• Mysan82

Vad får möhippan kosta?

Jag ska planera en möhippa i hundranittio nu, Bruden har äntligen gjort en gästlista och det är ca 1,5 mån till bröllopet. Nu är deras helger nästinill fullbokade förutom nästa lördag. Så jag har lite planerat men är rädd för att det ska bli för dyrt på så kort varsel:(

Totalkostaden för hennes aktiviteter ligger på 6000:- som vi delar på och detblir ca 500 kr per person.

Tanken är att vi ska gå på dagsspa och då tillkommer en kostnad på 500 kr p/p och sedan gå ut och äta+nattklubb.

Så allt som allt blir kostnaden för en sj + bruden på ca 1200:-

Då ingår buss, lunch, middag, nattklubb + brudens aktiviteter i detta.

Är detta på tok för mycket?

Tips på "billiga" aktiviteter mottages tacksamt då jag tror att folk kommer att reagera:( Ja får själv skatteåterbäringen men det kan jag ju inte räkna med att alla får eller vill använda den till...

Snälla rara ni hjälp mej med tips, både ni som planerar möhippor och ni som blivit hippade.

Jag kan tillägga att hon inte vill bli bortgjord med att sälja kyssar på stan eller bli utklädd....

Tacksam för all hjälp! :)

• Svar på tråden Vad får möhippan kosta?
  • AnnMurr

Jag blev hippad i helgen och vi åt hos bästa väninnan både lunch och middag! De dukade och fixade allt jättefint, fick smutta på fördrink medan vi provspelade vår låtlista för bröllopsmiddagen. Champagne, vin, musik, skratt. Väninnan hade gjort om sitt rum till "hotellrum". Så det går att fixa!

Vi var på SPA som jag vet inte vad det kostade, men som sagt kan man äta hemma och ändå fixa det lyxigt! På morgonen hade tjejerna lagat världens "hotellbuffé" frukost. :)

• Chicita

Måste alla vara med på SPA-delen då?
    Det är väl en sak om du talar om för dom inbjudna att ni vill bjuda henne på SPA och det kostar 500:- om man vill vara med själv, annars lägger alla X-kroner för brudens del i alla fall.
    Då kan dom som vill vara med på spa-delen börja med att kidnappa henne på morgonen och sen kommer resten och möter upp efter spa-besöket.
    Då blir det ju lite "åh vad trist blir vi inte fler, men ändå mysigt med spa" som sen ändras till "men åh vad överraskad jag blev" när resten av vännerna dyker upp utanför spa-et (eller på annan lämpligare samlingsplats) 

• Nikkita
    Chicita skrev 2012-06-07 12:33:35 följande:
    Måste alla vara med på SPA-delen då?
    Det är väl en sak om du talar om för dom inbjudna att ni vill bjuda henne på SPA och det kostar 500:- om man vill vara med själv, annars lägger alla X-kroner för brudens del i alla fall.
    Då kan dom som vill vara med på spa-delen börja med att kidnappa henne på morgonen och sen kommer resten och möter upp efter spa-besöket.
    Då blir det ju lite "åh vad trist blir vi inte fler, men ändå mysigt med spa" som sen ändras till "men åh vad överraskad jag blev" när resten av vännerna dyker upp utanför spa-et (eller på annan lämpligare samlingsplats) 
    Detta är absolut en grej som verkligen fungerar & är kul. Vi gjorde så med min syster. Först kidnappade 4 tjejer henne & tog med henne till den första aktivitetetn, sen mötte vi upp 5 till som var med resten av dagen Glad De betalade ändå för hennes del i 1a aktiviteten, men sparade in lite då de själv inte var med! Inga sura miner alls.
  • daniiel
    pulmonate skrev 2012-06-07 12:00:49 följande:
    Ja jag tycker också det känns som mycket MEN samtidigt så ska man som inbjuden inte tänka på att det bara är för bruden man är där utan även för sig själv. Man kanske vill skämma bort sig själv lite grann också! En dag på spa med lunch o middag är ju inte helt fel.
    Saken är ju dock den att har man inte råd, så har man inte råd. Även om det skulle vara hur skönt som helst med en dag på spa och allt det. Jag skulle mer än gärna vilja åka på en shoppingtur, klippa och färga håret hos frisör, gå på spa, åka på semester osv, men bara för att jag verkligen vill göra allt det och det skulle vara skönt och kul att få skämma bort sig själv lite, så betyder inte det att jag har råd att göra det.
  • llinda81

annars kan ni väl bara ta ut henne på middag på restaurang på kvällen? samlas innan o ha ett party av något slag som föreslogs ovan, o sen ut o äta. det hade jag mer än väl nöjt mig med iaf! bara för det är en möhippa behöver man inte lägga ut hur mycket pengar som helst o de behöver ju inte va nåt som tar hela dagen!!

• Lilali

Jag har varit med och anordnat en del möhippor för mina vänner som gift sig. Vi har landat runt 600-800 kr/person samtliga gånger. Då har det ingått frukost, lunch, middag och dricka för hela dagen för både en själv och brudens aktiviteter. Det har vi tyckt vart lagom. På en möhippa hade vi magdans, fotografering med styling och sexparty (vi var något yngre då än vi är nu). På en annan hade vi Aquazumba, ridning och linedance. Vi har gjort både frukost och lunch själva. Sen har vi haft turen att kunna låna toppenbra lokaler att vara i så då har vi beställt typ italiensk planka dit och partajat natten lång. Båda dessa gånger har det varit superlyckat.

1200 kr kan vara i saftigaste laget för många då det även kostar för en gäst på bröllop, presenter, nya kläder osv..

På min egen möhippa blev jag hämtad av två motorcykelkillar som gav mig 10 min på mig att packa en väska. Sen körde de mig hem till min närmsta vän och där var hela gänget. De hade dukat upp frukost, sen gick vi på Afrodans, jag fick en sminkning på Makeupstore och på kvällen gick vi hem till en kille här i stan som har varit med i Halvåtta hos mig, han har även ett cateringföretag. Han hade förberett 3-rätters, där fick jag vara med honom och lägga upp allt på tallrikarna och servera mina vänner. Maten var supergod. Efter det gick vi hem till en tjej och där fortsatte festen. Mina vänner frågade mig om jag ville gå ut så då gjorde vi det och ute betalade de inträdet och dricka för mig med. Jag har inte en aning om vad min möhippa gick på men jag gissar att den ligger runt 600-800 då vi brukar landa där. De hade även lagat lunchen själva ska jag tillägga, och bakat eget bröd till frukosten!

• pulmonate
    daniiel skrev 2012-06-07 14:09:12 följande:
    Saken är ju dock den att har man inte råd, så har man inte råd. Även om det skulle vara hur skönt som helst med en dag på spa och allt det. Jag skulle mer än gärna vilja åka på en shoppingtur, klippa och färga håret hos frisör, gå på spa, åka på semester osv, men bara för att jag verkligen vill göra allt det och det skulle vara skönt och kul att få skämma bort sig själv lite, så betyder inte det att jag har råd att göra det.
    Nej jag vet!! För mig skulle det också vara svårt att unna mig något sånt. Jag bara menade att man inte bara ska tänka på det som en "uppoffring" för bruden, utan även något trevligt för en själv. Och då kanske det inte låter så mycket. 
    Men nu är det också tidsfrågan...sånt måste man vet lite i förväg. Och backar några ur, blir det ännu dyrare.
    Det som sags innan var en bra idè..alltså att man väljer själv om man är med på spa-delen.  
  • Nikkita

En kul sak att göra som inte kostar mycket alls det är att fixa en lek-frågesport. Först svarar man på olika frågor i ett frågeformulär. Sen leker man & tar reda på svaren! 

Exempel på frågor:

1) Vem suger bäst?
    Hålla händerna bakom ryggen och dricka något med hjälp av smalt sugrör.

2) Vem är surast?
    Ät en citronklyfta utan att göra miner

3) Vem är störst i käften?
    Äta något

4) Vem är sötast?
    Äta pariserbulle utan att slicka sig runt munnen

5) Vem är snabbast?
    Toapapper - få av det från rullen snabbast

6) Vilka kramas bäst?
    Blåsa upp ballong och krama sönder tillsammans med någon

7) Vem flyger längst?
    Vika ett flygplan av papper och kasta

9) Vem får sex lättast?
    Använda tärning

Så skriver man 3 svarsalternativ (1, x, 2) med olika gäster & blivande bruden som alternativ såklart Glad 
    Sen är det upp till bevis. beskrivningarna tar man bort & ersätter med namnen, så att ingen vet vad som väntar när de svarar på frågorna...  

• Grodprinsens brud

absolut max 500 kr per person inkl sj och brudens kostnad.. Håller med ovanstående. Folk har inte råd att både köpa bröllopspresent OCH punga ut med 1400 kr på några veckor! Varför ska det bussas och sådant? Räcker det inte att göra en dyrare aktivitet, sedan äta (ev grilla hos någon av tjejerna) och ta lite vin?

• sofi 88

Hade nog också tyckt att det var rätt mycket pengar. Men sen beror det på folket som ska vara med, många kanske har längtat efter en spadag med nära vänner och då känns det kanske inte så farligt. Tycker TS ska lägga fram ett par olika förslag i olika prisklasser till några som ska vara med på möhippan och kolla av lite vad de tror. Borde ju kanske ändå vara dags att börja kommunicera lite med de inblandade? Ett bra förslag var ju att de som inte ville betala så mycket kunde möta upp senare, alternativt köra mer hemmaspa variant. Kan vara hur mysigt som helst. 

Svar på tråden Vad får möhippan kosta?