• 201212

Silver ring vs Titan ring? GÄRNA BILDER!

Vi kan INTE bestämma oss för om vi skall ha Silver ring? eller Titan ring?

Vi vill veta dess förr och nackdelar:

Alltså silver ringens för & nackdelar, samt lika för Titan ringens för & nackdelar.

GÄRNA BILDER! på Era ringar! (Vi har lite koll på hur skillnaden på dem ser ut).

• Svar på tråden Silver ring vs Titan ring? GÄRNA BILDER!
  • evagust

Även en lätt metall, i jämförelse med guld. 

• filibustern
    evagust skrev 2012-06-17 14:07:28 följande:
    Varför ej Palladium. Ser ut som platina men i prisklass med guld. Kräver ingen skötsel ( ändrar ej färg osv.) Hård metall, här till Platinametallerna? Går även att förminska/förstora ringen, vilket ej titan går att göra. 
    titan går visst att ändra storleken på. SVART titan går däremot inte.. ^^
  • Annamolly

Titan ar jattebra for allergiker for det finns inget nickel i det! 

• MagnusFru
    evagust skrev 2012-06-17 14:07:28 följande:
    Varför ej Palladium. Ser ut som platina men i prisklass med guld. Kräver ingen skötsel ( ändrar ej färg osv.) Hård metall, här till Platinametallerna? Går även att förminska/förstora ringen, vilket ej titan går att göra. 
    Titanringar i rent titan (99,8% titan) går visst att storleksändra!
    Det är titanringar i 6/4 titan (90% titan) som inte går att ändra!
    Tyvärr finns det en del myter om titan och tyvärr finns det en hel del okunnighet både bland allmänheten och hos personal hos olika kedjor ( typ Guldfynd) och tyvärr även guldsmeder som inte heller vet så mycket om titan. Tyvärr brukar en del butiker som har titanringar ha ett väldigt begränsat sortiment av titanringar och ofta är det 6/4 titan och så tror både allmänhet och personal i butikerna och även guldsmederna att "  det finns inga titanringar som går att storleksändra" .....Och eftersom många butiker som har titanringar bara har titanringar med grå och ganska grov yta eller matt yta så tror många att "alla titanringar ser ut så" vilket inte heller stämmer. Titanringar kan göras med blank yta som liknar vitt guld fast liiite gråare. Visst om man vill ha en så vit metall som möjligt så kanske man ändå tycker att en titanring med blank yta är för grå men det är ju en annan diskussion.
  • MagnusFru

Våra titanringar från titanringar.com. Det är rent tian i våra ringar. Mannen har en gråare yta, sidenmatt yta.
    Och mina ringar har blank yta. Jag tycker att bilden visar att det finns titanringar med gråare matt yta ( lite så som de ofta ser ut i affärer) men även titanringar med blank yta och att den blanka ytan faktiskt inte är jättegrå.
  • filibustern
    MagnusFru skrev 2012-06-17 15:43:04 följande:
    Titanringar i rent titan (99,8% titan) går visst att storleksändra!
    Det är titanringar i 6/4 titan (90% titan) som inte går att ändra!
    Tyvärr finns det en del myter om titan och tyvärr finns det en hel del okunnighet både bland allmänheten och hos personal hos olika kedjor ( typ Guldfynd) och tyvärr även guldsmeder som inte heller vet så mycket om titan. Tyvärr brukar en del butiker som har titanringar ha ett väldigt begränsat sortiment av titanringar och ofta är det 6/4 titan och så tror både allmänhet och personal i butikerna och även guldsmederna att "  det finns inga titanringar som går att storleksändra" .....Och eftersom många butiker som har titanringar bara har titanringar med grå och ganska grov yta eller matt yta så tror många att "alla titanringar ser ut så" vilket inte heller stämmer. Titanringar kan göras med blank yta som liknar vitt guld fast liiite gråare. Visst om man vill ha en så vit metall som möjligt så kanske man ändå tycker att en titanring med blank yta är för grå men det är ju en annan diskussion.
  • Linsan
    Sessan67 skrev 2012-06-12 12:46:30 följande:
    Hade först tänkt mig titanringar, men hittade drömringarna hos en guldsmed som inte jobbade med titan, så det blev silver. Valde att gör ringarna något smalare än på bilden nedan, se min profilbild hur det blev.

Har inget emot om ringarna blir lite repiga, då syns det ju att de används - och silver är ju lätt att putsa
    Vi är jättenöjda med ringarna och jag älskar den ljus färgen!

Superfin!! Helt min smak :)
  • Linsan
    MagnusFru skrev 2012-06-17 15:46:46 följande:

Våra titanringar från titanringar.com. Det är rent tian i våra ringar. Mannen har en gråare yta, sidenmatt yta.
    Och mina ringar har blank yta. Jag tycker att bilden visar att det finns titanringar med gråare matt yta ( lite så som de ofta ser ut i affärer) men även titanringar med blank yta och att den blanka ytan faktiskt inte är jättegrå.
    Visste inte att titanringar kunde vara så pass vita och blanka.. Superfin ring!
  • Fräknigafröken

Så här ser mina ringar ut . Älskar dom

• filibustern
    Fräknigafröken skrev 2012-06-17 22:09:23 följande:
    Så här ser mina ringar ut . Älskar dom

å så fina! 
  • Sessan67
    Linsan skrev 2012-06-17 21:58:58 följande:
    Superfin!! Helt min smak :)
    Tack så mycket - de sitter nu på sedan 3 veckor Hjärta
  • pulmonate

Vi är också ute efter ringar men kan inte bestämma oss för vilket material. 
    Vad har de för egenskaper när det gäller eventuell färgändring, rispar, mm.

Min förlovningsring är i vitt guld. Vi har dock sprängt vår budget för länge sen och har inte råd med vitguldsringar nu (om inte någon har ett tips var de kan finnas billigt?). Därför tittar vi på silverringar, som möjligtvis kommer att bytas ut när vi firar 5 år. Förmodligen blir man ju fäst i ens första ring, så det är ju inte helt självklart att man faktiskt gör det. Är kvalitèn bra (dvs inte rispar och ser jätte förstörd ut) så kan det även tänkas behålla silverringen (eller annat material). 

• Ferrir

Vi har också titanringar och älskar dom!
    Här är en liten halvkass mobilbild på mina fina ringar (smygprovat vigselringen som jag inte får änvända förrän 28 juli) Men det visar iaf att titan kan vara riktigt blankt och fint precis som bilderna som MagnusFru la upp! Mina är även de från titanringar.com. Tycker titan är ett riktigt bra material, man blir aldrig allergisk, metallen blir aldrig missfärgad och repas inte lika lätt. På titanringar.com kan de ändra storleken med 2 strlk upp eller ner.

• Guanaca

Min förlovningsring är i silver, Schalins Attract No. 5 (specialbeställd i silver). Vår ekonomi tillåter inte vitguld och dessutom tycker vi båda två att silver är mycket snyggare! Än så länge (6 månader) har den inte alls blivit så repig (om man studerar den väldigt noggrant ser man repor men det gör man ju på guld också...) och är jätteblank och fin i färgen fast jag inte putsat den någon gång!
    Om den blivit väldigt repig/sliten kommer den bytas ut mot titan om några år.

Vigselringen kommer att bli en slät, rak ring i blank titan. Den är lite mörkare än silverringen men det blev väldigt snyggt med kontrasten OM jag senare byter silvret i förlovningsringen mot titan kommer nog diamanterna synas lite bättre i den mörka metallen...

• filibustern
    Ferrir skrev 2012-06-18 10:52:52 följande:
    Vi har också titanringar och älskar dom!
    Här är en liten halvkass mobilbild på mina fina ringar (smygprovat vigselringen som jag inte får änvända förrän 28 juli) Men det visar iaf att titan kan vara riktigt blankt och fint precis som bilderna som MagnusFru la upp! Mina är även de från titanringar.com. Tycker titan är ett riktigt bra material, man blir aldrig allergisk, metallen blir aldrig missfärgad och repas inte lika lätt. På titanringar.com kan de ändra storleken med 2 strlk upp eller ner.

åå va fina! 
  • Guanaca

Kan inte citera på mobilen, men instämmer i ovanstående! Ferrirs ringar är otroligt fina!

• teddy

Fräknigafröken, va e dina för material o var har du köpt dom?

• Fräknigafröken
    teddy skrev 2012-06-18 18:24:53 följande:
    Fräknigafröken, va e dina för material o var har du köpt dom?
    Dom är i titan köpta på Titanringar.se  
  • Ellenbell

Vi har titanringar från www.zelini.se Älskar ringarna just för att de är så himla bekväma och titanet har en fin färg. MIna ringar är sidenmatta och det upplever jag nästan som lite ljusare än en blank titanring (men kanske lite gråare i färgen).

• CoG

Jag vet inte om det ena är bättre än det andra.
    Men jag har fått för mig att silver är mer lättarbetat så det kanske går att få större variation på ringarna,
    eftersom att titan är ett hårdare material.

Jag har titan som förlovningsring nu, den repas precis som silver och guld.
    Men min förlovningsring är förstor så den kommer jag inte att anv då vi gift oss.

Istället kommer jag att ha 3 ringar i silver,
    2 hamrade och en slät.
    Mannen kommer att ha en 7 mm hamrad silverring.

Åsa Backman (Alti.se) har tillverkat ringarna
Svar på tråden Silver ring vs Titan ring? GÄRNA BILDER!