• Sassas
    Äldre 11 Jun 09:35
    17633 visningar
    60 svar
    60
    17633

    Barnfritt = gäller även spädbarn?

    Hej! Jag och min sambo gifter oss på en abonnerad herrgård i sommar. Vi vill ha ett barnfritt bröllop. Det är nämligen ingen av våra närmaste som har små barn. Flera avlägsnare släktingar och bekanta har barn, men dem har vi knappt träffat.


    En avlägsen kvinnlig släkting har precis fått en liten pojke. Vi ses enbart på större släkttillställningar, och vi är inte bjudna till barndopet. Trots att vi uttryckligen skrivit i bröllopsinbjudan på ett trevligt men tydligt sätt att detta är en vuxenfest, är svarade ovan nämnda släkting med att "vi och lilla NN kommer". Släktingen föreslog dessutom att hon skulle ta med sig sin svägerska (som vi aldrig träffat) så att hon skulle hjälpa till att ta hand om pojken och gå ut med honom om han skrek. När vi förtydligade att vi gärna träffar hennes barn en annan gång men inte nu, blev hon upprörd och argumenterade emot. Hon menar att eftersom hon ammar är barnet en del av henne och för litet för att lämna bort. Det slutade med att hon tackade nej i affekt, och sedan har hon baktalat oss inför andra släktingar.


    När mina barn var riktigt små och jag och min f.d. make blev bjudna på bröllop eller jubileum, brukade den som inte var släkt/god vän med festföremålen stanna hemma med barnen. Vid något tillfälle kom en mjölkpump väl till pass. Vid ett annat tillfälle åkte jag hem efter brudskålen. För oss var det självklart att ett spädbarn knappast skulle uppskatta tillställningen, samt att barnskrik och en massa spring in och ut skulle störa festen. Jag skulle aldrig komma på tanken att försöka påverka vilka som blir bjudna och inte på någon annans bröllop! Dessutom vore det konstigt att ändra på premisserna, nu när andra gäster ordnat barnvakt.


    Tänker vi fel? Borde vi ha välkomnat spädbarn på vårt bröllop trots att ingen av oss egentligen vill?

    Ledsna hälsningar, Susanne

  • Svar på tråden Barnfritt = gäller även spädbarn?
  • Äldre 11 Jun 09:49
    #1

    Jag tycker det vanligtvis brukar vara undantag för spädbarn, just för att det inte brukar vara så enkelt att bara lämna bort dom till barnvakt. Självklart kan ni neka spädbarn på er fest, men då tycker jag också att ni får räkna med att de som har spädbarn tackar nej till att komma. Hon blev förmodligen ledsen över att hennes barn inte fick komma och det är därför hon baktalat er. Det är väl inget att bry sig om? Ni stod fast vid ert ord och om hon tycker det var fel, så låt henne tycka det? Och vad har saken att ni inte var inbjudna till dopet med allt detta att göra?

    Vi hade spädbarn med vid vårt bröllop och de störde inte alls. Inget gråt, inget skrik. Nu kan det ju variera mycket från barn till barn visserligen, men jag hade aldrig kunnat säga till föräldrarna att lämna barnet hemma. Där är man ju olika, som i mkt annat. Att barnet inte skulle uppskatta tillställningen.. ptja, det kan väl stämma, de är nog inte så medvetna om vad som händer, men de uppskattar nog att få vara med sina föräldrar. Jag kan visserligen tycka att det var lite magstarkt av henne att vilja ta med någon som passar barnet på plats, för det blir ju en extra kostnad för er. Nåja, jag tycker väl egentligen inte att varken ni eller hon har gjort något fel. Ni tycker bara och vill olika och blev oense. Nu får ni ju dock som ni vill - ett barnfritt bröllop, så var glada.


  • Cosy
    Äldre 11 Jun 10:02
    #2

    Det vanligaste är väl att ammade barn är välkommna på bröllopet även om det är barnfritt.

    Dock tycker jag det var märkligt att hon ville ta med en "barnflicka" som skulle kunna ta hand om barnet.


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • funnyb­unny84
    Äldre 11 Jun 10:17
    #3

    jag är bjuden ett bröllop om en månad där barn inte får vara med och det gäller även spädbarn!
    Min dotter blir nu 2 månader och jag ammar fortfarande!
    så det ser ut att jag inte kommer  kunna gå på en av mina bästa vänners bröllop pga att jag inte får tag i barnvakt och pga att jag ammar. För dom är stenhårda på att inga barn ska vara med inte äns under vigseln Rynkar på näsan 

    jag tycker att spädbarn är ett undantag då det kan vara svårt att få barnvakt när man ammar och ska man använda bröstpump så måste man ha den med sig så man kan gå undan och pumpa så man inte får mjölkstockning.  

  • aniara
    Äldre 11 Jun 10:27
    #4

    Jag skulle aldrig någonsin bjuda in en nybliven förälder och inte låta dem ta med barnet. Det är en sak som jag fattar fast jag inte har barn själv, att små barn behäver sina föräldrar och nyblivna föräldrar har väldigt svårt att lämna bort sina barn. Vi kommer själva ha tre spädbarn med under vår vigsel och festen. Vi är inte särskilt förtjusta i barnskrik och vi räknar med att barnen säkert kommer att störa i alla fall någon gång under dagen, men vi vill ju ha deras föräldrar med denna dag och då får vi ta det.

  • Äldre 11 Jun 10:27
    #5

    Jag hade inte gått om jag hade baby och det stod barnfritt. Först så är det inte enkelt att lämna bort spädbarn, sen så skulle jag inte ha velat det heller... Men om det var nära släkting eller en nära vännina så hade jag frågat om det gick bra att vi kom båda två en stund och gick hem om det blev problem. Tycker det är dumt att vara väldigt svart/vitt...

  • Äldre 11 Jun 10:27
    #6
    funnybunny84 skrev 2012-06-11 10:17:58 följande:
    För dom är stenhårda på att inga barn ska vara med inte äns under vigseln Rynkar på näsan
    Nu vet jag ju inte hur deras vigsel är upplagd, men om den är i kyrkan, så kan de inte neka någon att närvara. Inte ens spädbarn.
  • funnyb­unny84
    Äldre 11 Jun 10:38
    #7
    daniiel skrev 2012-06-11 10:27:26 följande:
    Nu vet jag ju inte hur deras vigsel är upplagd, men om den är i kyrkan, så kan de inte neka någon att närvara. Inte ens spädbarn.
    dom ska ha det utomhus (fast kyrkligt då det är en präst som ska viga dom) 

    Jag är faktiskt inne på att tacka nej även att min vän kommer bli ledsen o besviken över att jag inte kommer men jag verken kan eller vill lämna bort min dotter.....känner mig taskig som inte kommer att gå och dela hennes stora dag.
    förstår att man är benhård på barn från 1 år o uppåt då dom springer omkring, leker och kan bli högljuda men ett spädbarn som ammas tycker jag är ett undantag! 
  • Äldre 11 Jun 10:45
    #8
    funnybunny84 skrev 2012-06-11 10:38:28 följande:
    dom ska ha det utomhus (fast kyrkligt då det är en präst som ska viga dom) 

    Jag är faktiskt inne på att tacka nej även att min vän kommer bli ledsen o besviken över att jag inte kommer men jag verken kan eller vill lämna bort min dotter.....känner mig taskig som inte kommer att gå och dela hennes stora dag.
    förstår att man är benhård på barn från 1 år o uppåt då dom springer omkring, leker och kan bli högljuda men ett spädbarn som ammas tycker jag är ett undantag! 
    Då bör väl samma sak gälla? Eftersom det är en vigselgudstjänst?

    Jag kan ju tycka att det är lite väl hårt att neka spädbarn och om mina vänner hade sagt att jag inte fick ta med min dotter (när hon var spädbarn), så hade jag nog stannat hemma. Jag hade nog resonerat som så att de har ett finger med i spelet också, att det kanske inte är jätteviktigt att ha mig där då eftersom de inte kan göra ett undantag för spädbarn.
  • MalinL­arsson
    Äldre 11 Jun 10:47
    #9

    Vi har ett barnfritt bröllop men SJÄLVKLART är ammande barn välkomna! Det kommer ju inte vara så att föräldrarna blir kvar till sent på natten med sitt spädbarn iaf. Vi kommer att ha två småttingar med oss på bröllopet. De sover ju eller så för det mesta och är inte så medvetna om vad som händer runtomkring. Börjar dock bli lite orolig att en vän kommer att ta med sin 1 ½ åring! Hon ammar fortfarande en skvätt på kvällen och de åker från annan ort...

  • Sassas
    Äldre 11 Jun 11:25
    #10

    Jag fick visst inte med några viktiga punkter i trådstarten:


    1) Om det var viktigt för släktingen (en kusins dotter) att närvara vid vårt bröllop skulle kanske pojkens pappa kunna stanna hemma istället för att "lämna bort" barnet till någon barnvakt. Jag och min sambo har aldrig träffat hennes sambo, och hon skulle säkert kunna ha trevligt på festen på egen hand eftersom hennes familj och släktingar kommer att vara där.


    2) Familjen i fråga bor fem minuter från gården där bröllopet är.Det skulle alltså inte vara svårt för kusindottern att smita hem och amma när det var dags.


    3) Om någon av hedersgästerna, familjemedlemmarna eller de nära vännerna haft barn hade vi inte haft barnfritt. Inte heller om de gäster som har barn hade bott på annan ort.


    3) jag har full förståelse för att kusindottern väljer att tacka nej och stanna hemma. Som sagt, vi känner knappt varandra och umgås inte, men det kändes oartigt att bjuda in hennes mamma och syster (som vi träffar ibland) och inte henne. Det jag vänder mig mot är att hon inte respekterar vilka vi vill bjuda och inte på vårt bröllop, och att hon började sprida skitsnack om oss. Varför inte bara tacka nej om förutsättningara inte passar?

Svar på tråden Barnfritt = gäller även spädbarn?