Barnfritt = gäller även spädbarn?
Det är ganska "intressant" att läsa allas åsikter i den här frågan. Och som tidigare sagt, det finns inget rätt eller fel.
Jag och min sambo m2b har haft den här diskussionen hemma, vi är båda enade om att vi vill ha barnfritt av olika anledningar. Framför allt för att jag inte tror att ett barn skulle uppskatta att behöva sitta still och lyssna på massa tråkiga tal, att det kommer serveras alkohol och att jag helt enkelt vill att föräldrarna ska kunna ha kul utan sina barn. Visst hade jag kanske haft annan åsikt om jag haft egna barn, men det tror jag inte. Jag umgås så ofta jag bara kan med mina syskonbarn, och alla som känner mig vet att de är otroligt viktiga för mig. Och det gör lite ont i hjärtat att de inte ska närvara vid festen, men försöker inkludera dem så gott det går iaf genom att t.ex. vara näbbar. För övrigt är det inte så många som har barn i vår umgängeskrets, så är inget stort problem.
Diskussionen för oss har varit ang ammande barn, min m2b har tyckt att vi även ska säga ifrån när det gäller dem. Jag har nog alltid varit av åsikten att man inte riktigt kan neka någon att ta med sig ett ammande barn, och tycker nog även att de oftast inte gör så mycket väsen av sig. Av gästerna är det två par som kommer ha en 7-månaders och en 4-månaders bebis, och vi har sagt att de självklart får komma med men att det för föräldrarnas skull såklart är roligare om de kan fixa barnvakt. Till saken är att det avser min syster och bästa vän, så det är ju inte aktuellt att de inte ska kunna komma pga barnen. Men man kan faktiskt försöka lösa saker så gott det går: min bästa vän bor 15 mil ifrån mig, och nu kommer hennes föräldrar komma med hit för att vara barnvakt. De kommer ta in på hotell och kunna åka ut till festlokalen (som ligger lite utanför stan) ifall hon måste amma. Jag blir faktiskt ganska rörd över att de gör detta. Min syster bor här i stan, och hennes svärföräldrar kommer och är barnvakt. Även där för att kunna åka ut till lokalen om så måste. Ett tredje par som har barn har också fixat barnvakt genom att hennes föräldrar ca 80 mil bort kommer och hjälper dem. Och alla dessa hjälper så gärna till. Så jag kan nog tycka att din släkting överdriver lite som inte kan gå hem de 5 minutrarna från festen och amma. Sen kan det absolut vara så att man inte vill "lämna bort" sitt barn, men det är ju ett val man gör själv i såna fall och då får man nog acceptera att man inte kan gå på väldigt många tillställningar. Men det här är bara min åsikt =)