• teddy

    Alla vi med buffé, hur gör man...?

    Vi ska ha buffé på vår bröllopsfest och jag funderar lite kring hur man lättast lägger upp det...
    Hur ska ni göra, eller hur gjorde ni och blev det bra?
    Ska man ta från ett eller flera håll? Ska man kunna gå runt buffébordet eller ska det stå längs en vägg? Har ni ett eller fler bord? Dukar man fram tallrikarna på borden där ma ska sitta eler ska tallrikarna stå på buffébordet?
    Osv... 

  • Svar på tråden Alla vi med buffé, hur gör man...?
  • Chicita

    Ställ det inte längs en vägg vad du än gör.
    Duka upp så det går att ta från båda sidorna av bordet så du får två köer, det går alltså dubbelt så fort.
    Men inte att man ska gå runt. För då blir det krockar när folk börjar gå åt "fel håll" osv.

    Det kan vara lämpligt att ställa kortänden mot en vägg och det är där man börjar plocka, en kö på varje sida om bordet. För då är det enkelt att dirigera folk dit och det är också lätt för de som sköter buffen att komma åt båda sidor, annars måste bordet stå så långt ut på golvet så det tar så mycket plats.
    Bygg upp bordet med lådor så ni har en högre nivå i mitten där mindre burkar och byttor kan stå (sill, såser osv) så behövs det bara en av varje sort där, men att dom måste bytas ut eller fyllas på oftare istället. Det gör hur som helst att det blir mer plats nedanför för dom större faten om man inte behöver ha dubbelt upp av alla saker.

    Det är enklast om tallrikar står där man tar maten, men det ser oftast snyggare ut om man dukar med tallriken på bordet.
    Vill man göra både ock så använder man undertallrikar (platta, låga tunna och stora ofta i metall) som man dukar med på bordet och sen ställer man en hög eller två med tallrikar där man börjar ta mat.

    Om det är mycket folk så försök ha fler än ett buffebord så du får fler än 2 köer.
    För en riktig stämningsdödare vid buffe är när det tar lång tid för folk att hämta maten, för man kan inte göra något annat så länge folk hämtar mat. Och det är inte så kul heller att antingen sitta och vänta vid en svalnande tallrik på att alla ska hämta mat så man kan börja äta (som etiketten egentligen kräver) och om man börjar äta direkt så har man ju kanske ätit upp innan dom sista har tagit mat. 

    Att sköta en buffé bra kan kräva ett par tre personer också som kan förbereda fat att ställa ut + byta tomma fat så snåla inte på personal 

    Lycka till Glad 

  • Ellis

    VI får göra lite vad det finns plats till i lokalen, idealt blir det som Chicita skriver med kortsidan mot väggen. Men jag har inte hunnit mäta i lokalen, vi fick endast en snabbspeed tour i lokalen av en dam som hörde dåligt så hon hörde inte vad vi frågade om. Vi tänkte också ha serveringspersonal som sköter buffén, på och avdukning mm.  Vi får maten levereade i typ aluminiumboxar eller dylikt så serveringspersonalen ska lägga upp maten på serveringsfat.

  • Ellis

    Ja och så tänkte jag att toastmaster (madame) ska ropa upp borden ett i taget vilket som tar först för att undvika kaos i den lite trånga salen.

  • teddy

    Jag har också tänkt att toastmastern ska ha koll på vilket bord som tar mat så de inte blir kaos, dock tror jag att det bli svårt att ha en kortända vid en vägg då lokalen ser ut som den gör... hum... får tänka på det...
    vi har tre serveringspersonal än så länge o vi kommer vara 75-80 pers... jag tror det kan räcka, men jag funderar på att höra me en tjej till... va tror ni? 

  • Ellis

    Vi vill ha 3 + en bartender alternativt 4 varav en kan agera bartender. Men vi har lite svårt att hitta serveringspersonal där man inte behöver anlita deras catering mat också hittills. Vi blir lita knappt 60 pers som det ser ut nu. Sen beror det väl lite på vad man vill att de ska göra också. Serverar de vinet eller tar gästerna vin själva t.ex.?

  • Vingilot

    Vi är bara 22 st (barn inräknat) o skippar personal helt. Vet att man hade haft nytta av nån trots att vi är så få, men det skulle bara kännas märkligt med en främmande människa på plats. Hoppas vi kommer att få det att funka ändå. Vi har ju ändå bara de fat som maten kommer på, det finns liksom inget att fylla på från, allt ska upp på en gång.
    Vi har runda bord som vi ställer så man kommer åt runt om. Faten kommer att vara framdukade vid borden med bordsplacerings-godispåse på. Vi har alkoholfritt o jag räknar med att vi alla kan ta för oss själva av vatten och läsk. Tror vi har dryckerna på ett separat bord.

    Det blir väldigt enkelt alltihop. Flera av våra underbara gäster har erbjudit sig att diska och städa efteråt, när det nu visade sig att vi inte har södagen på oss att göra det.Hjärta

  • teddy
    Ellis skrev 2012-06-08 21:31:02 följande:
    Vi vill ha 3 + en bartender alternativt 4 varav en kan agera bartender. Men vi har lite svårt att hitta serveringspersonal där man inte behöver anlita deras catering mat också hittills. Vi blir lita knappt 60 pers som det ser ut nu. Sen beror det väl lite på vad man vill att de ska göra också. Serverar de vinet eller tar gästerna vin själva t.ex.?
    Vi har nog tänkt att gästernasjälv ska ta sin dricka... men de e en liten fråga jag även tänka slänga ut här... hur gör man lättast med drickan? ett drickabord liksom där gästerna själva kan ta, eller ska det va på samma bord som buffén... eller hur gör man? jag vill inte ha dricka på borden där vi sitter!
    funderar på att fråga en fjärde tjej om serveringshjälp... kanske borde det ändå... 
  • Chicita
    teddy skrev 2012-06-09 16:03:17 följande:
    Vi har nog tänkt att gästernasjälv ska ta sin dricka... men de e en liten fråga jag även tänka slänga ut här... hur gör man lättast med drickan? ett drickabord liksom där gästerna själva kan ta, eller ska det va på samma bord som buffén... eller hur gör man? jag vill inte ha dricka på borden där vi sitter!
    funderar på att fråga en fjärde tjej om serveringshjälp... kanske borde det ändå... 
    Jag skulle precis börja skriva "ställ fram loka och lättöl på borden" men så skrev du ju att du inte ville ha det Flört
    Jag skulle satsat på ett separat drickabord i så fall, och sen att någon tjej går ett varv runt ibland med en vattenkaraff och kanske vinflaskor och kollar om någon vill ha påfyllning, för det höjer lyxfaktorn en hel del...
    Det många var mest imponerade på på vårat bröllop var att dom aldrig hann resa sig ens innan någon var där för att fylla på dryck eller hämta något åt dom (vad det nu kunde vara, en sjal om dom frös eller lite vatten eller en huvudvärkstablett från gästkorgarna på toan).
    Vi hade ju halvt om halvt buffé / bordsservering eftersom dom bar fram stora fat som man plockade på 6 stycken per fat så att säga. Vi hade 4 personer till 64 gäster. Och det gick jättesmidigt. Men då var det också 2 väldigt vana servitörer/ servitiser + 2 som jobbar med konferens och serverar konferenslunch ett par gånger i månaden i alla fall... 
  • Lotta4488

    Vi ska ha vin (rött och vitt) på borden så får personalen fylla på när det tar slut. Det kommer även finnas vatten och alkoholfritt på borden. Tror ni det blir svårt för personalen att fylla på? Vi kommer servera förrätten men huvudrätten blir buffe. Sen kommer även efterätten serveras av personal. Känns så dumt om man ska springa upp hela tiden för dryck..eller? Om någon håller ett tal så har man tex slut på vin och så ska man skåla (jag ska bara springa till dryckbordet och fylla på). Sen kankse det inte är så fint med all dryck på borden men man kan ju ställa fram först vitt vin till förrätten. Sen när man hämtar mat från buffen kan personlen fylla på mer dryck till de borden som hämtar mat.

  • Chicita
    Lotta4488 skrev 2012-06-09 18:21:52 följande:
    Vi ska ha vin (rött och vitt) på borden så får personalen fylla på när det tar slut. Det kommer även finnas vatten och alkoholfritt på borden. Tror ni det blir svårt för personalen att fylla på? Vi kommer servera förrätten men huvudrätten blir buffe. Sen kommer även efterätten serveras av personal. Känns så dumt om man ska springa upp hela tiden för dryck..eller? Om någon håller ett tal så har man tex slut på vin och så ska man skåla (jag ska bara springa till dryckbordet och fylla på). Sen kankse det inte är så fint med all dryck på borden men man kan ju ställa fram först vitt vin till förrätten. Sen när man hämtar mat från buffen kan personlen fylla på mer dryck till de borden som hämtar mat.
    Anta inte att dom vill ha samma sak till varmrätten som till förrätten.
    Det kan vara ett stort misstag. Om någon har kämpat för att dricka upp sitt vita vin för att få ett tomt glas att ha rödvin i till varmrätten (exempelvis) och så får dom ett helt nytt glas vitt... Det vinglaset kanske åker i slasken då. Onödigt slöseri... Flört

    Jag skulle valt att ställa fram vatten och alkoholfritt och kanske öl och cider på borden. Alltså låga saker som man kan ställa i grupper om 4 exempelvis, sen får givetvis de som serverar dryck fylla på och byta ut flaskor. Eller ställa fram extra om det bara fanns 3 öl och det var 4 som ville ha (exempelvis)... ja du förstår...

    Vin går rätt snabbt att servera. man kan bära med sig 4 flaskor om man är duktig. 2 vita och 2 röda vilket innebär i teorin att man kan servera 20 gäster innan man behöver gå och byta till fulla flaskor.
    Mycket hänger på om ni har van serveringspersonal eller om ni har ovana personer som serverar. Om det är vana servitriser så är det inga problem att låta dom fylla på dryck om det redan finns en grund på bordet (man brukar ställa ut exempelvis 3 loka och 3 lättöl / 4 personer för att ha så stor chans som möjligt att träffa rätt så att alla får det dom vill  ha direkt Flört 
  • Sirenne

    Vi funderar på att ha drick på borden och så utse en bordsvärd per bord, som kan hålla ett öga på nivåerna i flaskor och karaffer. De kan efter eget skön hämta mer dricka vid ett sidbord precis utanför köket. /S

  • Dazzle

    Teddy/Chicita> Jag hade tänkt ha separat drickabord med skylten - "byt gärna din tomflaska här..." så att gästerna hjälper till att duka av, men när jag läste Chicitas inlägg om hur en gick omkring så blev jag upp över öronen förälskade i idén. Vi har tänkt ställa ut några flasker på varje bord i små klungor för flaskorna är en del av dukningen och jag tänker att de kommer skapa lite liv, och mer släktmiddagskänsla än formell middag, vilket vi är ute efter.


    L

  • teddy

    min tanke är att ha vattenkaraffer på borden, då kan ma ju i värsta fall skåla i vatten om de nu skulle bli problem... vattenkaraffer e ju snyggt lixom, men flaskor gillar jag inte... sen kan man ju såklart b servitrisern att gå runt lite och fylla på lite här o där om det behövs men lokalen vi ska va i e ganska liten så de e inte säkert att de få plats att springa på...

  • brud 201208
    Sirenne skrev 2012-06-09 18:49:56 följande:
    Vi funderar på att ha drick på borden och så utse en bordsvärd per bord, som kan hålla ett öga på nivåerna i flaskor och karaffer. De kan efter eget skön hämta mer dricka vid ett sidbord precis utanför köket. /S
    Det är perfekt! Så gjorde vi själva när vi hade fest,gick hur bra som helst.
  • Chicita
    Dazzle skrev 2012-06-09 20:08:43 följande:

    Teddy/Chicita> Jag hade tänkt ha separat drickabord med skylten - "byt gärna din tomflaska här..." så att gästerna hjälper till att duka av, men när jag läste Chicitas inlägg om hur en gick omkring så blev jag upp över öronen förälskade i idén. Vi har tänkt ställa ut några flasker på varje bord i små klungor för flaskorna är en del av dukningen och jag tänker att de kommer skapa lite liv, och mer släktmiddagskänsla än formell middag, vilket vi är ute efter.


    L


    Ja dukningen kan faktiskt göra jättemycket för stämningen. Och då menar jag att man dukar lite mer som "släktmiddag" eller "julmiddag" men finare och mer omtanke. Kanske inte så sterilt och supermatchande som många bröllopsdukningar kan bli Glad

    Hoppas det funkar för er hur ni än löser det med påfyllning så ni får den där sköna stämningen Glad
  • Dazzle

    Det känns som man behöver göra sitt bästa för att bryta stelheten när man har 105 sittande gäster vid bords. Ganska många fler än vi tänkt oss från början, så vi hoppas verkligen folk ska kunna släppa loss lite - trots alkoholfritt. Sedan kommer de närproducerade ciderflaskorna med sina "naturinspirerade" etiketter bli som en liten dukningsdetalj tänker jag =). Vi satsar på vitt, guld och natur =).

    Lycka till alla!! min dag närmar sig med stormsteg!!

  • Miilliis

    När gifter ni er?

    Vi ska va ca 60 st och tänkte göra maten själv, dock inte köttet. Kör på grillad gris.

    Tänkte också ha ett "drickabord" förutom vinet som ska vara i vinkaraffer och vatten på borden. 

  • teddy

    Angående dricka har vi nu "bestämt" oss för att göra såhär... ("bestämt" inom citationsteckan då man inte vet om man ändrar sig igen, hehe!)
    Vinkaraffer på borden, både vitt och rött och vanligt vatten i karaffer också. Sen ska vi ha ett drickabord med såna vanliga drickabacksflaskor, ni vet, me bubbelvatten o öl o liknande, o då tar man ju oftast med sig en sån flaska till sin plats o så räcker den antingen till två pers eller så fyller man sitt glas dubbla gånger. Då blir de nog inte så mycket spring heeeeela tiden i alla fall! :)
    Sen kommer vi ju säga till servitriserna att de får hålla ett öga på både drickabordet och på tomflaskor på borden... tror de kommer blir bra!
    Har nu 4 servitriser och vi kommer va ca 75-80 pers. 

    Med buffébordet är vi inte riktigt på det klara över hur vi ska göra... får fundera ett tag till, dock kan vi nog inte ha en kortända mot väggen då lokalen inte riktigt tillåter det... Och tallrikarna ska va på borden, inte på buffebordet, från början, snyggast så! :)
     

Svar på tråden Alla vi med buffé, hur gör man...?