kan dansa :) har sytt den hos sömmerska o en del själv. vigselmiddag blir grillade hamburgare med coca-cola eller öl och massor av goda tillbehör :) kul att se gästernas reaktion på det! Såklart bara rockabillymusik o 50-tals låtar både i kyrkan o på festen. Kvällen avslutas med top cats o the fastbacks på intilliggande dansbana :) håret blir en riktigt stor 50-talsfrisyr o likaså sminket.. Äckligt roligt tema! Hittade lite teknikens värld o damernas värld mm från 50-talet som blir en del av dekorationerna :) lycka till alla ni andra!

  • ofelia
    Äldre 14 Jun 18:01
    #22
    Tokig skrev 2012-06-14 15:12:59 följande:
    Var kommer denna klänning ifrån? Den är helt underbar!
    Visst är den? Det är en Rosalba från Stephanie Allins La Dolce Vita-kollektion. www.stephanieallin.net/collections/la-dolce-vita/rosalba/

    Det finns ju så många underbara klänningar att man skulle behöva gifta sig en gång om året för att kunna bli nöjd.

    Lenalong: Så spännande! Stort lycka till med allt inför lördag. Hoppas att vi får se lite bilder på den vackra klänningen och alla fina dekorationer sedan.
  • Äldre 15 Jun 10:28
    #23
    Här är en till med 50-tal/rockabilly som tema! Färgerna vi kör på är cerise/svart/vitt! Fast vi ska inte gifta oss förrän nästa årSolig

    Har gjort egna dekaler att ha på LP-skivorna som ska bli bordstabletter. (Här är ett utkast på dom, dålig bild dock)


    På vigseln ska jag ha antingen denna klänning (fast vit o svart band i midjan samt snörning i ryggen)



    Eller den här klänningen (fast med samma siluett som klänningen här ovanför)



    En av många idéer på tårtan:


    Ena halvan av caketoppern (fast jag kommer "Styla" henne själv)


    Kakfatet: (som tårtspade ska jag ta tårtspade-delen och svetsa ihop med ett verktyg, så själva handtaget ser ut som ett verktyg och sen ska det "förkromas", återkommer med bild när den är klar)


    Funderar på att ha denna på kvällen, så man kan dansa: (från vivienofholloway)


    Vi ska även försöka få tag på några såna där hemskt fula, men klassiska plast-flamingos o sätta ut vid festlokalen som kommer vara en folk park. En live band kommer spela, har dock inte bestämt oss för vilket än, har två att välja mellan. Coca Cola-flaskor o skyltar, m.m

     
  • Äldre 23 Aug 23:40
    #24

    Jag hade två klänningar. En "modern" 50-tals inspirerad, och en rosa äkta vintage klänning från 50/60-talet.








    Mina klänningar går ju inte att få tag i, men grejen är att jag ville ju ha en candy anthony klänning men dom kostar ju ca 20 000:- och det var i dyraste laget. För dyrt. Men jag är mer nöjd med mina än om jag fått En candy anthony. Så jag ville bara säga att det går. Med kamp och tålamod. :)

    Jag är själv inte så förtjust i Rockabilly men amerikanskt 50-tal älskar jag. Men när ska ni ha bröllopet då?? :)
  • Äldre 20 Sep 09:13
    #25

    Hur går det för dig med bröllopsplanerna? 
    Vi har lagt våra på is ett tag eftersom vi just köpt hus, men nu har vi börjat ta upp dom igen.
    Hade sån tur att jag fick ca 250 LP-skivor av mammas väninna, nu ska jag "bara" hitta nåt ställe som trycker våra skivdekaler i rätt storlek. Tänkte beställa klistermärken så det bara är att sätta fast på skivorna. 
    Fyndade fina fuskliljor på ÖB i cerise o vitt, måste bara dit o köpa fler medan de finns kvar! De kommer jag sätta i Coca cola-glasflaskor.
    vi hade lite problem med porslinet för i den lokalen vi ska ha finns inget porslin eller bestick. Besticken såg ut att bli den dyraste posten, men så hittade jag plastbestick som ser ut som silver (på ÖB hittade jag dom). Vi testade dom på min 30-årsfest och det höll mycket bra, så dom kör vi på! Till själva buffén kommer vi ha riktiga tallrikar, men till tårta o fika tar vi rejäla papptallrikar.  
    Åh vad kul det är och fortsätta med planeringen!!  

  • Fremm
    Äldre 20 Sep 11:10
    #26

    Wow vilka otroligt ljuvliga bilder!! Blev nästan själv sugen på att ha lite amerikanske 50-tal efter att ha sett det här... vill läsa mera och se mer bilder! :)


    OBEY skrev 2012-08-23 23:40:31 följande:

    Jag hade två klänningar. En "modern" 50-tals inspirerad, och en rosa äkta vintage klänning från 50/60-talet.





     



     



     


     



    Mina klänningar går ju inte att få tag i, men grejen är att jag ville ju ha en candy anthony klänning men dom kostar ju ca 20 000:- och det var i dyraste laget. För dyrt. Men jag är mer nöjd med mina än om jag fått En candy anthony. Så jag ville bara säga att det går. Med kamp och tålamod. :)

    Jag är själv inte så förtjust i Rockabilly men amerikanskt 50-tal älskar jag. Men när ska ni ha bröllopet då?? :)
  • Äldre 20 Sep 23:30
    #27

    Jag kan väl idébomba lite då Glad alla bilder ärligt lånade från google Tungan ute
    det här är bara några av alla bilder som jag använder som inspiration









  • Fremm
    Äldre 21 Sep 22:34
    #28

    MsChevy, vilka supercoola bilder du bidrar med för inspiraton, like it a lot! Tack för inspirationen!!

  • Äldre 24 Sep 21:13
    #29
    Fremm skrev 2012-09-20 11:10:09 följande:
    Wow vilka otroligt ljuvliga bilder!! Blev nästan själv sugen på att ha lite amerikanske 50-tal efter att ha sett det här... vill läsa mera och se mer bilder! :)
    Aww, tack!!!! :D Om man gillar stilen och färgerna tycker jag absolut man ska köra på det! Jag menar, vilka fantastiska bilder man har att se tillbaka på, färgerna och detaljerna gör ju så mycket. :) Du är hemskt välkommen att besöka min blogg: obey.blogg.se under kategorin: Wedding<3 en lite klippt version av vår historia hittar du också på brollopsglamour.se - Sandra och Johan Westerling storyn. =)
  • Fremm
    Äldre 24 Sep 21:31
    #30
    OBEY skrev 2012-09-24 21:13:28 följande:
    Aww, tack!!!! :D Om man gillar stilen och färgerna tycker jag absolut man ska köra på det! Jag menar, vilka fantastiska bilder man har att se tillbaka på, färgerna och detaljerna gör ju så mycket. :) Du är hemskt välkommen att besöka min blogg: obey.blogg.se under kategorin: Wedding<3 en lite klippt version av vår historia hittar du också på brollopsglamour.se - Sandra och Johan Westerling storyn. =)
    Tack för länkarna, ska bli jättekul att kika in dem och få ännu mer insipration!! :)
  • 737 dagar
    Äldre 10 Jan 23:33
    #31

    Vilken underbar tråd! Går den att väcka liv i tro? Ska ha detta temat på vårat bröllop 27 juli!

  • Äldre 20 Jan 16:17
    #32

    Hm...jag borde kanske dra mig ur härifrån, jag och sambon har separerat... Fast det är ju så himla kul att få hjälpa andra med idéer...
    o vem vet, vi kanske hittar tillbaka till varann igen...det verkar lite så....  

  • 737dag­ar
    Äldre 20 Jan 16:20
    #33

    Oj MsChevy :( Hoppas ni hittar tillbaka till varandra och kommer ännu starkare ur det!

  • Jennie in white
    Äldre 22 Mar 13:45
    #34

    Åh vilka inspirerande bilder! Planerar själv i denna stil... hur ska ni göra med håret?

  • Äldre 22 Mar 13:53
    #35
    OBEY skrev 2012-08-23 23:40:31 följande:

    Jag hade två klänningar. En "modern" 50-tals inspirerad, och en rosa äkta vintage klänning från 50/60-talet.


    Gud va fina bilder!


    Superfin var du(ni) verkligen! Älskar stilen på hela bröllopet, och jag kommer nog ha en liknande klänning som du hade. Men jag blev jättenyfiken på buketten. Vad är den gjord av? Har du gjort den själv?Köpt?

  • 737dag­ar
    Äldre 23 Mar 20:14
    #36
    Jennie in white skrev 2013-03-22 13:45:49 följande:
    Åh vilka inspirerande bilder! Planerar själv i denna stil... hur ska ni göra med håret?
    Jag undrar det också :P Kan inte alls bestämma mig för nåt. Tänker iaf ha en birdcage veil som jag ska knåpa ihop själv här någon dag.

    Har nyligen bestämt mig för att skita i blommor, ska ha en kickass-stor klubba istället. Så nu söker jag efter en sådan :P

    Är det någon som har tips på vad man skulle kunna använda som placeringskortshållare när själva placeringskortet är en gnuggis?
  • Gabrie­llaIva­rsson
    Äldre 24 Mar 19:57
    #37
    737dagar skrev 2013-03-23 20:14:54 följande:
    Jag undrar det också :P Kan inte alls bestämma mig för nåt. Tänker iaf ha en birdcage veil som jag ska knåpa ihop själv här någon dag.
    Jennie in white skrev 2013-03-22 13:45:49 följande:
    Åh vilka inspirerande bilder! Planerar själv i denna stil... hur ska ni göra med håret?
    Jag ska köra på en birdcage och halv uppsatt. Ska ha upsatta "snurror" längst fram och sen utsläppt, lagt hår i bak.

    En blandning mellan dessa två:

    Upptill/fram:

    Baktill:



     
    Fick inspirationen från denna bild:


     
  • Äldre 9 Apr 12:29
    #38

    Hej igen! Länge sen jag va här inne. Ni fick rätt, vi hittade tillbaka till varannSolig vi är ännu kärare, starkare o lyckligare nu än innan Hjärta så nu fortsätter bröllopsplaneringen!
    Hur går det för er? 

  • Äldre 13 Jan 14:01
    #39

    Vilka underbara bröllop!

    Har ni några tips på rockabilly-utgångsmusik från kyrkan? :)

Svar på tråden Rockabilly/50-talstema